Könsfördelning av Platys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelium
    • January 2008
    • 17

    Könsfördelning av Platys?

    Om man ska ha ungefär 12-13 platys, hur många av varje kön ska man då helst ha?
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Jag hade valt 3 hanar och 10 honor.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Ophelium
      • January 2008
      • 17

      #3
      Tack för svaret

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        50% av varje kunde funka bra det med, de är så många i en sådan grupp, och platy är ganska lugna till sättet, så det spelar inte så stor roll hur fördelningen är från början. Sedan kommer det ju födas yngel som ändrar sammansättningen ändå så varför bry sig så mycket?

        Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Ehum.. Är dina platyhanar inte rabiata mot varandra?
          Så fort jag har för många hanar, så utbryter kaos och de jagar varandra galet. Det har hänt att hanar strukit med i mitt kar av den anledningen...

          /lili76 med rabiata platys
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ha ha...
            Smaken är som baken...

            Jag skulle också ha skaffat flera honor än hanar.. Kanske 1 hane på 2-3 honor...
            4 hanar av 12 fiskar, tror jag.
            .. Man får ju räkna med att någon dör och jag gillar inte talet 2 när det gäller fiskhanar..
            Den dominanta har då bara en annan hanne att koncentrera sig på att jaga ihjäl.
            Jag skulle ha köpt 4 för att vara lite mer garderad, om 1 dör så har man 3 kvar...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av lili76
              Ehum.. Är dina platyhanar inte rabiata mot varandra?
              Så fort jag har för många hanar, så utbryter kaos och de jagar varandra galet. Det har hänt att hanar strukit med i mitt kar av den anledningen...

              /lili76 med rabiata platys
              Allt är relativt, jämfört med Svärdbärare så är de lugna, och har man 13 stycken varav ungefär hälften av varje kön så hinner oftast inte en hane med att hävda sig helt och hållet. "Aggressionerna" sprids då alltså ut på hela gruppen. Naturligtvis krävs det ju gömställen för hunsade individer ändå....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Ha ha...
                Smaken är som baken...

                Jag skulle också ha skaffat flera honor än hanar.. Kanske 1 hane på 2-3 honor...
                4 hanar av 12 fiskar, tror jag... Man får ju räkna med att någon dör och jag gillar inte talet 2 när det gäller fiskhanar..
                Den dominanta har då bara en annan hanne att koncentrera sig på att jaga ihjäl.
                Jag skulle ha köpt 4 för att vara lite mer garderad, om 1 dör så har man 3 kvar...
                man får tänka lite på hur mycket yngel de kommer producera också, kan man verkligen husera 20-30yngel från 10 honor en gång i månaden? Kanske ändå bättre då som jag föreslog att "bara" ha 5-6 honor och lika många hanar....
                Sedan kommer ju inte alla yngel överleva men det är en (helt) annan sak....

                Ophelium:
                Ett annat sätt är ju att skaffa 3-4 honor och bara en hane, sedan "fyller ynglen på" så att fördelningen blir "naturligt" så som det passar i ditt akvarium. Det blir ju dessutom billigare att göra på det sättet....

                Lycka till hur det än blir.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • bessa
                  • October 2007
                  • 266

                  #9
                  I mitt akvarium som är på 54 liter så köpte vi från början 5 platy (klassiskt) 2hanar och 3 honor men sedan så dog en av honora oh nu är dom 4 och den domenanta hanen jagar bara bort den andra hanen och kan hålla på i en timme med att bara jaga honom det är jätte läskit att kolla på men om man pickar på glaset en gång så ägger han av
                  Katt +Fisk = Älskade

                  Kommentar

                  Arbetssätt...