Hur "ska" en guppy se ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Hur "ska" en guppy se ut?

    Guppysarna blir fler och fler (som det brukar bli ) och snart måste det sållas för att inte akvariet ska bli överbefolkat. Jag undrar om det finns vissa färger och utséenden hos guppy som är mer accepterade/populära än andra?

    Förstår att vissa odlar på färger eftersom man kan köpa hannar som är i princip identiska i zooaffärerna. Men mina guppy blir ju i lite alla möjliga färger. Har sett de som är nästan prickiga (gulaktig basfärg och svarta prickar) och de tycker i alla fall inte jag är så fina. Stämmer det att dessa inte är lika populära?

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #2
    Gulaktig basfärg med prickar/möster på kroppen kallas snakeskin. En snakeskin hanne var den första "praktguppyn" jag köpte för sisådär 20 år sen, så jag gillar dem iaf.. kan tänka mig att en och annan AIK:are älskar dem högt..

    Jag tror inte man kan säga att någon färg är "finare" än andra, smaken är ju som baken..
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • BlueJ
      • January 2008
      • 261

      #3
      jag vill helst ha mina färgade köpte jätte fina hanar oranga och lite olika honor fick en gul hanne som skimmrar i blåt skit fin för ett tag sen
      The nicest person is nott always the winner

      Kommentar

      • malu
        • February 2008
        • 127

        #4
        Okej, som jag tolkar era svar så får en guppy se ut hur som hellst och snyggheten avgör betraktaren

        Det är ju snyggt med många lika men så ser det ju inte ut att bli bland mina, ingen verkar bli i närheten av hanens färg.

        malu
        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Nä det är nog bäst att vara ärlig och inte ge sken av att de håller så hög kvalitet färgmässigt. Däremot verkar du ha en bra blandad grupp med friska fiskar, det är också mycket värt.
          Jag själv tycker det är kul med olika fenformer; undersvärd, översvärd och dubbelsvärd/lyrstjärt, dem ser man sällan i affärerna, har någon av dina sådana stjärtar? Eller är det stora triangelstjärtar på allihop?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • malu
            • February 2008
            • 127

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Nä det är nog bäst att vara ärlig och inte ge sken av att de håller så hög kvalitet färgmässigt.
            Vad menar du? Vad är bra kvalité då? (Det var ju det frågan var)

            Däremot verkar du ha en bra blandad grupp med friska fiskar, det är också mycket värt.
            Jag själv tycker det är kul med olika fenformer; undersvärd, översvärd och dubbelsvärd/lyrstjärt, dem ser man sällan i affärerna, har någon av dina sådana stjärtar? Eller är det stora triangelstjärtar på allihop?
            Inga svärd på fenorna än, det finns ju såklart en del små som man inte kan se på än så det kanske kommer... Sist jag hade guppy så blev de väldigt fina med många olika fenformer.

            Honorna som jag har är stora och har inte så mycket färg, jag har uppfattat att det är så man vill att en hona ska se ut. Stämmer det?

            malu
            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av malu
              Vad menar du? Vad är bra kvalité då? (Det var ju det frågan var)



              Inga svärd på fenorna än, det finns ju såklart en del små som man inte kan se på än så det kanske kommer... Sist jag hade guppy så blev de väldigt fina med många olika fenformer.

              Honorna som jag har är stora och har inte så mycket färg, jag har uppfattat att det är så man vill att en hona ska se ut. Stämmer det?

              malu
              Det beror på vilken stam man började med! I vissa varianter kan honorna ibland misstas för hanar om man är oförsiktig/slarvig, SÅ färgglada kan de vara ibland. Men för det mesta så "skall" honorna vara relativt färglösa, med möjligen svart bakkropp samt svart på fenorna eller kanske också gröna/blå eller röda fenor.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • malu
                • February 2008
                • 127

                #8
                Vad finns det för stammar då? Jag kan inte så mycket om avel, mina guppy flyttade in för att de är bra "uppstartsfiskar". Jag ska försöka ta några bilder på dem =)

                malu
                -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av malu
                  Vad finns det för stammar då? Jag kan inte så mycket om avel, mina guppy flyttade in för att de är bra "uppstartsfiskar". Jag ska försöka ta några bilder på dem =)

                  malu
                  En stam är en linje man utvecklat av en variant av guppy, men det finns många olika typer, gör en sökning på guppy i googles bildsök så får du MÅNGA träffar. Det finns många olika namn på de olika färgerna; kolla in Svenska guppysällskapets hemsida för svenska benämningar....
                  De vanligaste är nog: ormskinn, halvsvart(tuxedo på engelska), mosaik, guld/gul, mfl. Sedan finns det ju som sagt olika typer av stjärtar som man kan kombinera med olika kroppsfärger också....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • malu
                    • February 2008
                    • 127

                    #10
                    Några bilder; inte så bra skärpa för de ville inte alls samarbeta idag men man kan väl kanske se typen på dem i alla fall.

                    Hanen:


                    En hona:


                    En ung hane som jag tror får fina färger på kroppen men de syns inte så bra här:


                    Vad finns att säga om färgkvalité och stam?

                    malu
                    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      De sista två tycker jag ser ut som Endlers. Men nu är ju inte jag proffs
                      Är du säker på att de inte gått ihop med Endlers?
                      Honan såg ut lite som en Endlershona.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #12
                        De är inte endlers, honan är jättestor (tycker jag) minst 5 cm lång. Det syns kanske inte så bra på bilden. Kan hålla med om att den lilla hanen ser lite ut som en endlers däremot...

                        malu
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Endlershonor kan bli ganska stora men du vet ju själv bäst vad du har för fisk
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Nej, det är inte endlers, den första hanen är en så kalad "tuxedo" med röd fena, den andra hanen kan få i princip vilken färg som helst, och honan är en fin "vanlig" guppyhona.
                            Naturligtvis KAN de ha endlers inblandat i sig, det syns dock ingenting av det på dessa bilder...

                            Så här ser endlers ut:


                            Men det finns fler former av endlers som ser annorlunda ut.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...