Levandefödare vill ha gammalt vatten?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Levandefödare vill ha gammalt vatten?!

    Inte första gången som jag hör detta och jag undrar om det stämmer? Då kan det inte vara bra att byta varenda vecka utan istället göra det var fjortonde dag?
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Oftast räcker det att byta var fjortonde dag, vattnet blir knappast gammalt på ett par veckor. Men det är alltid bättre att byta lite vatten ofta än att byta en större mängd mera sällan. Riktigt gammalt vatten är inte bra för några fiskar.

    Olle

    Kommentar

    • M B
      • December 2007
      • 152

      #3
      Ursprungligen postat av cikliden2
      Inte första gången som jag hör detta och jag undrar om det stämmer? Då kan det inte vara bra att byta varenda vecka utan istället göra det var fjortonde dag?

      De allra flesta akvariefiskar mår bra i ett moget vatten om ansamlingen av avfallsprodukter är låg. Har man många fiskar måste man också byta mer och oftare och tvärtom. I yngelakvarier, som man ofta matar mycket och ofta i, behövs mer vattenbyten. Har du för tätbefolkat, mycket fisk och gör vattenbyten sällan kommer ofta sjukdomar som ett brev på posten.
      Mikael
      www.poecilia.org

      Kommentar

      • cattus
        • August 2007
        • 167

        #4
        Skulle rekommendera att om karet är mindre än ca 80 liter, byt 10-15% varje vecka, större så byt ca 20% varannan vecka. Om du inte har väldigt mycket fisk, då är det bättre att byta oftare.
        Allt går om man vill...

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          I det akvariet har jag endlers både vuxna och många yngel för tillfället som jag matar ofta och det är på nästan 100l. Ska jag då byta bara 15% i veckan?

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Om du överutfodrar i karet så hade jag bytt 20% var 4-7dag.

            Sen detta med att de hellre vill ha gammalt vatten tycker inte jag stämmer.
            Alla mina fiskar blir pigga o glada efter ett vattenbyte.
            T.o.m mina minsta yngel som får ett 20% byte var 4:e dag reagerar positivt.
            Jag är däremot väldigt noga med tempen på vattnet som tillsätts.
            (Men nu har jag Poecilia Veliferor, de är lite känsligare)

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Det finns en gammal förlegad uppfattning att gammalt vatten krävs för att fiskarna skall trivas, men med ny kunskap så har man förstått attman måste hålla nere nivåerna av skadliga ämnen i akvaríet, därför skall man se till att btya vatten så ofta man kan, när väl akvariet "kommit igång", då trivs fiskarna bäst. Sedan beror det på en själv hur ofta detta blir av, men ofta och lite är en väldigt bra regel att hålla sig till, och ibland kan man sträcka sig till ofta och MER ÄN VANLIGT! Om man normalt sett byter 20% varannan vecka så kan man gärna lägga till ett extra större vattenbyte då och då där man kanske byter upp till 50-70%. Detta låter sig naturligtvis inte göras i ett helt nystartat akvarium.....

              Tänk på att de flesta av våra akvariefiskar lever i bäckar och vattendrag där vattnet byts varje sekund......
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...