Färger på svärdbäraryngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Färger på svärdbäraryngel

    Fick för ett tag sedan svrdbäraryngel och har nu 7 st kvar. Mamma svärdbärare är orange med svarta fenor samt några enstaka små små svarta prickar på ryggen. Jag trodde hon bar yngel redan när jag köpte henne och i det karet hon köptes fanns bara oranga svärdbärare. Hade själv endast en svartoljefärgad (glimrig) svärdbärarhane. Av de yngel jag har nu är 3 helsvarta med vit nos och 4 hälften svarta, hälften oranga. tror ni att det var min svarta svärdbärare som är pappa och därmed färgresultatet, eller är det vanligt att mamman bär på anlag som kan ge dessa färger? Min hane har dött nu, så jag hade tyckt det var extra kul om han faktiskt var far Vilken färg brukar svärdbäraryngel ha? Mina är nu ca 1 mån gamla.
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    #2
    rolig den så korsning färg där klart.. jag har oxåå den platy så blandfärg där oxåå.. inte så farlig med det.. den är fungera bra där klart.. den är rolig klart..

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Julietta
      Fick för ett tag sedan svrdbäraryngel och har nu 7 st kvar. Mamma svärdbärare är orange med svarta fenor samt några enstaka små små svarta prickar på ryggen. Jag trodde hon bar yngel redan när jag köpte henne och i det karet hon köptes fanns bara oranga svärdbärare. Hade själv endast en svartoljefärgad (glimrig) svärdbärarhane. Av de yngel jag har nu är 3 helsvarta med vit nos och 4 hälften svarta, hälften oranga. tror ni att det var min svarta svärdbärare som är pappa och därmed färgresultatet, eller är det vanligt att mamman bär på anlag som kan ge dessa färger? Min hane har dött nu, så jag hade tyckt det var extra kul om han faktiskt var far Vilken färg brukar svärdbäraryngel ha? Mina är nu ca 1 mån gamla.
      Honan kan ha varit korsad med någon annan hane före du köpte henne också, de har FÖRRÅDSBEFRUKTNING så de kan föda många kullar utan hanar i akvariet när de väl blivit befruktade. Men det låter som att det KAN vara din hane som är far till dina yngel, vilken färg yngel BRUKAR ha beroer på vilka färger föräldrarna har och vilka dolda anlag som finns med från förr också, med andra ord så kan man säga att ynglen kan ha vilken färg som helst.....

      Säk i forumet för mer info!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Ah.. jo, då är det ju svårt att veta Vill dock ha en sån där glimrig som sixten (den eventuella fadern som sedan dog), så blir de svarta inte glimriga senare får jag köpa en ny sån.

        Tack för svaret

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Julietta
          Ah.. jo, då är det ju svårt att veta Vill dock ha en sån där glimrig som sixten (den eventuella fadern som sedan dog), så blir de svarta inte glimriga senare får jag köpa en ny sån.

          Tack för svaret
          Ja det är nog en god idé att "fylla på" med mer sådana anlag om det är det du är ute efter, det är nog också bra om du rensar bort de individer som INTE har "rätt" färger, dvs. det du försöker uppnå med din "avel"/uppfödning. Annars urartar det nog snart och du kan komma att få massor av olika varianter framöver. Men DET kan å andra sidan vara kul det med....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...