Mina svärdbärare är envisa...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    Mina svärdbärare är envisa...

    Hej.
    Jag har en svärdbärarhona som är "gravid".
    Hela den här veckan har hon varit på botten ganska mycket, men endå varit pigg när jag gett dom mat. (så hon är inte sjuk) Igår satte jag henne i "yngelburken" för att jag trodde att hon skulle föda.
    Men som vanligt så blev hon lite smalare och inga yngel, men jag ser ändå svarta prickar (ögon) och till och med ett fisköga med ögonvita och allt.
    alla mina svärdbärare har gjort så här , efter ungefär 2 till 3 dagar släpper jag ut mammorna för att jag får dåligt sammvete , då har dom inte fått några yngel än, och på natten efter att jag har släppt ut dom har dom fött, och jag tänkte att jag ville lyckas den här gången men hur ska jag göra??

    MVH Therese
    piggepelle
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    #2
    Vad menas med yngelburken? Kan ynglen gömma sig någonstans där? Hon kanske äter upp sina yngel?
    Den som har flest saker när han dör vinner!

    Kommentar

    • piggepelle
      • March 2007
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av Lilibet
      Vad menas med yngelburken? Kan ynglen gömma sig någonstans där? Hon kanske äter upp sina yngel?

      det är ett galler mellan mamman och ynglena så att dom kan gömma sig under henne.
      piggepelle

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av piggepelle
        det är ett galler mellan mamman och ynglena så att dom kan gömma sig under henne.
        EN YNGELKASSE/FÖDKASSE med andra ord.....
        Om man använder detta sätt för att rädda yngel så kan honan ibland "hålla på ynglen" eftersom hon blir stressad när hon hamnar i denna lilla volym, jag har helt slutat med yngelkasse och låter mina levandefödare föda fritt, ett annat alternativ är att göra i ordning ett yngelakvarium som man flyttar över honan till så hon får föda ifred, sedan när hon fött så flyttar man henne tillbaka till det vanliga akvariet så ynglen får yngelkaret för sig själva att växa till sig i. MYCKET bättre för både mor och barn, tro mig!
        Ett yngelakvarium behöver naturligtvis ett filter av något slag, mycket växter och belysning, kanske också doppvärmare med termostat om rummet där det står är svalt, men i vanlig rumstemperatur går det bra utan (belysningen värmer en del också!).

        Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          Nu är det Jätte viktigt att du läser detta.
          JAg hade en platyhona som gick och höll på sina yngel när hon var inne i yngelkassen men sedan så hade jag bestämt mig för att lyckas så jag tog en vas på ca 10 liter o stoppa ner henne i men efter några dar så kom det fortfarande inga yngel och jag blev trött på henne vilket ledde till att jag ökade värmen i vasen och la på ett lila tyg sedan ställda jag den under en lampa och efter ca två timmar så hade det kommit massor med yngel.

          // bessa
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          • piggepelle
            • March 2007
            • 168

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            EN YNGELKASSE/FÖDKASSE med andra ord.....
            Om man använder detta sätt för att rädda yngel så kan honan ibland "hålla på ynglen" eftersom hon blir stressad när hon hamnar i denna lilla volym, jag har helt slutat med yngelkasse och låter mina levandefödare föda fritt, ett annat alternativ är att göra i ordning ett yngelakvarium som man flyttar över honan till så hon får föda ifred, sedan när hon fött så flyttar man henne tillbaka till det vanliga akvariet så ynglen får yngelkaret för sig själva att växa till sig i. MYCKET bättre för både mor och barn, tro mig!
            Ett yngelakvarium behöver naturligtvis ett filter av något slag, mycket växter och belysning, kanske också doppvärmare med termostat om rummet där det står är svalt, men i vanlig rumstemperatur går det bra utan (belysningen värmer en del också!).

            Lycka till.

            Tack för svaret

            Jag har en låda från ikea som är ca 26 liter i, nu använder jag det bara tillfälligt för mina två svärdbäraryngel och tre guppyyngel tills dom har växt till sig lite. Där har jag bara en pump, ingen värmepump eller filter, men dom har klarat sig där i nästan 3 veckor tror jag, kan jag flytta över honan där eller ska jag fixa ett filter på något sätt, var köper man såna??

            P.S jag ska släppa ut ynglena jag har där i ett annat akvarium inom en vecka...

            MVH Therese
            piggepelle

            Kommentar

            • bessa
              • October 2007
              • 266

              #7
              Min kompis hade sina små guppy yngel i en liten flyt-yngellåda i sitt akvarium och då var det en sebra fisk som hoppade in där och åt upp allihop

              // Bessa
              Katt +Fisk = Älskade

              Kommentar

              • piggepelle
                • March 2007
                • 168

                #8
                Ursprungligen postat av bessa
                Nu är det Jätte viktigt att du läser detta.
                JAg hade en platyhona som gick och höll på sina yngel när hon var inne i yngelkassen men sedan så hade jag bestämt mig för att lyckas så jag tog en vas på ca 10 liter o stoppa ner henne i men efter några dar så kom det fortfarande inga yngel och jag blev trött på henne vilket ledde till att jag ökade värmen i vasen och la på ett lila tyg sedan ställda jag den under en lampa och efter ca två timmar så hade det kommit massor med yngel.

                // bessa

                va smart det kanske man ska testa!
                men hade du någon pump i då eller??
                och tog du vatten från akvariet du hade honan i innan du släppte ner henne i 10 liters burken??
                piggepelle

                Kommentar

                • bessa
                  • October 2007
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av piggepelle
                  va smart det kanske man ska testa!
                  men hade du någon pump i då eller??
                  och tog du vatten från akvariet du hade honan i innan du släppte ner henne i 10 liters burken??
                  Nopp jag har faktiskt ingen pump i min lilla vas men dom små ynlerna värkar inte bry sig.
                  Men när jag inte har någon pump så får jag byta vatten ganska ofta men vad gör att man får bära och släpa varranan dag (det blir ju inte så mycket släp med 2 lieter att byta)jag älskar mina små yngel hoppas att dom blir stora och fina
                  Och jag jag tog Vatten från det stora akvariet så det var inga problem.

                  // Bessa
                  Katt +Fisk = Älskade

                  Kommentar

                  • piggepelle
                    • March 2007
                    • 168

                    #10
                    Ursprungligen postat av bessa
                    Nopp jag har faktiskt ingen pump i min lilla vas men dom små ynlerna värkar inte bry sig.
                    Men när jag inte har någon pump så får jag byta vatten ganska ofta men vad gör att man får bära och släpa varranan dag (det blir ju inte så mycket släp med 2 lieter att byta)jag älskar mina små yngel hoppas att dom blir stora och fina
                    Och jag jag tog Vatten från det stora akvariet så det var inga problem.

                    // Bessa
                    '


                    Va bra!
                    tack så jättemycket för alla svar. Jag ska testa de här imorgon.

                    MVH Therese
                    piggepelle

                    Kommentar

                    • piggepelle
                      • March 2007
                      • 168

                      #11
                      Inatt födde hon ett yngel så när jag vaknade och tittade på henne så blev jag överlycklig när jag såg de men efter ca 5 minuter åt hon upp det
                      Jag gjorde iallafall som du sa och flyttade över henne och så vidare, efter ca 3 minuter kom det två st yngel tack så jättemycket för tippset jag är överlycklig
                      piggepelle

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av piggepelle
                        Tack för svaret

                        Jag har en låda från ikea som är ca 26 liter i, nu använder jag det bara tillfälligt för mina två svärdbäraryngel och tre guppyyngel tills dom har växt till sig lite. Där har jag bara en pump, ingen värmepump eller filter, men dom har klarat sig där i nästan 3 veckor tror jag, kan jag flytta över honan där eller ska jag fixa ett filter på något sätt, var köper man såna??

                        P.S jag ska släppa ut ynglena jag har där i ett annat akvarium inom en vecka...

                        MVH Therese
                        Du kan nog använda din FLAJ-back som yngelkar, flytta dit honan du så skall du se att hon föder så småningom. Det kan funka med bara en luftpump (som du antagligen har, det är lite oklart) men med ett litet innerfilter, typ ett Fluval1+ eller liknande filter så kommer du inte behöva byta vatten så ofta som du antagligen gör nu, eller så blir helt enkelt vattenkvaliteten ännu bättre med ett filter, ett luftdrivet filter kan funka lika bra det med, det köper du i din akvarieaffär...... VIKTIGT är att det finns mycket växter för ynglen att gömma sig i.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av bessa
                          Nopp jag har faktiskt ingen pump i min lilla vas men dom små ynlerna värkar inte bry sig.
                          Men när jag inte har någon pump så får jag byta vatten ganska ofta men vad gör att man får bära och släpa varranan dag (det blir ju inte så mycket släp med 2 lieter att byta)jag älskar mina små yngel hoppas att dom blir stora och fina
                          Och jag jag tog Vatten från det stora akvariet så det var inga problem.

                          // Bessa
                          Du hade tur också, vattnet kan lätt bli dåligt i en så liten behållare. Man bör i alla fall ha genomluftning som minst.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av bessa
                            Nopp jag har faktiskt ingen pump i min lilla vas men dom små ynlerna värkar inte bry sig.
                            Men när jag inte har någon pump så får jag byta vatten ganska ofta men vad gör att man får bära och släpa varranan dag (det blir ju inte så mycket släp med 2 lieter att byta)jag älskar mina små yngel hoppas att dom blir stora och fina
                            Och jag jag tog Vatten från det stora akvariet så det var inga problem.

                            // Bessa
                            Nu i fortsättningen kan du byta till nytt färskt tempererat kranvatten i yngelkaret/vasen, det är bara när man startar upp ett akvarium/yngelkar som man behöver ta vattnet från det gamla akvariet.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av bessa
                              Min kompis hade sina små guppy yngel i en liten flyt-yngellåda i sitt akvarium och då var det en sebra fisk som hoppade in där och åt upp allihop

                              // Bessa
                              Dessutom brukar de växa väldigt dåligt i en sådan.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...