Guppyfärgning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Guppyfärgning

    Har läst i andra trådar här att färgerna brukar komma efter 1-2 månader på yngel.
    Mina är nu fyra veckor, och det enda som hänt är att en del av dem fått svarta markeringar. Nu undrar jag om det kommer att ske något som får mig att tappa hakan på ytterligare fyra veckor, eller kan jag lugnt räkna med att ALLA är honor?
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #2
    Det kommer, det kommer.. Tålamod Färgerna kommer gradvis och mönstret kommer komma fram tydligare ju äldre de blir (och ju större fenorna blir). Den svarta färgen kommer först och många svarta yngel föds lite grå/svartspräckliga och svartnar sedan mer och mer med åldern.

    På guppys med färgade kroppar är det nog säkrast att vänta in det transformerade gonopodiet innan man könsbestämmer dem (och det kan ta någon eller några månad(er) till).
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Ok, tack!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Sen dröjer det längre om du har Endlers
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Olika arter växer olika fort, och endler är inte alls lika yngelproducerande som t ex platy. As simple as that

          (Fast jag tycker nog att denna frågan inte har så mycket med utfärgning av guppy att göra, det hade nog varit bättre om du inte hade kapat tråden utan skapat en egen fråga. Betydligt lättare för andra att söka på om inte annat.)
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Sen dröjer det längre om du har Endlers
            ?????

            Det där får du utveckla lite grann, alla mina varianter (3-4 olika sorter) av Endler som jag någonsin haft har färgat ut ungefär lika fort som alla andra sorter (30-40 olika varianter) av vanlig guppy jag haft....men det kan säkert variera, det varierar rentav INOM en kull ibland. Men att just Endlers guppy skulle färga ut senare än andra håller jag alltså inte med om.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              ?????

              Det där får du utveckla lite grann, alla mina varianter (3-4 olika sorter) av Endler som jag någonsin haft har färgat ut ungefär lika fort som alla andra sorter (30-40 olika varianter) av vanlig guppy jag haft....men det kan säkert variera, det varierar rentav INOM en kull ibland. Men att just Endlers guppy skulle färga ut senare än andra håller jag alltså inte med om.
              E kanske olika men hos oss är det så iaf.

              Våra Endlers som föddes 29 feb har inte börjat färga ut förrän nu. Nu kan man skönja en svag, svag mörk fläck på ett par hanyngel.

              Medan våra "vanliga" Guppyyngel som föddes samma dag har snart färgat ut helt. Stjärtfenan är helt färgad och snakeskin har oxå börjat synas sen en vecka tillbaka ungefär.

              Kan ju bara svara för mig själv såklart
              Är verkligen ingen expert på området så som du är
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                E kanske olika men hos oss är det så iaf.

                Våra Endlers som föddes 29 feb har inte börjat färga ut förrän nu. Nu kan man skönja en svag, svag mörk fläck på ett par hanyngel.

                Medan våra "vanliga" Guppyyngel som föddes samma dag har snart färgat ut helt. Stjärtfenan är helt färgad och snakeskin har oxå börjat synas sen en vecka tillbaka ungefär.

                Kan ju bara svara för mig själv såklart
                Är verkligen ingen expert på området så som du är
                Expert och expert? Nja, men jag har väl sådär 25 års erfarenhet att falla tillbaka på...."hängiven amatör", är det en träffande term?

                Kolla länken här för att få korrekt betydelse av ordet amatör:


                Men det kan säkert finnas både vissa endlers och vanliga guppystammar som färgar ut sent, detta har säkert genetiska skäl, som t.ex. att hanarna i vissa biotoper kan para sig utan att riskera att bli uppätna för att de syns för bra....
                Senast redigerad av tummen; 01 May 2008, 21:55.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #9
                  Nu har jag hursomhelst två dygnsfärska kullar till (hade fel det jag skrev i en annan tråd att tre honor ynglat samtidigt), så nu antar jag att jag har hur mycket väntan som helst framför mig!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av AllaFiskar
                    Nu har jag hursomhelst två dygnsfärska kullar till (hade fel det jag skrev i en annan tråd att tre honor ynglat samtidigt), så nu antar jag att jag har hur mycket väntan som helst framför mig!
                    Gå till biblioteket och låna lite böcker om guppygenetik så går tiden fortare....
                    Har de ingen sådan litteratur hemma så kan de ta hem det till dig på fjärrlån.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Vic
                      • November 2006
                      • 1533

                      #11
                      Färgerna på mina guppy yngel kom efter 3-4 månader, fast då matar jag inte så ofta och byter inte vattnet alls ofta. Så det beror också på det.
                      Mvh Viktor


                      Apistogramma för hela slanten!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vic
                        Färgerna på mina guppy yngel kom efter 3-4 månader, fast då matar jag inte så ofta och byter inte vattnet alls ofta. Så det beror också på det.
                        Ja det kan ju bero på det, dålig vattenkvalitet visar sig ofta i form av dålig tillväxt. Man behöver oftast inte byta särskilt mycket åt gången, 10% varje vecka kan mycket väl bli tillräckligt. Och sätter du dessutom igång och matar flera gånger om dagen, men i små portioner varje gång så skall du få se vilken skillnad det blir i tillväxttakt.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • AllaFiskar
                          • September 2007
                          • 294

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Gå till biblioteket och låna lite böcker om guppygenetik så går tiden fortare....
                          Har de ingen sådan litteratur hemma så kan de ta hem det till dig på fjärrlån.....
                          Det finns alltså böcker om guppygenetik? Eller skämtar du? Kan du föreslå någon titel i så fall?
                          Satt och försökte förklara för en god vän häromdagen hur jag tänkt mig att odling kan arta sig, han var lika nollad som jag var när jag på forum frågade om en blå och en gul platy kan reslutera i en grön (Vet egentligen inte emr idag)

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av AllaFiskar
                            Det finns alltså böcker om guppygenetik? Eller skämtar du? Kan du föreslå någon titel i så fall?
                            Satt och försökte förklara för en god vän häromdagen hur jag tänkt mig att odling kan arta sig, han var lika nollad som jag var när jag på forum frågade om en blå och en gul platy kan reslutera i en grön (Vet egentligen inte emr idag)
                            Nej jag skämtar verkligen inte.
                            De flesta böckerna om detta är på engelska. Svenska guppysällskapet kanske kan upplysa dig om några bra titlar... Jag har en bok om guppy och i den rekommenderar de:

                            "Genetics for the Aquarist" ;Dr. J Schroder; ISBN 0-87666-461-3;TFH PS-656.

                            "Guppy handbook", DR. C.W. Emmens; ISBN 0-87666-084-7; TFH PS668

                            ....Samt några till. Förlaget de är utgivna på är TFH Publications.

                            Min bok heter: "Guppies, fancy strains and how to produce them" ; N Iwasaki; ISBN 0-86622-702-4.

                            Lycka till!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • AllaFiskar
                              • September 2007
                              • 294

                              #15
                              Det där ska jag absolut kolla upp! Tack för tipsen!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...