Varför blir det inga yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Varför blir det inga yngel??

    Jag har en stor platyhane och 4 honor men ingen får yngel? De mår bra och har ett stor akvarium som de går själva i. Måste jag köpa en hane till så att det blir konkurrens? Kan storleken på akvariumet påverka också?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    kanske är det som så att du redan har fått massa yngel...men dom kanske blir uppätna direkt.....mina platys är "svåra" yngelrövare,,,,
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Sök lite i forumet, liknande frågor är besvarade tidigare, men generellt så måste ynglen ha mycket gömställen för att klara sig undan glupska föräldrar.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        De går nu själva i mitt 225l sedan över en månad tillbaka. Där är det mycket växter och gömställen så de kan gömma sig garanterat...:-(

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Ursprungligen postat av cikliden2
          De går nu själva i mitt 225l sedan över en månad tillbaka. Där är det mycket växter och gömställen så de kan gömma sig garanterat...:-(
          Växterna går ända upp till ytan?

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Ja jag har både cambomba och hornsäv som når upp till ytan + lite flytväxter. Har dessutom höga vallisineria men de går inte riktigt ända upp. Mina platyn ser inte ens ut att ha varit med yngel och de är rätt så ljusa så det borde jag kunna se....:-(

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ingen som har någon teori?

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Med risk för att bli ”snöpulad” av andra på detta forum (som förmodligen vet bättre än mig) så tror jag att det också är så att ju intimare de får bli med varandra, desto bättre går det. Jag har länge haft platysar tillsammans i ett 110L, inte ett enda yngel blev det, och inte en hona gick dräktig. Sen för en månad sedan satte jag in en hona och en hane i ett eget kar på 54L (med två andra småfiskar men inga andra platys). Några veckor efter såg jag att honan var dräktig och igår såg jag att det kommit små yngel.

                På något sätt verkar det som om de klarade detta bättre då de fick vara på tu man hand, ostörda med varandra. När de går tillsammans med de andra platysarna så tycker jag att hannarna mest bråkar med varandra om vem som är störts och bäst, eller så blir de så ivriga på egen hand i närheten av fler tjejer att de tappar fokus.

                Visserligen ska Platys vara enkla att få yngel efter, men jag tror ändå att aningen mindre kar och lite mer intim miljö skyndar på förloppet en aning. Sen är det också viktigt att tänka på att det finns andra små fiskar som är duktiga på att äta upp små yngel. Har du bara Platys i karet så är det kanske dem som äter dem, men även tetror och andra små fiskar är ena riktiga lymlar på att äta yngel.

                Varierad kost och vitaminer är inte heller fel och kan nog göra sitt till.

                Lycka till!
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Med risk för att bli ”snöpulad” av andra på detta forum (som förmodligen vet bättre än mig) så tror jag att det också är så att ju intimare de får bli med varandra, desto bättre går det. Jag har länge haft platysar tillsammans i ett 110L, inte ett enda yngel blev det, och inte en hona gick dräktig. Sen för en månad sedan satte jag in en hona och en hane i ett eget kar på 54L (med två andra småfiskar men inga andra platys). Några veckor efter såg jag att honan var dräktig och igår såg jag att det kommit små yngel.

                  På något sätt verkar det som om de klarade detta bättre då de fick vara på tu man hand, ostörda med varandra. När de går tillsammans med de andra platysarna så tycker jag att hannarna mest bråkar med varandra om vem som är störts och bäst, eller så blir de så ivriga på egen hand i närheten av fler tjejer att de tappar fokus.

                  Visserligen ska Platys vara enkla att få yngel efter, men jag tror ändå att aningen mindre kar och lite mer intim miljö skyndar på förloppet en aning. Sen är det också viktigt att tänka på att det finns andra små fiskar som är duktiga på att äta upp små yngel. Har du bara Platys i karet så är det kanske dem som äter dem, men även tetror och andra små fiskar är ena riktiga lymlar på att äta yngel.

                  Varierad kost och vitaminer är inte heller fel och kan nog göra sitt till.

                  Lycka till!

                  Då kanske det är bäst att ta tillbaka dem till 54l akvariumet istället så att de får gå där tillsammans med mina blå äppelsnäcksbebisar? Kan ha i lite mer växter där så att det blir som en liten djungel så ev. yngel kan klara sig?

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #10
                    Ja vore jag du skulle jag testa att sätta över en (1) hona och en (1) hane under någon månad eller två. Ynglar de av sig efter några veckor kan du koppa över föräldrarna till det stora karet igen så att yngel får vara i fred. I det långa loppet skulle jag inte ha de vuxna i det mindre karet, men för att prova och se om det blir yngel så tycker jag du kan testa det under en kortare period. För mig funkade det och det verkar som om min platyhona blev dräktig direkt när de kom på ”tumanhand”.

                    Håll koll bara så att inte platyhanen uppvaktar honan allt för hårt. Visserligen tycker jag att Guppyhanar brukar vara betydligt värre, men om hanen blir allt för stökig på honan så kan han göra henne stressad. Jag tror dock inte att det är något problem. Mina hanar är då väldigt försiktiga och snälla, nästan lite mesiga
                    Lycka till!
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • cikliden2
                      • January 2005
                      • 434

                      #11
                      Är det så att hanen accepterar vilken hona som helst?

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Ja det tror jag, de försöker nog att få till det med de flesta
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • cikliden2
                          • January 2005
                          • 434

                          #13
                          Nu har jag hanen och en hona som går ensamma i mitt 54l akvarium med mycket växter i och de simmar tillsammans vilket verkar lovande;-) De får nu går själva i drygt en månad så återkommer jag och berättar hur det har gått.

                          Kommentar

                          • botia danio
                            • January 2007
                            • 86

                            #14
                            Jag har haft mina Svärdbärare 2 honor och en hane i flera månader utan ungar. Men igår såg båda honorna lite svarta och tjocka ut om magen och idag såg jag firrarna jagade en unge.
                            Jag har Javamossa och olika ytväxter ett måste om jag ska ha några ungar kvar i ett 25liters
                            Goby, Indiska glasmalar.
                            och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                            I ett annat akvarium 3 guppy

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #15
                              Mina Platys i ett tätbevuxet 95liters fortplantar sig hela tiden. Vad skall jag göra med all fisk?
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...