Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Guppy

    Jag vet att det ältats om och om igen det här med gravida guppyhonor, men jag drar det ett varv till: Kan man bedöma utfrån fläcken i baken när det är dags?
    Mina honor blir större och större, men det händer inget. Nu har jag idag "petat ned" en av dem i yngelkasse, men jag får lite ont i magen av att se henne stå där. Hur länge brukar ni som använder yngelkasse låta dem vara där?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är du van så kan du se ganska bra när det är dags för honorna att föda, och har de bara fött den första gången blir det lättare.
    Det är bara att skriva upp i kalendern när hon släppte ynglen och sedan räkna upp mot ca 30 dagar tills det är dags för nästa kull och på så sätt lära sig hur hon ser ut ju närmare födseln hon är. Efter lite övning kommer du att kunna säga på några dagar när då födseln inträffar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Ja, jag hoppas det. De här gupyhonerna är de fösta jag har på ca. 30 år, och jag har bara haft dem ett par veckor, de var på smällen redan när jag köpte dem. Min platyhona kan/kunde jag se på när det var dags, men hon verakr ha lagt av. Nu får jag förlita mig på hennes döttar (och dessa guppies)

      Kommentar

      • eMh
        • November 2007
        • 15

        #4
        ett tips! om du inte vill ha henne ståendes i en yngelkasse så kan man (eller iaf jag gör det) skaffa kabomba (jag har plastversionen) och så klämmer man fast den i övre hörnet på akvariumet.

        Då blir det som en skyddande gren för ynglena och man slipper bekymra sig så mycket.
        fungerar bra för mig iaf... sen att det kanske inte fungerar med viss inredning i akvariumet det är en annan sak. =)
        Det är roligare om det saknas några kort i den mentala kortleken!

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Ja, jag har tänkt mig att byta ut några växter imorgon (min ancistrus har gjort spindelnät av en stor svärdplanta(?)), och då tänkte jag också skaffa något för yngel att gömma sig i

          (hiphip! Inlägg nr 100! Jag är er i hälarna, alla med 1500 inlägg!)
          Senast redigerad av AllaFiskar; 30 March 2008, 16:29.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Helt klart är det bättre med tätt planterat kar än en yngelbur så de slipper stressen att dels vara i buren och dels att slippa bli jagade med en håv.
            Cabomba, Limnopihila sessiflora, Javamossa mm är lämpliga växter så ynglen har någonstans att gömma sig de första dagarna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Jag använder aldrig kasse till mina, utan har mkt växter istället. Det funkar jättebra. Då blir dom inte så stressade som när dom blir istoppad i kasse. Ca 20-30 yngel per kull klarar sig ändå.

              Lycka till!

              /Eva

              Kommentar

              • Baf2
                • February 2008
                • 421

                #8
                använder du inte yngelkar då?

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #9
                  Jag släpper nog ut kraken ur kassen nu. Det får går som det går. Har hon inte fått under natten så har de i allafall nya flytväxter att görmma sig i till kvällen

                  Vad gäller att bli jagade med håv: mina fiskskrällen är ständigt så hungriga att de simmar upp i handen på mig, och då får de ändå mat två gånger om dagen (eller är de helt enkelt väldigt tama?), så håven slapp hon. Jag motade in henne.
                  Senast redigerad av AllaFiskar; 30 March 2008, 20:25.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Som de andra skrivit här så är det bästa att låta fiskarna fixa detta själv. De yngel som inte kan hinna undan för de vuxna är det oftast något fel på och hade ändå behövt plockas sen. Och jag lovar, de vuxna har inte en chans så länge det finns bra gömställen
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ja, det bästa är att kolla när hon får, skriva upp i almanackan och när hon får nästa gång så vet du precis hur lång intervall hon har och 3:e gången kan du ta henne på dagen..
                      Jag hade sådan koll på min första, största och dominanta hona att jag tog henne på morgonen och satt och kollade när hon födde sedan på dagen... Jobbade hemma då.. Kul att se..
                      Hon gick i ett litet yngelkar på 20 L så jag fick se hur hon betedde sig också. Hennes endlerspåbrå gjorde ju att hon inte åt upp ynglen om de rörde sig normalt. Hon vände om efter varje förlossning och nappade efter ynglet, sprätte det iväg så lät hon det vara och annars åt hon upp det. Jag såg 2 av 40-50 stycken som gick åt men det var hon värd!!!
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #12
                        Ursprungligen postat av Baf2
                        använder du inte yngelkar då?

                        Mina går i ett vanligt kar tillsammans med andra fiskar, bla Ancistrus, Korallplaty, Segelfensmolly. Med en massa växter, skrymslen & gömmor. Det funkar kanonbra!


                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av EvaPeva
                          Mina går i ett vanligt kar tillsammans med andra fiskar, bla Ancistrus, Korallplaty, Segelfensmolly. Med en massa växter, skrymslen & gömmor. Det funkar kanonbra!


                          Mvh Eva
                          Det är det bästa. Alla gånger
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #14
                            Jag har blivit mormor!!!!!!

                            Jag har ju ett yngelakvarium på 21L, och att jag inte stoppade ner henne där igår var att jag var orolig för mina små kvarvarande platy och min "hitte-endler" (kom med av misstag i en påse när jag köpte vuxna endlers).

                            Idag var hon dock så uppsvullen att jag tänkte att antingen är det en fråga om minuter, eller så kommer hon att explodera, så jag tog risken; flyttade över henne, släckte ned och nu när jag tittade in stod hon framme vid rutan, alldeles platt. Det var som hon ville säga "Jag är färdig nu".

                            Mamma Guppy är tillbaka hemma och i barnkammaren simmar säkert femtio småttingar. Att man kan bli så till sig över något som bara är pyttelitet och transparent.

                            De yngel som redan var där klarade sig fint, och nu måste jag fråga: hur benägna är guppys att ta yngel? Platy tuggar ju ock smaskar så fort de ser ett som går in i munnen, och endlers tar ju tydligen bara något enstaka. Men "vanliga" guppys?
                            Saken är den att jag har två guppydamer till som står i kö. Nu har jag ju visslegen guppys så det räcker och blir över, men det vore kul att ha från första kullen från de andra också.

                            (Jag har skrivit i min kalender!)

                            Kommentar

                            • Sansiken
                              • November 2007
                              • 47

                              #15
                              Om du inte är säker så kan du se där nere när det är fyrkantigt.
                              Kraaamaer från Sannis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...