sjuk molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antje
    • January 2008
    • 1

    sjuk molly?

    hej.

    har sedan några veckor en nybörjarakvarium med 60 liter.
    Det finns 3 platy, två honor en hane, två mollys, en hane en hona, en mal, en algätare och två rosentetra.

    för närvarande finns det två yngel som jag tro är playts.
    Nu till min fråga: mollyhonan simmer mycket konstigt, mest huvudet nere. Hon äter som vanligt men söker mycket skydd bland växterna. är hon sjuk eller havande? hanen jagade hene mycket under en längre tid.
    vore tacksamt för ett svar till en nybörjare.
    Antje
    Senast redigerad av antje; 13 January 2008, 20:25.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är lite svårt att säga vad det är utan att se på henne, men det kan även vara stress då en hona till en viril BM hanne kan bli lite "för mycket". Se tiden an några dagar och rapportera om det sker någon förändring.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      ...och egentligen så hör sjukdomsfrågorna hemma i ett annat forum, tänk på det i fortsättningen.

      Även om jag själv har lite väl mycket fisk i mina akvarier så tycker jag nog att du redan har maxat mängden i ditt akvarium, det kommer dessutom bli fler med tiden eftersom dina fiskar även kommer få yngel.
      Därför kan det redan bero på stress, det som du skriver om.
      Senast redigerad av tummen; 14 January 2008, 09:21.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • gerard
        • January 2008
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av antje
        hej.

        har sedan några veckor en nybörjarakvarium med 60 liter.
        Det finns 3 platy, två honor en hane, två mollys, en hane en hona, en mal, en algätare och två rosentetra.

        för närvarande finns det två yngel som jag tro är playts.
        Nu till min fråga: mollyhonan simmer mycket konstigt, mest huvudet nere. Hon äter som vanligt men söker mycket skydd bland växterna. är hon sjuk eller havande? hanen jagade hene mycket under en längre tid.
        vore tacksamt för ett svar till en nybörjare.
        Antje
        Jag har också ett ny startat akvarium som jag köpte för mycket fisk till, och jag tror du inte skulle köpt så många heller. Jag hade också en molly hona och hane. Honan betede sig ungefär som din, hon var ofta gömd bland växterna och ofta så jagade hanen henne igenom hela akvariumet, ett tag så tänkte jag nästan ta ur hanen ett tag eftersom att honan verkade jättestressad. Hon var även havande.
        För mig slutade det med att jag hittade henne död en dag :/

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          jag vet inte riktigt för min segelfensmolly hane han jagar bort alla fiskar kan de va nån
          stress äler

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Simon H
            jag vet inte riktigt för min segelfensmolly hane han jagar bort alla fiskar kan de va nån
            stress äler
            Han är nog bara riktigt pilsk och vill ha hela akvariet som sitt revir....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av gerard
              Jag har också ett ny startat akvarium som jag köpte för mycket fisk till, och jag tror du inte skulle köpt så många heller. Jag hade också en molly hona och hane. Honan betede sig ungefär som din, hon var ofta gömd bland växterna och ofta så jagade hanen henne igenom hela akvariumet, ett tag så tänkte jag nästan ta ur hanen ett tag eftersom att honan verkade jättestressad. Hon var även havande.
              För mig slutade det med att jag hittade henne död en dag :/
              För det första så är oftast alla levandefödarhonor havande, eftersom de flesta arter har förrådsbefruktning. Sedan är det sådant som händer att honor och även hannar dör ibland, man vet ju aldrig hur gamla de är när man köper dem i affären, och ibland så kanske de även stressar ihjäl varandra, speciellt om akvariet är litet. Bättre lycka nästa gång.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...