Hur odlar man platys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Hur odlar man platys?

    Jag har nyss köpt 6 platys till mitt 70 l akvarium. Två av honorna är ganska stora och en är lite rundare vid buken. Ska buken vara mörk eller ljus precis innan de föder? Klarar platyyngel att simma igenom springan i en guppy breeding tank? Hur många yngel får en platy? Är guppys och platys en bra kombo i ett akvarium? Föder platysen likt guppysen yngel enbart under natten?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    #2
    Mörk tror jag min födde på natten Guppy och platty funkar bra ihop
    Ja dom kommer nog igenom springerna om en guppy gör det.
    Runt30-50 och ibland mer beror på

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Det är bra att ha väldigt mycket finbladiga växter som ynglen kan gömma sig i. Dessa gör att betydligt fler klarar sig till vuxen ålder. (Jag får ständigt ge bort av mina Platys eftersom de blir så många!)
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #4
        jag fick endast 7 st platyyngel. Det kan bli så få också. Det beror helt på. Lycka till!
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          ett tips. om du vill ha många överlevande yngel så skippa en " guppy breeding tank "
          Flytta tisäller över de gravida honorna till ett tillfälligt kar men MYTCKET gömmställen.
          När de har fött släpper du tillbak honorna och flyttar ynglena till ett lite större uppväxtkar. då kommer du få platys i överflöd..

          Axel

          Kommentar

          • 0422
            • August 2007
            • 644

            #6
            Det jag har gjort med mina är att jag lägger honan i en yngelburk, och när hon klämt ur sig ungarna flyttar jag henne tillbaka till akvariumet. Mina platys har dock inte fått fler än 4 ungar per gång, vad jag vet. Just nu har jag en kull som är född i akvariumet också (96-liters, bara platys och två småsmåsmå ancistrus) som förhoppningsvis kommer klara sig. Yngelna tycker om att gömma sig inne bland javamossan och under växtrötter.
            - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              Ursprungligen postat av 0422
              Det jag har gjort med mina är att jag lägger honan i en yngelburk, och när hon klämt ur sig ungarna flyttar jag henne tillbaka till akvariumet. Mina platys har dock inte fått fler än 4 ungar per gång, vad jag vet.
              Om jag skulle få gissa så tror jag att yngelna har simmat upp till ytan och påvägen blivigt uppäten av sin moder. hårt men sant.


              Axel

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Tack!

                Tack för alla svar! Ni har varit till stor hjälp Det enda jag egentligen behövde veta var om platy ynglena kom igenom springan. Tack!
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • 0422
                  • August 2007
                  • 644

                  #9
                  Ursprungligen postat av axeisi
                  Om jag skulle få gissa så tror jag att yngelna har simmat upp till ytan och påvägen blivigt uppäten av sin moder. hårt men sant.


                  Axel
                  Jo, finns väl en risk för det... Men men, i nuläget har jag 4 lite större yngel och minst 3 nyfödda
                  - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                  Kommentar

                  Arbetssätt...