överbefolkat i 125 liter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sawa
    • January 2008
    • 32

    överbefolkat i 125 liter??

    vi har hittills bara 6 st mollys 3 svarta och 3 silvriga plus 2 malar.vi ska io dag köpa några guppys kanske 2 hanar och 3 eller 4 honor,efter detta kan man få ha mer fiskar i detta 125 literskar?mollysarna kan juh tydligen bli 15 cm stora..men innan dom hinner bli så stora kommer vi ha skaffat ett till kar dock men ändå..vore bra om ni kunde rekomendera hur många fiskar vi kan ha i 125 liter.

    skulle gärna vilja ha platy oxå,blir det för många levandefödande i samma kar?

    tack på förhand
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    jag frågade samma fråga när jag var nybörjare, att en 1 cm fisk ska ha 1 liter vatten att simma i.


    ni som vet lite mer, rätta mig nu. känner mig osäker nu när jag skrev det.

    Kommentar

    • sawa
      • January 2008
      • 32

      #3
      ja tror inte det stämmer,har hört att ja inte skulle gå efter det...samma här rätta mig om ja har fel hehe det vore juh super enkelt om man kunde gå efter den regeln

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        jo men det fick jag lära mig ibörjan,,o jag tror inte på det heller

        men jag tror inte du ska skaffa dig mer än de guppyne, eftersom de kommer att få fler.
        de ska ju ha lite sim yta

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av elinj
          jag frågade samma fråga när jag var nybörjare, att en 1 cm fisk ska ha 1 liter vatten att simma i.


          ni som vet lite mer, rätta mig nu. känner mig osäker nu när jag skrev det.
          Det är svårt att säga att det är fel..
          Man får ta det med en nypa salt, men man har iaf något att gå efter. Anledningen till att man inte kan lita på det rakt av är att det är så olika beroende på vilka fiskar du har, filterkapacitet, fiskbeteende..
          Men som sagt det är en riktlinje iaf
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • sawa
            • January 2008
            • 32

            #6
            oki,vet du hur många guppys det kan vara i sånna fall tillsammans med dessa mollys vi har nu?om dom nu får massa ýngel och om dom överlever så är det bra att veta hur många dom får blir utan att det påverkar dom negativt

            så altså hur många guppys kan det vara med 6st mollys och 2 malar i 125 liter?

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Är karet väl inkört köp du iaf 1 hane och tre honor.

              Kommentar

              • sawa
                • January 2008
                • 32

                #8
                vi köpte 2 hanar och 4 honor=)
                japp det e väl inkört

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koksalt
                  Det är svårt att säga att det är fel..
                  Man får ta det med en nypa salt, men man har iaf något att gå efter. Anledningen till att man inte kan lita på det rakt av är att det är så olika beroende på vilka fiskar du har, filterkapacitet, fiskbeteende..
                  Men som sagt det är en riktlinje iaf
                  EN RIKTIGT DÅLIG RIKTLINJE I SÅ FALL.....
                  Som du själv säger så beror det på många olika saker hur mycket fisk man kan ha i en viss akvarievolym. Främst är det arternas/artens aggressivitet och revirbehov som avgör.
                  Men med de fiskar som sawa nämner så skulle jag säga att det nog går rätt så bra med ett litet gäng platy också, vi pratar ju om extremt snälla fiskar här. Blir de FÖR många i akvariet så får man väl ta det problemet då, och skänka bort överskottet. Alternativt skaffa någon typ av "predator" (t.ex. någon typ av Apistogramma, någon större tetra, eller varför inte en Scalare, de decimerar mer än gärna ynglen till i princip noll)....

                  Lycka till.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    själv går jag inte efter den reglen, jag går mer efter vad fiskarna mår och hur mkt fiskyta dom, om dom börjar bli aggresiva.

                    Kommentar

                    • sawa
                      • January 2008
                      • 32

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      EN RIKTIGT DÅLIG RIKTLINJE I SÅ FALL.....
                      Som du själv säger så beror det på många olika saker hur mycket fisk man kan ha i en viss akvarievolym. Främst är det arternas/artens aggressivitet och revirbehov som avgör.
                      Men med de fiskar som sawa nämner så skulle jag säga att det nog går rätt så bra med ett litet gäng platy också, vi pratar ju om extremt snälla fiskar här. Blir de FÖR många i akvariet så får man väl ta det problemet då, och skänka bort överskottet. Alternativt skaffa någon typ av "predator" (t.ex. någon typ av Apistogramma, någon större tetra, eller varför inte en Scalare, de decimerar mer än gärna ynglen till i princip noll)....

                      Lycka till.
                      bra då kanske det blir några platys oxå,nu hra guppysarna flyttat in...gick toppen
                      vi har en bra pump oxå så detta ska nog gå toppen=)som du sa får man väl skaffa en som städar bort yngel om det skulle behövas.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...