Konstig form på honan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Konstig form på honan

    Jag har ett gäng guppyyngel/ung-guppys som är nära 3 månader gammal. Det är 6st, 4 hanar och 2 honor. Hanarna och den ena honan är superfina, men den sista honan är smal och lång. Har ingen bild på henne men det ser ut som om hon inte har en mage, hon är som en lång spik bara. Vad beror detta på och är det dödligt eller kan det ordna till sig?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    om den är mager du bör ta bort den inan någon anan blir konstig eller så har den
    inga yngel i sig

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Fast den har varit lite konstig i formen sedan födseln, lång och smal, ser nästan utdragen ut. Den andra honan som är rundare tror jag inte bär på yngle än, men hon har en helt annan kroppsform ändå, det är inte bara magen utan formen på hela fisken så att säga.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Det föds ibland en del "måndagsexemplar" som inte kommer bli något vidare, gör pinan kort för henne, kanske att du kan använda henne som foder till någon annan fisk, typ stora ciklider?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Eller väntar och ser vad som händer.

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Jag skulle avvakta till dagen efter men då var hon borta. Jag misstänker att hon dog under natten och att slöjstjärten åt upp henne. Hon var knepig i formen redan sedan att hon bara var veckor gammal.

            Enligt JBL Online Hospital ( http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...ures/032_e.jpg )så beror denna kroppsform på felaktig utfodring, men jag tror inte att det var det som var problemet eftersom hon fick bra variation på foder, både nykläckt och fryst artemia, vegetabiliskt flingfoder och vanligt flingfoder. De fick även en och annan skalad grön ärta som de var väldigt förtjusta i. Alla andra i samma kull blev hur fina som helst, men denna hona såg lång och smal ut hela tiden (inte fullt så konstig som på JBL:s bild dock)
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            Arbetssätt...