Varierad kost

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    Varierad kost

    Är det viktigt med varierad kost för platys och svärdbärare? Eller klarar dom sig på bara de vanliga flingorna? Kan man ge dom nåt mer förrutom det, några vitaminer eller så? Mvh
    54L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köper du ett flingfoder av ett känt märke så ska detta vara ett fullfoder och du behöver inte tillsätta några extra vitaminer. Sedan kan foder tappa en del vitaminer om det blir för gammalt eller förvaras fel, men det är en annan femma.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • voggen
      • August 2007
      • 134

      #3
      okej, jag har en gul burk, med en röda logga som det står "Sera" på, sen under står det vipan. Står att det är huvudfoder för dom flesta akavriefiskar.
      54L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är ett välkänt märke så det kan du köra som huvudfoder till dina fiskar, men att mata lite då och då med tex fryst foder är inte fel såsom cyklops, dafnier och artemia.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • voggen
          • August 2007
          • 134

          #5
          okej tack för hjälpen.
          54L

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Har du bara Sera Vipan, så skulle jag rekommendera dig till att även ge dom Sera Flora 2-3 gånger i veckan..

            Kommentar

            • bessa
              • October 2007
              • 266

              #7
              Alla fiskar mår väl bra av lite avriation
              Katt +Fisk = Älskade

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jepp! Men det kanske inte alltid är det lättaste att variera kosten för fiskar så det inte blir helt fel.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jepp! Men det kanske inte alltid är det lättaste att variera kosten för fiskar så det inte blir helt fel.
                  Men kom igen! Skulle du vilja äta köttfärssås och spaghetti varje dag?

                  Om man tänker till lite grann så är det inte svårt att förgylla tillvaron för fiskarna lite grann, vad kan tänkas finnas naturligt i deras ursprungliga biotoper?
                  Jo mygglarver av alla de slag, vattenloppor (dafnier, bosmider och cyklops) samt olika maskar (vinägermicro,micromask och grindalmask, tubifex) sedan vet man ju också att de äter mycket vegetabilier, så ett annat kommersiellt foder med högt vegetabiliskt innehåll är bra som omväxling (t.ex. ett foder avsett för Tanganyika- eller Malawiciklider). Lycka till.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Men kom igen! Skulle du vilja äta köttfärssås och spaghetti varje dag?
                    Vadå kom igen?
                    Trots en massa smileys så kanske det inte alltid är så lätt att motivera för sina föräldrar att köpa olika sorters ganska dyr frysmat. Nu vet jag inte hur gammal denne person är, men som ett huvudfoder funkar flingor ganska bra.
                    Sedan skrev jag i ett tidigare inlägg i tråden om fryst foder som är bra att komplettera med men det kanske du missade?

                    Och köttfärssås är gott!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Maria - Sjöjungfru

                      • January 2004
                      • 4236

                      #11
                      Asså nu måste jag nog bli lite Off Topic här men:
                      Om man har en typ av fiskar så tror jag nog att det räcker med en typ av foder anpassat till den typen av fiskar som man har.
                      Har man däremot lite olika sorter som man ofta har i ett sällskapskar så måste man ju tillgodose allas behov av till viss del olika foder.

                      Visst är vi lite konstiga själva när man tänker föda.
                      Dom flesta av oss skulle tycka det var tjatigt med köttfärssås till middag varje dag (fast det är gott )
                      Medans samma "flesta av oss" sitter och äter samma (eller i alla fall likadan) gamla frukost dag ut och dag in utan att tycka att det är tjatigt
                      Många som har hund och katt ger ju sina djur samma foder dag ut och dag in så länge det är ett fullgott foder så mår ju djuren bara bra av detta.
                      Dom som håller häst ger sina djur samma foder dag ut och dag in på samma tider varje dag. Och hästarna kan t o m få foderutslag när du ev. byter foder.
                      Visst är det lite knepigt i alla fall
                      Maria - Sjöjungfru

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Vadå kom igen?
                        Trots en massa smileys så kanske det inte alltid är så lätt att motivera för sina föräldrar att köpa olika sorters ganska dyr frysmat. Nu vet jag inte hur gammal denne person är, men som ett huvudfoder funkar flingor ganska bra.
                        Sedan skrev jag i ett tidigare inlägg i tråden om fryst foder som är bra att komplettera med men det kanske du missade?

                        Och köttfärssås är gott!
                        Jag förstod nog hur du menade, men NÅGOT annat foder som variation kan man nog ha råd med....man behöver ju inte som jag använda det varje dag...OCH jag såg att du hade nämnt det som ett tips på variation, jag gav mest fler förslag!
                        Och visst gillar jag också köttfärssås men inte alla dagar...det blir ju liiite tjatigt....
                        Senast redigerad av tummen; 08 January 2008, 12:51.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          ....dyrt behöver det inte bli, har man lite tur så kan man själv fånga levandefoder aldeles gratis som variation....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen Visa inlägg
                            Men kom igen! Skulle du vilja äta köttfärssås och spaghetti varje dag?
                            ja måste ju vara riktigt tråkigt för alla rov fiskar o äta fisk varje dag ...
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av mayday
                              ja måste ju vara riktigt tråkigt för alla rov fiskar o äta fisk varje dag ...
                              Läs HELA mitt tidigare inlägg så skall du se hur jag menade, haka inte upp er/dig på "köttfärssåsen", även rovfiskar fångar varierat foder i naturen; t.ex. fisk, insekter, mask.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...