Guppyyngel..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pip
    • December 2007
    • 31

    Guppyyngel..?

    Jag köpte honor till mina guppyhanar några dagar innan jul.. Borde de inte få yngel snart? Hur lång tid tar det? Och hur ser man om de är dräktiga(haha eller vad heter det på fiskar)?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det tar ca en månad från befruktning till födsel och de får en mörkare fläck vid analfenan samt blir tjocka om magen när de är på tjocken.
    Men jag skulle inte vara förvånad om de redan var på smällen från affären redan innan du fick hem dem, så det är säkerligen snart dags för lite bebbar i ditt kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pip
      • December 2007
      • 31

      #3
      Okej Ja, de är iaf dräktiga

      Kommentar

      • Plarsen
        • September 2007
        • 88

        #4
        Köpte lite guppys idag, så jag har en fråga. Brukar djuraffären släppa in några hanar hos honorna innan man köper dem ?
        Med Vänliga Hälsningar
        Erica

        ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är olika, en del har dem åtskilda medans hos andra går de tillsammans. Sedan vet man heller aldrig hur de har gått hos grossisten.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Plarsen
            • September 2007
            • 88

            #6
            Okej, så man får alltså vänta och se En av honorna ser lite tjockare ut än vanligt, men inte så där smällfet som de ser ut precis när de ska föda
            Med Vänliga Hälsningar
            Erica

            ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Är det frågan om unga honor så kan de få några kullar med yngel utan att se så himla tjocka ut.
              I många fall då man tror att de inte har ynglat så har ynglen i själva verket blivit fiskmat.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är olika, en del har dem åtskilda medans hos andra går de tillsammans. Sedan vet man heller aldrig hur de har gått hos grossisten.
                De allra flesta uppfödare (och grossister) har dem nog inte separerade.....aldeles för mycket jobb utan att man får betalt mer för det.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Plarsen
                  Köpte lite guppys idag, så jag har en fråga. Brukar djuraffären släppa in några hanar hos honorna innan man köper dem ?
                  Det är bara du som vet hur din affär brukar göra....fråga dem!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    De allra flesta uppfödare (och grossister) har dem nog inte separerade.....aldeles för mycket jobb utan att man får betalt mer för det.....
                    Där har du nog lite fel, de grossister jag besökt har haft guppyna separerade eftersom affärerna ofta kan beställa olika sorters färger på guppy samt honor eller hanar på de som är urvalsodlade. Sedan kan det givetvis finnas guppymix med, men då är det svårt för affärerna att precisera hur många av varje kön de vill köpa hem.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Där har du nog lite fel, de grossister jag besökt har haft guppyna separerade eftersom affärerna ofta kan beställa olika sorters färger på guppy samt honor eller hanar på de som är urvalsodlade. Sedan kan det givetvis finnas guppymix med, men då är det svårt för affärerna att precisera hur många av varje kön de vill köpa hem.
                      OK! Jag viker mig på den punkten, men den STORUPPFÖDARE (och den hobbyuppfödare också för den delen) jag har besökt hade i alla fall alla guppy tillsammans, och då spelar det ju ingen roll om alla grossister sedan håller dem för sig, för de är ju i så fall redan befruktade ändå..... Det är (troligen)bara i själva avelsarbetet som de håller obefruktade honor för sig.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Pip
                        • December 2007
                        • 31

                        #12
                        Nu har jag äntligen sett yngel i akvariet! Två stycken verkar det som

                        Kommentar

                        • Plarsen
                          • September 2007
                          • 88

                          #13
                          Jag ska praoa i den affären jag köper mina fiskar i, så då ska jag passa på att fråga hur de gör med sina guppysar Nästa vecka har jag haft mina guppysar i 30 dagar, och honorna är smällfeta, så snart vankas det yngel
                          Med Vänliga Hälsningar
                          Erica

                          ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

                          Kommentar

                          • bessa
                            • October 2007
                            • 266

                            #14
                            VAd kul hoppas att det blir jätte mycket yngel

                            JAg har en lite snurrig plan på gång och det är att om jag säljer min Playyngel när dom har blivit vuxna för 10 kr till en djuraffär eller till någon annan och när jag har sålt 5OO yngel så har jag 5OOO kr och då kan jag köpa en kamera lins.
                            Hahaha...

                            // Bessa
                            Katt +Fisk = Älskade

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Får du 10:- st för ynglen så är jag den förste till att gratulera!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...