Yngel!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Yngel!!!!!!!

    Jag har vetat ett tag att mina platyhonor skulle få ungnar men igår natt så kom den enas äntligen och i morse när jag kollade xå hittade jag inga dom är säkert uppätna Av min söta snälla eller av dom andra fiskarna dom är i varge fall
    såååå.... vad ska jag göra med den andra platyhoan ska jag lägga henne i ett litet flytakvarium på en liter vid ytan?
    Jag vill behålla ynglerna
    eller kan man göra yngelfälla?

    Tacksam för snabbt svar!!
    Katt +Fisk = Älskade

  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    jupp du kan lägga henne i ett sådant kar men bara precis innan hon ska föda annars blir hon stressad. Sen när hon har fött måste hon plockas bort ananrs äter hon upp ynglena.

    Kommentar

    • bessa
      • October 2007
      • 266

      #3
      Nu har jag flyttat henne till en stor genomskinlig vas som jag gorde rent mycket noga och den rymmer väl 10 liter så hon kan röra sig normalt vilket jag tycker är bra eftersom jag inte gillar tanken på att ha henne i en liten palstlåda.

      Är inte så bra på att kolla när dom ska föda
      Katt +Fisk = Älskade

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av bessa
        Nu har jag flyttat henne till en stor genomskinlig vas som jag gorde rent mycket noga och den rymmer väl 10 liter så hon kan röra sig normalt vilket jag tycker är bra eftersom jag inte gillar tanken på att ha henne i en liten palstlåda.

        Är inte så bra på att kolla när dom ska föda
        Tja, oftast är det absolut vettigast att låta honan gå i en sk yngelkasse i det akvarium hon normalt vistas i. I en sådan lyckas hon inte äta upp så många yngel. Hon kan äta upp ynglen i vasen minst lika enkelt som i ett akvarium, speciellt om du inte har så bra koll. Vill man dock flytta en hona till ett annat kärl så kan man använda sig av ett nät. Samma princip som yngelkassen fast i en större tappning kan man säga. Har du dock koll så behöver ju vistelsen i en kasse inte bli så lång. Är hon i slutskedet så brukar manövern dessutom dra igång förloppet. (går relativt fort) Ynglen kan däremot med fördel förvaras i ett kärl som t.ex en vas OM du ochså sörjer för acceptabel temperatur, syresättning samt är noga med utfodring samt regelbundna vattenbyten.

        Lycka till!
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          Hennes vännina födde ju inatt men fångade inga så jag tänkte att jag skulle ta hennes.
          Dom ska överleva annars så blir jag lite små putt för jag tycker att mitt yngelkar är lite tomt.
          Vi har tigerbaraber i vårt andra akvarium och dom äter allt dom ser så det går nästan inte att få några yngel att överleva där.
          Hon har u varit i vasen en halv dag och tor att det är på g att komma nått inatt men man vet ju aldrig.kollar till henne sådär en gång i timmen o hon värkar må bra.
          ska byta vatten imorgon
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          • Simon H
            • January 2008
            • 515

            #6
            i dag fick jag platy yngel dom va så söta och i väldigt fina färger

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Tja, oftast är det absolut vettigast att låta honan gå i en sk yngelkasse i det akvarium hon normalt vistas i. I en sådan lyckas hon inte äta upp så många yngel. Hon kan äta upp ynglen i vasen minst lika enkelt som i ett akvarium, speciellt om du inte har så bra koll. Vill man dock flytta en hona till ett annat kärl så kan man använda sig av ett nät. Samma princip som yngelkassen fast i en större tappning kan man säga. Har du dock koll så behöver ju vistelsen i en kasse inte bli så lång. Är hon i slutskedet så brukar manövern dessutom dra igång förloppet. (går relativt fort) Ynglen kan däremot med fördel förvaras i ett kärl som t.ex en vas OM du ochså sörjer för acceptabel temperatur, syresättning samt är noga med utfodring samt regelbundna vattenbyten.

              Lycka till!
              Bättre med ett riktigt yngelakvarium....jag har själv slutat med ynglekasse, det stressar dem för mycket. Vasen verkar vara ett bra kompromissalternativ tycker jag.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av bessa
                Hennes vännina födde ju inatt men fångade inga så jag tänkte att jag skulle ta hennes.
                Dom ska överleva annars så blir jag lite små putt för jag tycker att mitt yngelkar är lite tomt.
                Vi har tigerbaraber i vårt andra akvarium och dom äter allt dom ser så det går nästan inte att få några yngel att överleva där.
                Hon har u varit i vasen en halv dag och tor att det är på g att komma nått inatt men man vet ju aldrig.kollar till henne sådär en gång i timmen o hon värkar må bra.
                ska byta vatten imorgon

                Låter bra, för det är väl INGA yngel som överlever med tigerbarber som sällskap....?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Inatt fick jag äntligen yngel av min stora platyhona. Hon har fått vara i yngelkassen denna gång för att jag skulle få se några yngel, mina platyn är giriga som 17 och äter upp alla fast att jag har som en djungel och grottor i karet. Inatt måste hon ha ynglat för det är tre stycken platy yngel nu. Men hon har säkert hunnit smaska i sig några för det var många svarta prickar i magen på henne:-(

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av cikliden2
                    Inatt fick jag äntligen yngel av min stora platyhona. Hon har fått vara i yngelkassen denna gång för att jag skulle få se några yngel, mina platyn är giriga som 17 och äter upp alla fast att jag har som en djungel och grottor i karet. Inatt måste hon ha ynglat för det är tre stycken platy yngel nu. Men hon har säkert hunnit smaska i sig några för det var många svarta prickar i magen på henne:-(

                    Har man tigerbarber i akvariet så räcker ingen djungel eller grottor till för att skydda ynglen, de blir barbmat förr eller senare ändå. DÅ och bara då är en yngelkasse ett hyfsat alternativ, men ännu bättre vore det med ett separat yngelakvarium där honan får föda fritt, och där ynglen sedan kan växa upp i lugn och ro.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • bessa
                      • October 2007
                      • 266

                      #11
                      MIn platy har fått ungar nu och det blev ca 20 st
                      Katt +Fisk = Älskade

                      Kommentar

                      • bessa
                        • October 2007
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av cikliden2
                        Inatt fick jag äntligen yngel av min stora platyhona. Hon har fått vara i yngelkassen denna gång för att jag skulle få se några yngel, mina platyn är giriga som 17 och äter upp alla fast att jag har som en djungel och grottor i karet. Inatt måste hon ha ynglat för det är tre stycken platy yngel nu. Men hon har säkert hunnit smaska i sig några för det var många svarta prickar i magen på henne:-(
                        Hon kanse har några kvar??
                        Katt +Fisk = Älskade

                        Kommentar

                        Arbetssätt...