Vad har ni för vildformer här på forumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M B
    • December 2007
    • 152

    Vad har ni för vildformer här på forumet?

    Är det kanske fler än jag som letar efter nya spännande naturformer av ungfödare? Vad letar ni efter?
    Senast redigerad av M B; 22 January 2008, 13:48.
    Mikael
    www.poecilia.org
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Enda levandefödaren jag har just nu är en grupp vildfångade Poecilia caucana.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Är nog ändå mer intresserad av att hitta avkommor från vildfångade fiskar med fångstplats och år angivet.
        De viltformer jag har just nu är Characodon lateralis och Limia melanogaster

        Bifogade filer
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Är nog ändå mer intresserad av att hitta avkommor från vildfångade fiskar med fångstplats och år angivet.
          De viltformer jag har just nu är Characodon lateralis och Limia melanogaster

          Ja, det är förstås ännu bättre. Extra rädd om mina Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala. Inget fångstår vad jag vet däremot.
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • jagsjalv
            • February 2006
            • 139

            #6
            Jag har guppy från Trinidad, svärdbärare i vildform och metalltandkarp.

            Dessutom hanar av Limia Nigrofasciata, Limia Perugia Etana Bo Neuf Haiti och Xiphophorus nezahualcoyot. Så är det någon som har honor i närheten av Uddevalla, Götteborg hade det varit trevligt att få kontakt med dem. Det är ju roligare om man kan få yngel av dem.
            /André

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              åå jag vill ha vildfångad kampfisk.. någon som vet vart man kan köpa det..!!

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Jag har ett litet gäng Xiphophorus milleri simmandes bland rötterna på mina mangroveplantor.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • jagsjalv
                  • February 2006
                  • 139

                  #9
                  Ursprungligen postat av M B
                  Är det kanske fler än jag som ständigt är på jakt efter nya spännande vildformer av ungfödare? Vad är ni ute efter?
                  Vad har du för något och vad är du på jakt efter?
                  /André

                  Kommentar

                  • M B
                    • December 2007
                    • 152

                    #10
                    Ursprungligen postat av jagsjalv
                    Vad har du för något och vad är du på jakt efter?
                    Jag har Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala, Priapella intermedia och ett par odlingsformer.

                    Hade tänkt mig nån varitet av Limia perugiae (du har fått dina av Evert eller?) och någon variant av guppy.

                    Hur kommer det sig att du bara har fått hannar av de sorterna du har annars?
                    Mikael
                    www.poecilia.org

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #11
                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Jag har ett litet gäng Xiphophorus milleri simmandes bland rötterna på mina mangroveplantor.
                      De är väl inte speciellt vanliga? Fått tag i dem på nån resa söderut med MAF eller?
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      • jagsjalv
                        • February 2006
                        • 139

                        #12
                        Ursprungligen postat av M B
                        Jag har Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala, Priapella intermedia och ett par odlingsformer.

                        Hade tänkt mig nån varitet av Limia perugiae (du har fått dina av Evert eller?) och någon variant av guppy.

                        Hur kommer det sig att du bara har fått hannar av de sorterna du har annars?
                        Visst kommer de från Evert, likaså nezahualcoyot (det var två hanar, en var en sen hane som vi båda trodde var hona). Perugiaen var också sena/otydliga hanar fem stycken och en hona, som tyvärr dog nu i veckan utan att vad jag vet gett några yngel. Det är inte alltid det går som man vill.
                        /André

                        Kommentar

                        • M B
                          • December 2007
                          • 152

                          #13
                          Ursprungligen postat av jagsjalv
                          Visst kommer de från Evert, likaså nezahualcoyot (det var två hanar, en var en sen hane som vi båda trodde var hona). Perugiaen var också sena/otydliga hanar fem stycken och en hona, som tyvärr dog nu i veckan utan att vad jag vet gett några yngel. Det är inte alltid det går som man vill.
                          Ja, det är ju en nackdel ibland med ungfödare, sent könsmogna hannar, men man kan ju vänta tills man är säker där. Perugiae kanske det blir fler av i Mölndal men nezahualcoyot får du la leta efter.
                          Mikael
                          www.poecilia.org

                          Kommentar

                          • M B
                            • December 2007
                            • 152

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Enda levandefödaren jag har just nu är en grupp vildfångade Poecilia caucana.
                            Kul att det är lite fler med ovanliga ungfödare.
                            Mikael
                            www.poecilia.org

                            Kommentar

                            • jagsjalv
                              • February 2006
                              • 139

                              #15
                              Ursprungligen postat av M B
                              Ja, det är ju en nackdel ibland med ungfödare, sent könsmogna hannar, men man kan ju vänta tills man är säker där. Perugiae kanske det blir fler av i Mölndal men nezahualcoyot får du la leta efter.
                              Ja precis, jag håller alla ögon öppna och söker med lykta efter dem.
                              /André

                              Kommentar

                              Arbetssätt...