Nya fiskar =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    Nya fiskar =)

    hej nu är jag på väldigt glatt humör igen efter min tragiska Guppymassaker. har fått lite javamossa , 2 platyhonor varav 1 riktigt väldigt massa gravid, och ca 7-8 räkor. körsbärsräkor räkorna stortrivs redan dom älskar javamossan.

    min platy är ju jättetjock ser ut som än jätteliten fotboll haha och då var det ju det dära med guppy olyckan att mamman åt upp alla barn i yngelkaret så jag funderar på nu när jag har javamossan så låter jag platyn föda i akvariet fritt alltså, eller vet ni om platy äter sina barn?
    tips vad skulle ni gjort?
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Ursprungligen postat av jorgner
    hej nu är jag på väldigt glatt humör igen efter min tragiska Guppymassaker. har fått lite javamossa , 2 platyhonor varav 1 riktigt väldigt massa gravid, och ca 7-8 räkor. körsbärsräkor räkorna stortrivs redan dom älskar javamossan.

    min platy är ju jättetjock ser ut som än jätteliten fotboll haha och då var det ju det dära med guppy olyckan att mamman åt upp alla barn i yngelkaret så jag funderar på nu när jag har javamossan så låter jag platyn föda i akvariet fritt alltså, eller vet ni om platy äter sina barn?
    tips vad skulle ni gjort?
    Platy är kända för att de är väldigt glupska när det kommer till yngel. Har du inte tätt planterat är det tyvärr kört. Jag har själv 6 st sunsetplaty men har tyvärr inte fått några yngel. De har blivit uppätna Du ska införskaffa en yngelbox som garanterar alla dina yngels säkerhet
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Vad kul att du köpt nya fiskar!
      Ja, platy äter också sina yngel.
      Om du verkligen vill vara säker på att dina yngel överlever så ska du köpa en yngelbox som honan inte kan komma åt sina yngel i.
      Bild: (den är rätt liten men du kanske ser endå)

      Som du kanske ser så är det galler i buren. Du släpper i honan ovanför gallret innan hon ska föda och så ramlar ynglen ner igenom gallret och ner på botten av buren, eftersom honan inte kommer igenom gallret () så kan hon ju inte äta upp de små.
      En sådan bur finns att köpa i nästan alla zoo/akvariebutiker för en 50-lapp eller nåt sånt.
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • jorgner
        • April 2008
        • 153

        #4
        Ursprungligen postat av XenOn
        Platy är kända för att de är väldigt glupska när det kommer till yngel. Har du inte tätt planterat är det tyvärr kört. Jag har själv 6 st sunsetplaty men har tyvärr inte fått några yngel. De har blivit uppätna Du ska införskaffa en yngelbox som garanterar alla dina yngels säkerhet
        xen0n hej jag skaffade en yngelbox min guppy fick debut i den. men hon lyckades äta upp alla yngel över natten i den. vet inte hur men aah de va det ja mena med guppytragedin. a får lägga i min platy i den.
        vad är det för symptomer för platy? när dom ska föda

        Kommentar

        • jorgner
          • April 2008
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av soffan96
          Vad kul att du köpt nya fiskar!
          Ja, platy äter också sina yngel.
          Om du verkligen vill vara säker på att dina yngel överlever så ska du köpa en yngelbox som honan inte kan komma åt sina yngel i.
          Bild: (den är rätt liten men du kanske ser endå)

          Som du kanske ser så är det galler i buren. Du släpper i honan ovanför gallret innan hon ska föda och så ramlar ynglen ner igenom gallret och ner på botten av buren, eftersom honan inte kommer igenom gallret () så kan hon ju inte äta upp de små.
          En sådan bur finns att köpa i nästan alla zoo/akvariebutiker för en 50-lapp eller nåt sånt.
          tack sofie jag hade en sån men yngelna hade tydligen simmat upp igen eller något inatt när min guppy födde så hon åt upp dom prövar på min platy =)

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Ursprungligen postat av jorgner
            xen0n hej jag skaffade en yngelbox min guppy fick debut i den. men hon lyckades äta upp alla yngel över natten i den. vet inte hur men aah de va det ja mena med guppytragedin. a får lägga i min platy i den.
            vad är det för symptomer för platy? när dom ska föda
            De är olika...ibland simmar de upp,ner,upp,ner längs akvarieglaset. Ibland gömmer de sig bakom pumpen eller bland växterna
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Ursprungligen postat av jorgner
              tack sofie jag hade en sån men yngelna hade tydligen simmat upp igen eller något inatt när min guppy födde så hon åt upp dom prövar på min platy =)
              hmm, vad konstigt... Ja, du får helt enkelt testa igen med din Platyhona och se hur det går. Lycka till!
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Är honan riktigt kvick hugger hon ynglen när de simmar upp till ytan och fyller simblåsan
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Jag brukar lägga en liten bit hornsärv med honan, så ser hon inte ynglen så bra och färre blir uppätna
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Baf2
                    • February 2008
                    • 421

                    #10
                    Jag proppar i min yngel box med java mossa.
                    En i en butik säljer java mossa jätte billigt 0,5l för 25kr fast bara för mej

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Bästa tipset har du fått förut: låt honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter (och annan inredning, t.ex. stenar och rötter).

                      Risken finns/är stor att platyn tar livet av dina räkor, bara så du är medveten om det.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Bästa tipset har du fått förut: låt honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter (och annan inredning, t.ex. stenar och rötter).
                        Det är det bästa Tycker inte om yngelboxar Kan gå med på det om man har väldigt aggresiva fiskar och väldigt gärna vill behålla ynglen men annars kan det va´så
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tobias.nero
                          • January 2008
                          • 384

                          #13
                          Där finns yngel boxar med ett extra galler för botten som gör att ynglen kan gömma sig under så mamman inte kommer åt. Så att du har tid att ta bort honan innan hon klippt alla yngel. Men jag är också mot yngel boxar jag tycker det är fult, men det är bra om du vill ha så många överlevande som möjligt.

                          MVH /Tobias
                          MVH /Tobias

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av tobias.nero
                            Där finns yngel boxar med ett extra galler för botten som gör att ynglen kan gömma sig under så mamman inte kommer åt. Så att du har tid att ta bort honan innan hon klippt alla yngel. Men jag är också mot yngel boxar jag tycker det är fult, men det är bra om du vill ha så många överlevande som möjligt.

                            MVH /Tobias
                            Jag bryr mig inte om att det är fult, vilket det visserligen är

                            Jag syftar mer på att honan blir stressad och det blir så onaturligt för henne

                            Sen om hon föder fritt är det de starka ynglen som överlever. Oftast blir missbildade yngel uppätna medan de som är smarta nog att gömma sig överlever.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • tobias.nero
                              • January 2008
                              • 384

                              #15
                              Tror du inte där finns en och annan ful jäkel som är lite smart

                              Håller med dig på den punkten också. Jag tyckte det var kul när man fick yngel första gången och att få så många som möjligt att överleva, men nu gör det inget med lite svinn.

                              MVH /Tobias
                              MVH /Tobias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...