Rekordbajsande guppyhona???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Rekordbajsande guppyhona???

    Jag satt och glodde in i mitt akvarium, och på en kvart bajsade min största guppyhona nio - tio gånger! Det är heller inga småkorvar som kommer ut!
    Visserligen är hon lika stor som en liten michelingubbe, men bajsar dom så mycket? Det värsta är att hon vänder sig om direkt och suger in bajset i munnen, och spottar ut det igen, gång på gång, tills det har löst upp sig, så det ser ut som om hon blåser rökringar i akvariumet! Hon ska snart ha yngel, kan det vara så att det är på gång?
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Lilla jag
    Jag satt och glodde in i mitt akvarium, och på en kvart bajsade min största guppyhona nio - tio gånger! Det är heller inga småkorvar som kommer ut!
    Visserligen är hon lika stor som en liten michelingubbe, men bajsar dom så mycket? Det värsta är att hon vänder sig om direkt och suger in bajset i munnen, och spottar ut det igen, gång på gång, tills det har löst upp sig, så det ser ut som om hon blåser rökringar i akvariumet! Hon ska snart ha yngel, kan det vara så att det är på gång?
    Beror ju på hur mycket du matar med.....matar du hela tiden är det klart dom skiter mycket, och ser den ut som en michelingubbe kanske du ska mata lite mindre om den inte har yngel i magen så klart...
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Lilla jag
      • January 2008
      • 113

      #3
      Jag åker hem på lunchen och dom får inte mer mat än dom hinner äta på en till två minuter och det är inga flingor som hinner till botten, och likadant klockan sju på kvällen.
      Sen vet jag att algtabletten som är till min mal ( en varannan dag )säkert äts upp av mina guppy ( jag lägger i den i hans grotta, när akvariumet släcks på kvällen, men det hjälper inte)
      Så jag tror inte att dom får för mycket mat, men det är svårt att veta exakt hur mycket dom ska ha.

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av Lilla jag
        Jag åker hem på lunchen och dom får inte mer mat än dom hinner äta på en till två minuter och det är inga flingor som hinner till botten, och likadant klockan sju på kvällen.
        Sen vet jag att algtabletten som är till min mal ( en varannan dag )säkert äts upp av mina guppy ( jag lägger i den i hans grotta, när akvariumet släcks på kvällen, men det hjälper inte)
        Så jag tror inte att dom får för mycket mat, men det är svårt att veta exakt hur mycket dom ska ha.
        Prova med att ge dom mindre mat överhuvudtaget men det är ju upp till dig. mina fiskar får mat varannan dag och då en gång, och dom mår jätte bra och ser lagom feta ut...Jag skulle inte mata 2 gånger per dag i mina akvarium....

        Jag går inte efter regeln det dom äter på 2 minuter och mat 2 gånger per dag. utan jag tror på att mata lite mer sällan så mår fiskarna bra och vattnet håller sig bättre längre...
        Senast redigerad av jesper_b; 13 February 2008, 20:06.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Av mina egna erfarenheter, hände detta mig med ibörjan pga av all de mat jag gav dom.
          Jag gav dom mindre och nu ger dom 2-3 ggr (beroende på vad jag ger för mat)på en dag sen uppehåll i en dag.

          Kommentar

          • Lilla jag
            • January 2008
            • 113

            #6
            Jag har läst runt på nätet om guppy och det står att man ska mata, gärna flera gånger per dag, och så mycket som dom hinner äta på några minuter. Men man kanske ska minska ner till en gång per dag? Det står så olika på alla sidor, att det är jättesvårt att veta hur man ska göra.

            Jag har nio guppy, och det är ju bara två av dom som är stora. Får dom smala tillräckligt om jag minskar ner?

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              det jag skulle säga dig är att till och börja med minska maten, skulle de andra smala bli ännu smalare vet ju anledningen

              Kommentar

              Arbetssätt...