Guppy har fött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassa1994
    • January 2008
    • 23

    Guppy har fött

    När jag kom hem från skolan idag så såg jag att det hade kommit guppy yngel (äntligen!). Men där var bara 6 stycken. Kommer där fler sen. Honan är fortfarande svart så man tycker att där borde komma fler. Vet ni? Och vet ni om det går att ta bort ett inlägg som man själv har startat från början och hur isåfall?
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    Ursprungligen postat av Sassa1994
    När jag kom hem från skolan idag så såg jag att det hade kommit guppy yngel (äntligen!). Men där var bara 6 stycken. Kommer där fler sen. Honan är fortfarande svart så man tycker att där borde komma fler. Vet ni? Och vet ni om det går att ta bort ett inlägg som man själv har startat från början och hur isåfall?

    Jag vill först säga gratis.
    Alltid roligt att se de första komma.
    Jag tror inte det kommer flera nu.
    Varför hon är svart beror på att hon väntar fler yngel inte nu men nästa månad, dessa små liven sparar hanens spermier Så kallad förrådsbefruktning.
    Jag vet inte hur man tar bort ett inlägg, men jag har lärt mig att det kan alltid vara bra att ha dom kvar, eftersom det hjälper andra personer med samma frågor. Nästa gång borde du kolla om det finns fler frågor inom den katogori som du vill fråga om.

    hoppas detta är till någon hjälp

    Kommentar

    • Sassa1994
      • January 2008
      • 23

      #3
      Tack för hjälpen

      Kommentar

      • Sassa1994
        • January 2008
        • 23

        #4
        Hur många guppy brukar det komma? Nu e därr sju stycken.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          tja jag brukar inte få så mycket, mina är ju rätt så unga än så länge,
          så det brukar bli 7- uppåt.

          Kommentar

          • _stiffe_
            • March 2006
            • 520

            #6
            när jag hade guppys så hade jag en hona som fick 36 yngel men hennes ryggrad blev sned efteråt

            ett tips! se upp så du inte får för många yngel jag hade 5 men efter ca 6 mån hade jag ca 200st. Så håll koll så du inte har hanar+honor för mycket tillsammans.

            förresten grattis
            A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
            Skåne biotiop, + sebrafisk..

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              själv har jag inte så mycket guppyn än,
              men det kommer vara svårt att välja ut vilka jag vill skänka bort vart efter, eftersom hanarna har stora fina fenor, honor har små fina fenor, och är inte den andra lik.
              Senast redigerad av elinj; 06 February 2008, 19:46.

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Om det är första gången hon ynglar är nog 6-7 st yngel normalt. Mängden yngel / kull ökar då mamman växer.
                h. Johan

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  fast mina födds i stora karet, så många kommer till spilo.
                  Men skulle jag ha henne i en yngelkasse eller ensam i ett kar, skulle det bli mer än .

                  Kommentar

                  • Sassa1994
                    • January 2008
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av JLi
                    Om det är första gången hon ynglar är nog 6-7 st yngel normalt. Mängden yngel / kull ökar då mamman växer.
                    Jag kan tänka mig att det e första gången för henne men jag vet inte riktigt. När jag köpte henne hade hon rätt så stor mage och hade mycket svart.

                    Hon e svart fortfarande.

                    Kommentar

                    • JLi
                      • December 2004
                      • 773

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sassa1994
                      Jag kan tänka mig att det e första gången för henne men jag vet inte riktigt. När jag köpte henne hade hon rätt så stor mage och hade mycket svart.

                      Hon e svart fortfarande.
                      Vad jag har observerat är de alltid svarta i baken
                      h. Johan

                      Kommentar

                      • LadyM
                        • December 2007
                        • 96

                        #12
                        Grattis!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av _stiffe_
                          när jag hade guppys så hade jag en hona som fick 36 yngel men hennes ryggrad blev sned efteråt

                          ett tips! se upp så du inte får för många yngel jag hade 5 men efter ca 6 mån hade jag ca 200st. Så håll koll så du inte har hanar+honor för mycket tillsammans.

                          förresten grattis
                          Det spelar ingen roll om man "bara" har dem "lite" tillsamans, honorna kommer obönhörligen föda flera kullar efter varandra ändå.
                          Men hur många yngel som i slutänden överlever beror på hur glupska fiskar det finns i akvariet samt hur mycket gömställen det finns, dessutom beror det lite på akvariestorleken också, det BLIR faktiskt nästan aldrig FÖR många överlevare i ett för litet akvarium.. Du kan inte ha haft några storglufsare i ditt akvarium eller hur?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sassa1994
                            Hur många guppy brukar det komma? Nu e därr sju stycken.
                            Allt mellan 5 upp till 50 skulle jag säga är normalt, det beror på många olika saker......

                            *Det finns olika gnetiska "typer" av honor; en del honor föder stora men få yngel, en del många och små...
                            *åldern; de föder mindre kullar de första 2-3 gångerna för att sedan få större kullar de 4-5 gångerna därefter, sedan avtar det igen.
                            *utfodringen spelar säkert också in lite grann...
                            *akvarieförhållandena spelar säkert in lite med.

                            ...sedan har jag säkert glömt nå´t mer, behöver du veta mera?
                            Senast redigerad av tummen; 08 February 2008, 22:03.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av JLi
                              Vad jag har observerat är de alltid svarta i baken
                              DEN kallas för DRÄKTIGHETSFLÄCKEN, och är ETT kännetecken på honor, sök i det här forumet om ni önskar mer information om denna.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...