Guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Guppy yngel

    Jag undrar hur man ser könen på små guppy yngel eller hur stora ska dom vara rättare sagt för att man ska se om det är en hona eller hane.
    Jag och min kompis ska byta yngel för jag vill ha gyppy och hon vill ha platy så då kan vi byta
    Katt +Fisk = Älskade

  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Det är ju gonopodiumet man ser på... snoppen... och det är svårt att se på platy tycker jag.. jag har 2 halvstora yngel och såvitt jag kan se är de honor.. guppy är enklare, tycker jag.. Men man ser inte på dem när de är jättesmå.. De måste börja att närma sig att färga ut.. I samma veva ser man också att de ändrar kroppsform från det mulliga till lite mer slimmade midjor..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Sannstrom
      • August 2007
      • 211

      #3
      jag har platy yngel. kan se tydligt om et är honor eller hanar, fast den är endast ca 1 cm. hanarnas gonopodium är långt och när dom "fäller ut" det så är det som bara en strimma., medans honorna har som en stor solfjäder under magen där hanarnas gonopodium sitter. fast bara när dom fäller ut det. på guppysar vet jag inte hur man ser skillnad. kanske likadant??
      70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
      Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
      Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Sannstrom
        jag har platy yngel. kan se tydligt om et är honor eller hanar, fast den är endast ca 1 cm. hanarnas gonopodium är långt och när dom "fäller ut" det så är det som bara en strimma., medans honorna har som en stor solfjäder under magen där hanarnas gonopodium sitter. fast bara när dom fäller ut det. på guppysar vet jag inte hur man ser skillnad. kanske likadant??
        Ja, det är lite olika på dem också.. Mina stora korallplaty är det som är svåra att se på men jag misstänker att det är 2 tjejer.. De andra sorterna är inte lika svåra att se på de vuxna iaf, av dem har jag inga yngel än som klarat sig.. Men jag tycker att guppy generellt är lättare... på mina iaf..

        Tillägg... Nej, jag tar tillbaka mitt påstående om att det är svårare att se på platy. Jag kollade nu och jag ser klart och tydligt att ett yngel är en hane. De är nu halvstora så det innebär att det är svårt och se före de når halv vuxenstorlek. Detsamma gäller guppy ungefär..
        Senast redigerad av Katharina; 08 March 2008, 18:08.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Sannstrom
          • August 2007
          • 211

          #5
          okej. så då hade jag ganska rätt då da?
          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

          Kommentar

          • unbreake
            • January 2008
            • 32

            #6
            Tycker själv det är fruktansvärt svårt att se på guppy, det dröjer många veckor innan jag ens försöker. Dom yngel jag har nu ser ut att nästan uteslutande vara honor, så jag är fortfarande skeptisk till mina observationer...

            Kommentar

            Arbetssätt...