Göra rent med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pip
    • December 2007
    • 31

    Göra rent med yngel

    Jag har fått ett gäng guppyyngel nu, de simmar tillsammans med sina föräldrar. Men hur ska man göra när man slamsuger för att inte få med yngel? De syns ju knappt?
    Och det är väl okej att de bor med föräldrarna? Jag tänkte flytta dem först men de skyddar sej bland växterna, de vuxna guppierna verkar ändå inte intresserade av att äta upp dem..
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    Ursprungligen postat av Pip
    Jag har fått ett gäng guppyyngel nu, de simmar tillsammans med sina föräldrar. Men hur ska man göra när man slamsuger för att inte få med yngel? De syns ju knappt?
    Och det är väl okej att de bor med föräldrarna? Jag tänkte flytta dem först men de skyddar sej bland växterna, de vuxna guppierna verkar ändå inte intresserade av att äta upp dem..

    om det finns gömställen så behövs de inte flyttas över till någe annat kar, en guppyn kan äta upp sina yngel.
    Jag gör så här varje gång jag gör slamsugning, ha en liten sil vid hinken där vattnet kommer ner i. då ser du om det kommer några små liv med. men mina vill inte vara i närheten av den,, utan det är bara vuxna som vill det.

    Kommentar

    • Pip
      • December 2007
      • 31

      #3
      Okej! Tack för svar HAr gjort rent nu och det gick bra..

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        kul att höra

        Kommentar

        • 0422
          • August 2007
          • 644

          #5
          Har inte haft just det problemet med yngel, men en gång när mina guppysar hade yngel så skulle jag rengöra pumpen/filtret (fluval). Så när jag öppnar den över handfatet inser jag att det är yngel i den, de överlevde lyckligtvis
          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av 0422
            Har inte haft just det problemet med yngel, men en gång när mina guppysar hade yngel så skulle jag rengöra pumpen/filtret (fluval). Så när jag öppnar den över handfatet inser jag att det är yngel i den, de överlevde lyckligtvis
            Det där har aldig hänt mig när det gäller guppysar, men däremot MÅNGA gånger när det gäller andra levandefödare vars yngel söker sig mer mot botten.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av 0422
              Har inte haft just det problemet med yngel, men en gång när mina guppysar hade yngel så skulle jag rengöra pumpen/filtret (fluval). Så när jag öppnar den över handfatet inser jag att det är yngel i den, de överlevde lyckligtvis

              det hände mig nu när min yngelkar ibörja, jag provade att ha nylonstrumpa men det bara bomade igen med skit, sen frågade jag här på zoopet och fick ett jätte bra tips, ta bort själv hylsan som sitter utanför filtret.
              Det fungerade jätte bra och ynglena hittade lite mat där med.
              för ca hälften av mina var där, men jag såg något som en svans och öppnade och kollade så var det massor där.

              så det är något jag rekommenderar om det kommer yngel innan för pumpen,

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Jag låter alltid slangen tömmas ner i en hink som jag dubbelkollar om något yngel kommit med, det är SÄLLAN jag behöver håva tillbaka fiskar.....gör man så blir det inget stort problem.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...