Platybebisar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

Platybebisar

Hej!

För ca 6½ veckor sedan fick jag 7 st platy bebisar. 2 dagar senare upptäckte jag en helt grå bebis i akvariumet, och den hade inte rymt från bebis "akvariumet". Den är fortfarande helt frå och nån millimeter längre än dom andra, fast den äter typ mest av alla bebisarna.För 1 vecka sedan så hittade jag 2 bebisar till i akvariet, som hade fötts då. Sorgligt nog blev båda två uppätna när jag skulle fånga in dom.

Så nu har jag 8 st 11 mm långa platy bebisar, 7 helt orangea, 1 helt grå.

Mina frågor är:

1. Hur ofta kan en platy hona få ungar?

2. Finns det något ej riskfyllt sätt att göra rent i bebis akvariumet på?

För det är en sådan här plast akvarium hon sitter fast på kanten, med små hål undertill så vattnet kommer rinna ut om man lyfter upp den, fast inte så fort då.

Skulle bli väldigt tacksam för vettiga svar!
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

1) Platys kan få ungar med 28 dagars mellanrum.
    2) Jag köpte en bit slang (spolarslang tror jag) på mekonomen. Den är ca 2 mm i diameter och nästan yngelsäker. Sen är det bara att använda hävertmetoden och suga upp skiten. Numera får mina yngel klara sig bäst dom vill i stora karet, det är alltid några som överlever ändå.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

Kommentar

• Sannstrom
      • August 2007
      • 211

Ursprungligen postat av Sara1111
      1) Platys kan få ungar med 28 dagars mellanrum.
      2) Jag köpte en bit slang (spolarslang tror jag) på mekonomen. Den är ca 2 mm i diameter och nästan yngelsäker. Sen är det bara att använda hävertmetoden och suga upp skiten. Numera får mina yngel klara sig bäst dom vill i stora karet, det är alltid några som överlever ändå.
      OK! Tack!

Kommentar

• Sannstrom
        • August 2007
        • 211

Har 3 st frågor till.

1. Hur lång tid tar det innan platy bebisar har växt till sig så dom andra fiskarna inte äter upp dom?

Har haft mina i 6½ veckor nu och dom är ca 8mm långa (1 st är 1cm)

2. Finns det något sätt att se könsskillnad på dom små 6 veckors bebisarna?

3. Jag fick juh som sakt var en går bebis, som fortfarande är det. Suuppeerr-gullig!
        Men är det en annan sort eller varför är den längre och gråare än dom andra? Dens fenor är helt gråa, likaså huvudet och ryggen. Det är endast buken som är lite ljus orange.

Tacksam för svar!

/ Sandra

Kommentar

• Wezzlan
          • December 2007
          • 181

Hmm.. 8mm? I första inlägget var dom ju 11mm? eller menade du kanske 1mm?
          **180**160**150**105**54**20**15**

Kommentar

• Sannstrom
            • August 2007
            • 211

Ursprungligen postat av Wezzlan
            Hmm.. 8mm? I första inlägget var dom ju 11mm? eller menade du kanske 1mm?
            Ehh... ja. Men jag kollade och ögonmätte dom mer exakt och då blev dom typ bara 8mm.

Kommentar

• Wezzlan
              • December 2007
              • 181

Okej
              **180**160**150**105**54**20**15**

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

Ursprungligen postat av Sannstrom
                Har 3 st frågor till.

1. Hur lång tid tar det innan platy bebisar har växt till sig så dom andra fiskarna inte äter upp dom?

Har haft mina i 6½ veckor nu och dom är ca 8mm långa (1 st är 1cm)

2. Finns det något sätt att se könsskillnad på dom små 6 veckors bebisarna?

3. Jag fick juh som sakt var en går bebis, som fortfarande är det. Suuppeerr-gullig!
                Men är det en annan sort eller varför är den längre och gråare än dom andra? Dens fenor är helt gråa, likaså huvudet och ryggen. Det är endast buken som är lite ljus orange.

Tacksam för svar!

/ Sandra
                Dina yngel skall vara större än de andra fiskarnas mun, det brukar kunna ta ungefär en månad, beroende på hur du matar.
                Dina bebisar borde kunna könsbestämmas nu/snart, men det kan vara svårt om man är nybörjare.
                Det grå ynglet kan vara en annan sort, vilka fiskar har du i akvariet? Men det kan vara en annan färgvariant av platy också. berätta mer!!!!!

Sök gärna omkring i forumet, många frågor är redan besvarade många gånger!
                Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

Ursprungligen postat av tummen
                  Dina yngel skall vara större än de andra fiskarnas mun, det brukar kunna ta ungefär en månad, beroende på hur du matar.
                  Dina bebisar borde kunna könsbestämmas nu/snart, men det kan vara svårt om man är nybörjare.
                  Det grå ynglet kan vara en annan sort, vilka fiskar har du i akvariet? Men det kan vara en annan färgvariant av platy också. berätta mer!!!!!

Sök gärna omkring i forumet, många frågor är redan besvarade många gånger!
                  Ja, visst är det intressant med det gråa?

Ja, jag tycker också att mina yngel borde vara större. Iof. så matar jag dom bara med flingfoder (ibland röda mygg.) men dom borde väll ändå växa mer eller?

Jag har 2 st dvärgguramis (hane/hona), 1 eldstjärt, 5 platys (3 honor/2 hanar), 2 malar (olika sorter), 3 st kungstetror (tror jagjag ärvde dom av min kompis och hon kommer inte ihåg men det ser ut som dom på bilderna jag har sett. 2 honor/1 hane.)

Det är dom jag har. plus 2 st grodor då da. Det är lite coolt att den är så olik. Fast den ser likadan ut som dom andra, bara grå och längre.

Hur könsbestämmer man dom då? För dom ser typ likadana ut.

Tack för alla svar!!

Kommentar

• Sannstrom
                    • August 2007
                    • 211

Dem sorter som "Den Store Grå" skulle kunna vara är en platy, kungstetra eller dvärggurami.

Kommentar

• tummen
                      • March 2005
                      • 5199

Dem sorter som "Den Store Grå" skulle kunna vara är en platy, kungstetra eller dvärggurami.
                      Det är säkerligen också en platy, bara det att det blivit något genetiskt hokuspokus så att dolda gener fått fram en annan färg på just den individen....om det inte var så att det var flera olika färgvarianter på platysarna i akvariet från början?
                      "Kungstetran" är nog en KEJSARTETRA, kungstetra är ett namn som jag aldrig hört talas om förut.....

Om ynglen växer dåligt så rekommenderar jag att man matar med frysta BOSMIDER som komplement, eller ännu hellre nykläckt artemia (relativt dyrt) eller micromask (billigt)....levandefoder är uppskattat av ALLA akvarieinnevånare....
                      Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• Sannstrom
                        • August 2007
                        • 211

Ursprungligen postat av tummen
                        Det är säkerligen också en platy, bara det att det blivit något genetiskt hokuspokus så att dolda gener fått fram en annan färg på just den individen....om det inte var så att det var flera olika färgvarianter på platysarna i akvariet från början?
                        "Kungstetran" är nog en KEJSARTETRA, kungstetra är ett namn som jag aldrig hört talas om förut.....

Om ynglen växer dåligt så rekommenderar jag att man matar med frysta BOSMIDER som komplement, eller ännu hellre nykläckt artemia (relativt dyrt) eller micromask (billigt)....levandefoder är uppskattat av ALLA akvarieinnevånare....
                        Okej. Tack. Du har väll säkert hört talas om "Trop Akvarie Fisk Importen"?
                        Isåfall:
                        Vet du om dom har något av den maten du rekomenderade?
                        Djuraffären i närheten -"ulliz zoo"- har troligen inte det.
                        Bebisarna är runt 1cm och 7 veckor gamla, när är det vanligt att dom är tillräckligt stora för att sättas ut i akvariumet?

Kommentar

• Sannstrom
                          • August 2007
                          • 211

Okej. Tack. Du har väll säkert hört talas om "Trop Akvarie Fisk Importen"?
                          Isåfall:
                          Vet du om dom har något av den maten du rekomenderade?
                          Djuraffären i närheten -"ulliz zoo"- har troligen inte det.
                          Bebisarna är runt 1cm och 7 veckor gamla, när är det vanligt att dom är tillräckligt stora för att sättas ut i akvariumet?
                          Eller ge bort ´dom?

Kommentar

• Simon H
                            • January 2008
                            • 515

hej jag fick platy yngel för tre dagarsen

Kommentar

• Sannstrom
                              • August 2007
                              • 211

Ursprungligen postat av Simon H
                              hej jag fick platy yngel för tre dagarsen
                              Vad kul för dig

Kommentar

Arbetssätt...