Platy hane = mobbare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lijalo
    • January 2008
    • 39

    Platy hane = mobbare?

    Jag skaffade 2 st platy för ca en månad sedan, honan dog men hanen är fortfarande frisk och stark. Tidigare idag köpte jag lite nya fiskar, en ny platy som jag inte vet könet på och 3 st guppysar. Nu är det så att min gamla platy hane har börjat attackera den nya platyn och förföljer den och när den nya platyn gömmer sig så ger han sig på en av guppysarna istället, och bara en speciell av guppysarna också!

    Min fråga är varför min platy beter sig sådär? Jag läste att de var fredliga men han är väldigt aggressiv. :S
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    #2
    är du säker på att han "attackerar" dem andra då? mina hanar "buffar" typ alltid på mina honor. det är typ för att befrukta dem mm. men det kanske är 2 hanar du har köpt? de behöver honor, eller jaa, trivs bättre med lite kvinnligt sällskap. mitt råd är att köpa (utgår ifrån att du har 2 hanar) 3 st honor till. fråga i affären. de kan se skillnaden på dem.

    Om du kollar på fenan framför analöppningen så har hanen långa slöa hängande fenor där. honorna har stora uppspärrade.

    hoppas han blir snällare!

    /Sandra
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Nu måste vi nog rätta till vissa saker här: Hanens befruktningsorgan heter GONOPODIUM och ser ut som en liten pinne, honans analfena är triangelformad och hon har den FÖR DET MESTA uppspärrad, men hon KAN fälla ihop den. Ett säkert tecken på att du har en hona är att hon har en mörk DRÄKTIGHETSFLÄCK straxt intill analfenan. Dräktighetsfläcken är där hela tiden, men blir större när det närmar sig "födseln". Ibland kan man skymta ynglens ögon genom buken straxt innan de föds.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #4
        jaha. så var det ja
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          de är så att hanarna bråkar om att befrukta rommen och att para sig för den största
          vill bestäma om honorna därför bör du ha fem honor och typ tre eller två hanar
          dom bråkar bara om nån annan hane kommer in där honorna är för de gör mina hanar också om du säger att platy hanen gå på gyppysarna så är de nog att han vill ha
          lite honor hos sig

          Kommentar

          Arbetssätt...