Könbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciliot
    • November 2007
    • 4

    Könbyte

    Hej, jag har haft 5 Black Molly i ca 2 mån nu. För 2-3 veckor sedan fick de 5 yngel. När jag köpte mina fem Black Molly var det två hanar och tre honor. Men för tre veckor sedan bytte en hona kön och blev en kille, samma sak hände med en annan hona för en vecka sedan. Jag har läst att de tydligen kan göra så här, men att de efter sitt könbyte blir sterila. Jag läste också att anledningen kunde vara t.ex. att det var för ojämn fördelning mellan hanar och honor, och att de därför försökte jämna ut beståndet.

    Jag funderar bara på om detta är vanligt förekommande, och skulle gärna vilka veta varför det blir så här?

    /Jack
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    jaha jag viste inte enns om att de kunde göra de men då vet jag de urch hehe hur ser man de på dem då??
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • ciliot
      • November 2007
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av BlueJ
      jaha jag viste inte enns om att de kunde göra de men då vet jag de urch hehe hur ser man de på dem då??
      Man ser det påatt de får gonopodium istället för vanlig analfena, dock är gonopodium lite ljusare på "ex-honorna".

      Kommentar

      • BlueJ
        • January 2008
        • 261

        #4
        okej tack så mycket
        The nicest person is nott always the winner

        Kommentar

        • PowerSteffo
          • March 2007
          • 174

          #5
          Hej.
          Är du säker på att just de mollyn som bytt kön fått yngel som hona?
          Jag skulle tippa på att det rör sig om hanar som är sent utvecklade istället.

          /Stefan

          Kommentar

          • ciliot
            • November 2007
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av PowerSteffo
            Hej.
            Är du säker på att just de mollyn som bytt kön fått yngel som hona?
            Jag skulle tippa på att det rör sig om hanar som är sent utvecklade istället.

            /Stefan
            Hmm, det låter ju mer troligt iofs. Lite surt dock om det stämmer, när jag köpte dem valde kvinnan i djuraffären ändå ut tre honor och två hanar. Men det är nog som du säger.

            Men är det nån som vet om det är vanligt med könbyten annars? Nån som har vart med om det?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av ciliot
              Hmm, det låter ju mer troligt iofs. Lite surt dock om det stämmer, när jag köpte dem valde kvinnan i djuraffären ändå ut tre honor och två hanar. Men det är nog som du säger.

              Men är det nån som vet om det är vanligt med könbyten annars? Nån som har vart med om det?
              Det förekommer inom flera släkten, men vanligast är det med svärdbärare som byter kön, om honan fött yngel så bode hon inte byta kön, det är oftast unghonor som byter. Men som sagt är det svårt att veta, det KAN ju vara sena hanar det är frågan om också, kanske att det också är vanligare inom vissa stammar att hanarna är sent utvecklade?

              Problemet är ju dock lätt åtgärdat, köp en hona till som är ordentligt på smällen så får ni en garanterad hona och dessutom snart yngel som jämnar ut fördelningen igen.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...