Zebra fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    Zebra fisk

    Hej! jag har tänkt att skaffa mig ett par zebra fiskar. jag vill ha de en hane och en hona, i affären sa de till mig att man kan inte veta vilka e hane el honor...undrar om det är någon som vet det???
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    fiskarna i affären är nog för små för att se könsskillnaderna på. När de blir större kan man skilja könen åt genom att honan är mycket rundare än hanen, iaf när hon har rom i magen.

    sebrafiskar är stimfiskar, så jag rekommenderar minst 10 st. hur stort akvarie har du?

    tänk på att sebrafiskar hoppar gärna, och gärna ut ur akvariet om det är möjligt, så ALLA hål måste vara förtäckta så slipper du hitta en ihoptorkad fisk på golvet...
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • amoramir
      • December 2007
      • 212

      #3
      Jag har en 110l med 10 fiskar..vill inte ha alltför många fiskar.tänkte bara skaffa mig två zebrafiskar

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Zebrafisken är en stimmfisk så två stycken skulle vara alldeles för få. Jag hade 40 stycken i 310 liters akvarium. Nu har de flyttat och lever i ett 220 liters istället.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          Minst 10st
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #6
            jaa så klart bra den med färdig i påse den för pris för 10 fiskar i ett påse den så pruta där klart den på många zooaffäre.. men svårt ser på kön den där för fiskar så den man skall ha bra flytväxter där så kan byta knappt 10-15 procent med ny vatten..

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Eller pratar du om zebraciklider?

              Kommentar

              • Wezzlan
                • December 2007
                • 181

                #8
                Zebraciklider kan man enkelt se skillnad på om det är hona eller hane. Hanens analfena och ryggfena är mycket längre och sträcker sig bakåt.
                Antar att du menade zebrafisken som är en stimmfisk. Anledningen till att personalen i din zooaffär inte kunde se skillnad på dom är antaglien för att dom är såpass små.
                Är det zebraciklider går det bra med 2st (en av varje kön eller 2 honor.) Men dom borde du inte ha tillsammans med sällskapsfiskar (se artbeskrivning.)
                **180**160**150**105**54**20**15**

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Oavsett vilken fiskart det är frågan om så har den här frågan hamnat fel, men om man pratar om sebrafisk (Brachydanio rerio) så räcker det med 5 individer, gärna flera, det instämmer jag i, men man bör inte ha mindre än så.
                  Är det frågan om Zebraciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) så skall man nog bara ha ett par, och ett SORT akvarium, om man skall ha dem med andra ciklider alltså.


                  Jag/vi behöver mer info om hur akvariet ser ut och övriga invånare innan vi kan hjälpa dig ordentligt.
                  Men helst då i något annat forum än här bland levandefödarna.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...