Yngelkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Yngelkar!

    JAg har en platy hona som är höggravid och ska föda snart jag har lakt henne i ett flytande yngelkar på ca en liter MEn hon har varit där i två dar och det har inte kommit några änn. vad ska jag göra ska jag vänta?
    Jag behöver värkligen hjälp så har inte du någon har inte du någon ide?

    Snälla behöver svar
    Katt +Fisk = Älskade

  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    #2
    min kompis hade sin guppy hona i ett sånt kar i nästan en vecka, de andra du kan göra är ju att ta honan till ett annat akvarium sålänge dvs om du har ett, annars är de nog bara å vänta, om du vill ha kavar ynglena låter du henne gå tilsammans me andra fiskar kommer ynglena bli uppätna.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Hon har antagligen blivit stressad av att du har flyttat henne till denna pyttelilla låda, och nu kniper hon bara för det. Det allra bästa är att du inreder akvariet så att ynglen kan söka skydd själva bland växterna. Platyyngel håller sig helst nere vid botten, så buskiga växter är bra, men även stängelväxter med flikiga blad. Jag har just nu troligen ett 40-tal yngel bland bladen på mina Hydrophilia diffiformis. Där pilar de omkring ifred både för mor med släktingar, men även 35 hungriga neontetror. De senare är ökända yngelmumsare.

      Nackdelen med sk yngelkassar som du använder nu är att de dels stressar honan, dels är svåra att hålla så rena att ynglen inte går åt i sjukdomar. Vartefter du får fler kullar yngel kommer de andra fiskarna att vänja sig vid det, och äter inte längre alla yngel de ser. Du kan också skriva ner vilket datum hon föder, så vet du när nästa kull är att vänta, det är cirka 26- 28 dagar mellan kullarna.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        ja men jag har ett 54 literakvarium som är en anin överbefolkat men jag vill inte att yngleran ska dööööööö
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av bessa
          ja men jag har ett 54 literakvarium som är en anin överbefolkat men jag vill inte att yngleran ska dööööööö
          Men om det redan är överbefolkat så skall du nog inte ta vara på så många yngel ändå, släpp ut honan och hoppas på att "lagom" många yngel överlever.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Vronk
            • February 2006
            • 63

            #6
            jag frågar vidare i denna tråd när vi endå är inne på det här med yngelkasse.
            Jag har en Platy hona som just har ynglat. Jag lade henne i kassen för ett par timmar sedan och nu är det klart. =) Har tagit bort henne från ungarna men undrar nu hur länge man kan ha dem bonas där i? Är tanken att de ska bo där tills de är stora nog att klara sif själva eller måste man bygga ett eget kar åt dem?

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Ursprungligen postat av Vronk
              jag frågar vidare i denna tråd när vi endå är inne på det här med yngelkasse.
              Jag har en Platy hona som just har ynglat. Jag lade henne i kassen för ett par timmar sedan och nu är det klart. =) Har tagit bort henne från ungarna men undrar nu hur länge man kan ha dem bonas där i? Är tanken att de ska bo där tills de är stora nog att klara sif själva eller måste man bygga ett eget kar åt dem?
              Vissa har sina yngel där i flera veckor, men jag tycker att ytan i dessa små kassar är så grymt liten att jag inte skulle kunna ha yngel där längre än någon dag eller så. Dessutom kan inte omgivningen i de kassarna vara så givande för ett yngel när de inte finns något bottematerial eller några växter att simma runt bland.
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • bessa
                • October 2007
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Men om det redan är överbefolkat så skall du nog inte ta vara på så många yngel ändå, släpp ut honan och hoppas på att "lagom" många yngel överlever.
                Nej men det är så här.
                i mitt akvarium så har jag 11 "stora" fiskar i mitt 54 litersakvarium för ett tag sedan så hade jag 24 ¨så jkag fick för mig att jag hade det nu men igår (nyårs afton ) så satte jag mig och räknade och då hade jag bara 11.
                Och sedan har jag ett 25 liters yngelkavarium som jag ska flytta över dom till =)
                Katt +Fisk = Älskade

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av bessa
                  Nej men det är så här.
                  i mitt akvarium så har jag 11 "stora" fiskar i mitt 54 litersakvarium för ett tag sedan så hade jag 24 ¨så jkag fick för mig att jag hade det nu men igår (nyårs afton ) så satte jag mig och räknade och då hade jag bara 11.
                  Och sedan har jag ett 25 liters yngelkavarium som jag ska flytta över dom till =)
                  Nästa gång honan skall yngla så flyttar du henne direkt till ditt 25-literakvarium, hon blir inte tillnärmelsevis lika stressad då. Ynglen du fått denna gång kan nog flytta dit nu direkt.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...