Är detta en känd sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UlrikaG
    • August 2007
    • 10

    Är detta en känd sjukdom?

    Hej,

    har ett litet akvarium hemma och där har jag bl a Mollys och Neontetror. Innan jul upptäckte jag att en Guldmolly-hanne fått en röd fläck vid gälarna - det dröjde någon/några veckor och sedan hittade jag honom död.

    Igår tyckte jag att några av tetrorna också började få fläckar på samma ställe. Är det någon som vet vad detta kan vara för sjuka? Hur behandlar man?

    Tacksam för snabbt svar...
    /Ulrika
  • elvir
    • June 2007
    • 42

    #2
    Jag hade också ett par "döda" nyligen, Dock var det guppys, men mina protesterade mot vanliga flingor. De krävde varierad mat. Anledningen till att det vart rött om gälarna var nog att de var blev så smala så att gälarna syntes extra mkt.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Det kan vara en gälsjukdom, läs på sjukdomar, men om du inte har köpt någon ny fisk på ett tag så är det mer troligt att vattenkvalitén inte är så bra... Gälarna blir röda när det är dåligt vatten..

      Om du inte har så mycket tester hemma så kan du ta med vatten till din zooaffär och be dem testa. Har du haft nått salt i vattnet?? Har du rejäla vågor på vattenytan?? Temp?? Storlek på karet?? Antal fisk?? Har du mycket växter??? Sniglar??? Molly vill ju ha ganska hög temp och med hög temp är det viktigt med ordentligt med syre..

      Om neontetrorna står och trycker och sedan snabbt simmar upp till ytan och lapar lite luft samt Mollyn står vid ytan och lapar luft så har du syrebrist... då blir det allmänt dålig vattenkvalité och överansträngda fiskar...
      Senast redigerad av Katharina; 07 January 2008, 16:21.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        det röda märket verkar tyda på något som kan vara en sårskada som blivit infekterad, eller något parasitangrepp, men frågan bör ställas i sjukdomsforumet, inte här....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          det röda märket verkar tyda på något som kan vara en sårskada som blivit infekterad, eller något parasitangrepp, men frågan bör ställas i sjukdomsforumet, inte här....
          Om det vore sår så skulle det ju inte ha varit på flera fiskar... Sådan tillfällighet låter otrolig..
          Sen om man är ny här så är det lätt att lägga in på fel.. Själv fattade jag inte ens hur det var uppbyggt först.. Hamnade inne i räktråden efter tips och fattade inte vad resten var först..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Om det vore sår så skulle det ju inte ha varit på flera fiskar... Sådan tillfällighet låter otrolig..
            Sen om man är ny här så är det lätt att lägga in på fel.. Själv fattade jag inte ens hur det var uppbyggt först.. Hamnade inne i räktråden efter tips och fattade inte vad resten var först..
            ...hittills var det väl bara en som dött eller? Men jag tycker ändå att vi här och nu avslutar tråden och hoppas att UlrikaG får svar i rätt tråd, det är där sjukdomsexperterna kollar....det KAN ju faktiskt vara så att det handlar om två olika sjukdomar.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • UlrikaG
              • August 2007
              • 10

              #7
              Tack för alla svar!

              Insåg efter att jag lagt detta inlägg att det fanns ett specielt för sjukdomar och la in frågan där också. Är man nybörjare så...

              Har i alla fall gjort vattenbyte och hoppas att det hjälper...

              /Ulrika

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av UlrikaG
                Insåg efter att jag lagt detta inlägg att det fanns ett specielt för sjukdomar och la in frågan där också. Är man nybörjare så...

                Har i alla fall gjort vattenbyte och hoppas att det hjälper...

                /Ulrika
                Ja i minst 9 fall av 10 så är det bristande skötsel som är källan till alla problem....men ibland så kan man behöva medicin för att häva själva sjukdomen, men då måste man veta VAD de lider av.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...