Nya guppys och nu yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unbreake
    • January 2008
    • 32

    Nya guppys och nu yngel

    Ja så kan det bli... Hade ett akvarium som jag inte rört på länge som jag rensade upp och startade om med häromveckan. Överraskning ett var att där var kvar en liten bottenmal som överlevt utan ljus eller mat i det nästan tomma akvariet i minst 3 månader om inte längre. Han är uppenbarligen en överlevare och fick så klart följa med in i det nyfixade.

    För två dagar sedan var jag och inhandlade de guppys jag tänkte försöka yngla på (4 hanar, 7 honor). Är medveten om att det kan vara något mycket i ett 75 liters akvarium i långden, men jag funderar även på att investera i ett lite större. Vad jag däremot inte var beredd på var att en av honorna idag fick åtminstone 7 men säkert fler yngel som nu simmar omkring och gömmer sig bland växterna. Lite kluven till detta... Köpte hanar och honor på olika ställen för att minimera risken för inavel, så jag hoppas att det inte är "skräpfisk" som nu kom ut. Hade ju helst sett att mina egna hanar var inblandade, men det kan jag knappast beskylla dem efter så kort tid. Honorna var ändå sperarerade från hanar i butiken där jag köpte dem, så jag trodde risken skulle vara minimal, men uppenbarligen har de besökt varandras akvarium under nätterna när ingen ser på...

    Nåväl, ska bli intressant att se hur de klarar sig, tänkte köra utan yngelkar för att låta naturen ha sin gång, åtminstone så länge jag bara har detta lite mindre akvarium.

    Sen en liten fråga... Går det att sälja guppys? Tar butiker emot dem?Eller är det enbart för eget bruk och eventuellt utbyte med andra intresserade...?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Det var framförallt lite många att börja emd direkt men förhoppnignsvis hade du lite bakterier i filtrer, övervaka annars nitriten ordentligt.

    En del butiker köper guppys, oftast verkar det vara hobbybutiker som gör det.

    Kommentar

    • unbreake
      • January 2008
      • 32

      #3
      Kommer byta vatten ofta för att minimera risken med nitrit. Jag vet att det var lite många, men det är svårt hålla sig när man är i butiken, de är ju så fina. Och när man väl köpt hanar måste man ju inskaffa fler honor i antal så de inte blir sönderstressade...

      Kommentar

      • unbreake
        • January 2008
        • 32

        #4
        Idag räknade jag till 15 yngel, de blir modigare och kommer fram mer. Skulle gissa där är ännu fler... Ska bli spännande se hur många det är!

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Med tanke på att flera butiker slutat köpa in/importera guppys pga för dålig kvalitet så ökar ju möjligheten för hemmaodlare att få avsättning för sina yngel . Hemmaodlade har ju en större härdighet än direktimporterade och är vana vid liknande vattenkvaliteter (förhoppningsvis) som butiken har.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Jag tycker nog inte det var för många att börja med, kör på bara!
            Affärer kommer nog ta emot yngel, men dels så betalar de inte mycket, dels så skall ynglen vara i SÄLJBAR storlek=vuxna när man kommer med dem. Dessutom är det lättare att sälja guppy av hög kvalitet, än "blandguppy", avla fram en bra stam så kan du kanske till och med få bra betalt så småningom. Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              PS: Bara för att de var separerade i butiken så säger det ingenting om hur de hållits före det, hos grossister och uppfödare håller man nog dem tillsammans för det mesta....DS
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • unbreake
                • January 2008
                • 32

                #8
                Ok jag tackar för svaren och ska försöka luska ut lite vad butikerna här omkring har för inställning.

                Kommentar

                • unbreake
                  • January 2008
                  • 32

                  #9
                  En av de andra honorna har också fått en kull nu... Börjar bli trångt.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av unbreake
                    En av de andra honorna har också fått en kull nu... Börjar bli trångt.

                    Där ser du hur det kan gå....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...