Salt i vattnet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Frågan är egentligen om man kan få samma effekt genom att ha hårt (söt)vatten med högt PH som att salta vattnet?....korallgrus/kalksand och kalksten i akvariet.....?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ja, till en viss grad kan man det. Vad det är för joner i vattnet spelar ofta mindre roll för djuren än hur mycket joner det är, t.ex. bikarbonat kan funka som stand-in för klorid. Det är ingen slump att de flesta sötvattens-räkarter lever i hårt, basiskt, vatten: deras förfäder var saltvattensarter, och hade därmed lättare att anpassa sig till hårt vatten.

      Det omvända funkar också, dvs att djur från hårt vatten kan leva i mjukt vatten om man tillsätter salt. Det finns t.ex. en räkart i Italien som kommer från extremt hårt vatten och dör i "vanligt" vatten, men tillsätter man ett par promille salt så överlever den.

      Det finns förstås gränser, men det är alltså inte alls otänkbart att man kan öka Black Mollys trivsel och härdighet genom att tillsätta bikarbonat.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Ja, till en viss grad kan man det. Vad det är för joner i vattnet spelar ofta mindre roll för djuren än hur mycket joner det är, t.ex. bikarbonat kan funka som stand-in för klorid. Det är ingen slump att de flesta sötvattens-räkarter lever i hårt, basiskt, vatten: deras förfäder var saltvattensarter, och hade därmed lättare att anpassa sig till hårt vatten.

        Det omvända funkar också, dvs att djur från hårt vatten kan leva i mjukt vatten om man tillsätter salt. Det finns t.ex. en räkart i Italien som kommer från extremt hårt vatten och dör i "vanligt" vatten, men tillsätter man ett par promille salt så överlever den.

        Det finns förstås gränser, men det är alltså inte alls otänkbart att man kan öka Black Mollys trivsel och härdighet genom att tillsätta bikarbonat.
        Eller att helt enkelt inreda med mycket kalksten.....jag gillar inte att behöva leka kemist i onödan....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...