Vad händer med Guppysarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelium
    • January 2008
    • 17

    Vad händer med Guppysarna?

    Håller på att starta upp mitt akvarium nu och har alltid haft en förkärlek för Guppys och funderat på att köpa några. Men vart jag än går så ser jag sjuka eller döda fiskar. Antingen ser de deformerade eller sjuka ut, om inte bådeock. Såg en guppyhane igår som hade en ganska sned/ihogtryckt kropp, simmade konstigt och långsamt samt att han hade sår på ryggen.
    Ser man döda fiskar i affärerna är det ofta guppys.

    Är de sönderavlade till att bli såhär känsliga? Eller beror det på något annat?

    I vilket fall som helst så tycker jag att det här är välidgt synd och jag är väldigt tveksam till att jag komemr köpa några Guppys framöver.
  • mirrefirre
    • January 2008
    • 31

    #2
    du kanske har nån kompis eller släkt som kanske äger ett par guppys? det är ju det bästa lternativet att köpa ifrån
    260 liter: Tigerbarb

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      De från asien importerade guppysarna är oftast hårt avlade och dessutom uppfödda i en steril miljö och därför känsliga. Mitt tips är att leta efter svenskodlade guppysar, de är ofta midnre sönderavlade och tåligare.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Ophelium
        Håller på att starta upp mitt akvarium nu och har alltid haft en förkärlek för Guppys och funderat på att köpa några. Men vart jag än går så ser jag sjuka eller döda fiskar. Antingen ser de deformerade eller sjuka ut, om inte bådeock. Såg en guppyhane igår som hade en ganska sned/ihogtryckt kropp, simmade konstigt och långsamt samt att han hade sår på ryggen.
        Ser man döda fiskar i affärerna är det ofta guppys.

        Är de sönderavlade till att bli såhär känsliga? Eller beror det på något annat?

        I vilket fall som helst så tycker jag att det här är välidgt synd och jag är väldigt tveksam till att jag komemr köpa några Guppys framöver.
        Det låter som att de både var sjuka och gamla, skaffa svenskodlat från någon privatperson istället. ELLER hitta en annan affär. Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...