Vad har ni för vildformer här på forumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • loosi
    svarade
    Jag har Heterandria formosa, Neoheterandria elegans, Girardinus metallicus,
    Poecilia wingei "Laguna de Los Patos, VAP04" och Xiphophorus pygmaeus "Rio Axtla". De första fyra har jag köpt nu efter jul och de verkar vara väldigt fina fiskar Köpte ett par av varje men Poecilia wingei födde en hel kull med yngel bara några dagar efter hemkomsten så antalet ökade snabbt. Här är en bild på min Poecilia wingei-hane som togs igår: http://i75.photobucket.com/albums/i3...t/IMG_0765.jpg

    Pygmesvärdbäraren har jag haft ett tag och hanen har dött och jag tror honan inte är långt ifrån döden hon med. Hon har blivit väldigt mager nu på slutet men förhoppningsvis klarar hon sig ett tag till. Som tur är så hann jag få en kull med yngel av dem som börjar växa upp nu.
    Senast redigerad av loosi; 18 January 2009, 12:22.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av solis
    Ska tänka på det nästa gång
    Det är många som glömmer söka, eller som inte orkar, så jag brukar påpeka det någon gång ibland i pedagogiskt syfte....och det ÄR ju faktiskt en av grundreglerna, inte bara här utan på de flesta forum att man skall försöka söka efter svar innan man postar nya trådar....

    Och dessutom är det MÅNGA nybörjare som glömmer att läsa igenom reglerna och postar diverse inköpsfrågor/annonser i forumen, något som kan bli DYRT om Kjell vill driva det längre....

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Helt ok, ett vanligt nybörjafel, no hard feelings, jag lovar.
    Det är bara det att det SNABBT blir väldigt rörigt här om man inte håller sig till rätt kategori när man postar frågor....sannolikheten för att få bra svar ökar också VÄSENTLIGT om man t.ex. postar en sjukdomsfråga i SJUKDOMSFORUMET istället för t.ex. här i levandefödarforumet, även om det är t.ex. en guppy som är sjuk.
    "Sjukdomsfreaken" svarar oftast mest i den kategorin, de letar inte upp frågor så ofta i andra forum....

    Glöm heller inte bort sökfunktionen, och sök på flera olika ord innan du/ni postar nya frågor, det mesta är ju faktiskt inte nytt under solen och har besvarats förr....
    Ska tänka på det nästa gång

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av solis
    Tack , jag tittade inte till höger på skärmen.
    Helt ok, ett vanligt nybörjafel, no hard feelings, jag lovar.
    Det är bara det att det SNABBT blir väldigt rörigt här om man inte håller sig till rätt kategori när man postar frågor....sannolikheten för att få bra svar ökar också VÄSENTLIGT om man t.ex. postar en sjukdomsfråga i SJUKDOMSFORUMET istället för t.ex. här i levandefödarforumet, även om det är t.ex. en guppy som är sjuk.
    "Sjukdomsfreaken" svarar oftast mest i den kategorin, de letar inte upp frågor så ofta i andra forum....

    Glöm heller inte bort sökfunktionen, och sök på flera olika ord innan du/ni postar nya frågor, det mesta är ju faktiskt inte nytt under solen och har besvarats förr....

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ursprungligen postat av landstrykeren
    Under levandefödare kategorin, men de är lugnt. Kan ju va svårt att se ibland.
    Tack , jag tittade inte till höger på skärmen.

    Lämna en kommentar:


  • landstrykeren
    svarade
    Under levandefödare kategorin, men de är lugnt. Kan ju va svårt att se ibland.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av solis
    Jag har vildfångade palettciklider, nacktdelen med dom är att dom var så agressiva mot det andra palettciklidparet (odlade)så idag satte jag faktiskt upp det lilla akvariet och satte i det snälla paret så att dom ska få chans att återhämta sig
    Nu handlade förståss tråden om vildformer av LEVANDEFÖDARE.....

    Lämna en kommentar:


  • M B
    svarade
    För er som är intresserade av naturformer av olika ungfödare kan jag tipsa om den nyligen startade gruppen "Naturformer av ungfödare" här på zoopet.

    Lämna en kommentar:


  • M B
    svarade
    Ursprungligen postat av Ceci
    Här finns inget mer exotiskt än (odlade) Endlers, och någon form av Trinidad-guppy. I olika kar
    Hanarna varierar ganska mycket i utseende.
    Poecilia Scandinavia verkar helt klart intressant!
    Jag skulle vilja se "naturliga" svärdbärare.
    Guldstjärna till alla er som bevarar de ursprungliga stammarna!
    Jag kan rekommendera en tur till huvudstaden. Det fanns flera olika naturformer av svärdbärare

    Lämna en kommentar:


  • M B
    svarade
    Jag var i Stockholm i helgen och passade på att besöka en del akvarieaffärer. Sist jag var där var utbudet på naturformer ganska bra och otroligt nog har utbudet blivit ännu bättre sen sist. Visst är det kul!!

    Lämna en kommentar:


  • Ceci
    svarade
    Här finns inget mer exotiskt än (odlade) Endlers, och någon form av Trinidad-guppy. I olika kar
    Hanarna varierar ganska mycket i utseende.
    Poecilia Scandinavia verkar helt klart intressant!
    Jag skulle vilja se "naturliga" svärdbärare.
    Guldstjärna till alla er som bevarar de ursprungliga stammarna!
    Senast redigerad av Ceci; 15 October 2008, 18:30.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Fisken har fått sitt namn efter en flod Río Cauca. , Cáceres, Colombia
    Det är SÅ underbart med sakkunskap, tackar för det!
    Sedan är jag fullt medveten om att arter ofta döps efter platser eller personer, men samtidigt kan det vara en variant på "namngivning" i väntan på vetensaplig beskrivning också och då skriver man väl nå´t i stil med "Poecilia sp. "caucana" eller så....

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Fisken har fått sitt namn efter en flod Río Cauca. , Cáceres, Colombia
    Senast redigerad av Guy Palm; 09 October 2008, 20:10.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    http://www.fishbase.se/Summary/Speci...y.php?id=47220
    Det är rättstavat, alla vet inte att de vetenskapliga namnen skrivs på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om du söker på t.ex Google
    Jag menade snarare att "Caucana" liknade mer en plats än ett vetenskapligt namn. Sedan vet jag att t.ex. Google är förlåtande mot olika stavningar.....

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Det låter inte som en art, om du inte stavat det fel med stor bokstav på caucana.....hur ser de ut?

    Det är rättstavat, alla vet inte att de vetenskapliga namnen skrivs på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om du söker på t.ex Google

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...