Överflöd av guppyyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #16
    Vid en viss fisktäthet i karet kommer guppyna mer eller mindre att sluta föröka sig. Jag har läst om detta fenomen och sett det själv i ett 40 liters som jag hade guppy i.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av AnnLo
      Då behöver jag inte oroa mig i framtiden att det blir överfullt då med andra ord, har fått en som vill ha yngel, så jag blir nog av med de flesta som jag inte vill ha kvar själv.

      Matningen är fortfarande ett dilemma, ingen av det jag känner kommer att vara kvar i trakten över jul då alla är studenter och flyr land och rike runt under julen. Får väl kanske åka ner någon dag och mata de, är ju bara 10 mil enkel resa, haha..
      Är de välmatade innan du åker och har fått bra skötsel så borde de klara minst en, kanske till och med upp till två veckor utan mat om det kniper, hur länge kommer du vara borta från dem?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • AnnLo
        • October 2007
        • 40

        #18
        Tummen:

        Jag kommer vara borta från de i 1½ vecka ungefär, men bror kommer vara kvar längre, men en vecka ungefär kommer det inte vara någon i lägenheten. De var utan mat en helg tidigare och då var de inte särskilt aktiva av sig när vi kom tillbaka. Därför jag är lite orolig för hur det ska gå.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av AnnLo
          Tummen:

          Jag kommer vara borta från de i 1½ vecka ungefär, men bror kommer vara kvar längre, men en vecka ungefär kommer det inte vara någon i lägenheten. De var utan mat en helg tidigare och då var de inte särskilt aktiva av sig när vi kom tillbaka. Därför jag är lite orolig för hur det ska gå.
          Jag tror nog att 1-1½ vecka kommer funka det med, men du skall sköta akvariet exemplariskt (minst dubbelt så täta vattenbyten som vanligt.) och göda dem innan du åker, mata t.ex dubbelt så ofta som vanligt, sedan när du kommer tillbaka så börjar du matningen försiktigt till en början, och ökar matningen succesivt...det kommer nog att funka bra. Risken är ju förståss att någon av dem inte klarar det, men det är ju bättre än en totalkollaps på grund av långtidsfoder som ligger och ruttnar i akvariet. Hos mig brukar detta funka bra för det mesta, jag brukar oftast inte vara hemifrån mer än max 10 dagar som mest. Lycka till.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • AnnLo
            • October 2007
            • 40

            #20
            Tummen:

            Tack för lyckönskningarna, vi får väl se hur det går.

            Det blir lätt att man är borta en längre tid när man studerar och inte har tid att åka "hem" under helgerna så ofta.

            Har bytt vatten och gjort rent i akvariumet idag, brukar göra det en gång varannan vecka och de har funkat bra hittills. Får försöka klämma in ett till vattenbyte under veckan då mellan allt tentaplugg. Bra uppladdning inför jul, två tentor och en redovisning, man vet att man lever i alla fall

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av AnnLo
              Tummen:

              Tack för lyckönskningarna, vi får väl se hur det går.

              Det blir lätt att man är borta en längre tid när man studerar och inte har tid att åka "hem" under helgerna så ofta.

              Har bytt vatten och gjort rent i akvariumet idag, brukar göra det en gång varannan vecka och de har funkat bra hittills. Får försöka klämma in ett till vattenbyte under veckan då mellan allt tentaplugg. Bra uppladdning inför jul, två tentor och en redovisning, man vet att man lever i alla fall
              Du kan ju klämma in ett mindre vattenbyte bara, typ hälften av vad du brukar, bara intervallet minskar....
              Jag tror nog detta skall gå bra, förstår inte hur det skulle kunna gå sämre än för mig, och du sköter tydligen dina akvarier mycket mer ordentligt än jag, vattenbyten får det bli när det blir om man säger så; jobb, jobbresor, hämtning av barn på dagis/fritids, barnens aktiviteter mm tar mycket tid, därför blir skötseln av akvarierna när det blir hemma hos mig, men som tur är så har jag mycket erfarenhet att luta mig mot så jag ser om det börjar bli akut med vattebyten eller andra åtgärder. Lycka till och skriv sedan hur det gick.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • AnnLo
                • October 2007
                • 40

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Du kan ju klämma in ett mindre vattenbyte bara, typ hälften av vad du brukar, bara intervallet minskar....
                Jag tror nog detta skall gå bra, förstår inte hur det skulle kunna gå sämre än för mig, och du sköter tydligen dina akvarier mycket mer ordentligt än jag, vattenbyten får det bli när det blir om man säger så; jobb, jobbresor, hämtning av barn på dagis/fritids, barnens aktiviteter mm tar mycket tid, därför blir skötseln av akvarierna när det blir hemma hos mig, men som tur är så har jag mycket erfarenhet att luta mig mot så jag ser om det börjar bli akut med vattebyten eller andra åtgärder. Lycka till och skriv sedan hur det gick.
                Tummen:

                Nu har jag varit ner till mina guppysar och kollar läget då det fanns andra ärenden ner till lägenheten. Alla såg ut att ha överlevt, möjligen någon mindre som strykit med, hade dock fått fler yngel under tiden med. Så matade de lite när vi var där så det klarar sig tills jag kommer ner.

                Jag stoppade i långtidsfoder i alla fall innan jag åkte och den har de i alla fall ätit av nu. Det är inte någon pelletsform utan en massa som är ihoptryckt i en liten burk typ som man kan dela och ge efter behov.

                Kommentar

                • johannanas
                  • June 2005
                  • 27

                  #23
                  Haha, jag tar gärna emot yngel om du har för många
                  It's another day for you and me in paradise

                  Kommentar

                  • bessa
                    • October 2007
                    • 266

                    #24
                    om du har för många yngel varför inte sätta in en fisk som äter dom små ynglerna då får du lagom med fiskar
                    Katt +Fisk = Älskade

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #25
                      Hane+hane=2 hanar
                      Hona+hona=2 honor
                      Hona+hane=ungar

                      Lätt matematik. Jag tycker ärligt talat inte att det är direkt djurplågeri att ta bort yngel om man får för mycket. Vill man slippa göra det själv köper man någon fisk som käkar yngel och håller efter. Men det allra effektivaste är att inte hålla honor och hanar tillsammans om man inte vill ha yngel. Skulle man hålla katter på detta sätt och avliva avkomman hela tiden så skulle det vara rent djurplågeri tycker jag. Som sagt är fiskar kanske inte det samma, men samtdigt är det ju bara onödigt när det så enkelt kan undvikas bara genom att inte hålla hanar och honor tillsammans.

                      Just när det gäller fredliga små fiskar så kan man ju lätt hålla enbart fiskar av det ena könet, det tror jag inte att de mår dåligt av och man slipper avliva friska fiskar helt i onödan.

                      Hoppas att det ordnar sig i alla fall, och Gott Nytt År!
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      • AnnLo
                        • October 2007
                        • 40

                        #26
                        Ursprungligen postat av Fridas
                        Hane+hane=2 hanar
                        Hona+hona=2 honor
                        Hona+hane=ungar

                        Lätt matematik. Jag tycker ärligt talat inte att det är direkt djurplågeri att ta bort yngel om man får för mycket. Vill man slippa göra det själv köper man någon fisk som käkar yngel och håller efter. Men det allra effektivaste är att inte hålla honor och hanar tillsammans om man inte vill ha yngel. Skulle man hålla katter på detta sätt och avliva avkomman hela tiden så skulle det vara rent djurplågeri tycker jag. Som sagt är fiskar kanske inte det samma, men samtdigt är det ju bara onödigt när det så enkelt kan undvikas bara genom att inte hålla hanar och honor tillsammans.

                        Just när det gäller fredliga små fiskar så kan man ju lätt hålla enbart fiskar av det ena könet, det tror jag inte att de mår dåligt av och man slipper avliva friska fiskar helt i onödan.

                        Hoppas att det ordnar sig i alla fall, och Gott Nytt År!

                        Självklart att det blir yngel om man har av båda könen, förstår vem som helst. Det var bara det att de blev lite väl mycket ett tag, men har fått iväg en hel del och det som är kvar verkar funka bra i akvariumet så. Har även pratat med en som jobbar på en djuraffär och det lät som de kunde ta med om det skulle bli så. Plockade bort en växt och tog av en del andra i helgen så det blev mer öppet och då ser det inte ut som att det är "överfullt" längre. Funderar dock på att skaffa någon fisk som håller det hela på en liten jämnare nivå. Någon som har förslag på vad som är bra?

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av AnnLo
                          Självklart att det blir yngel om man har av båda könen, förstår vem som helst. Det var bara det att de blev lite väl mycket ett tag, men har fått iväg en hel del och det som är kvar verkar funka bra i akvariumet så. Har även pratat med en som jobbar på en djuraffär och det lät som de kunde ta med om det skulle bli så. Plockade bort en växt och tog av en del andra i helgen så det blev mer öppet och då ser det inte ut som att det är "överfullt" längre. Funderar dock på att skaffa någon fisk som håller det hela på en liten jämnare nivå. Någon som har förslag på vad som är bra?
                          Sök i forumet, frågan har varit uppe många gånger förr.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av AnnLo
                            Tummen:

                            Nu har jag varit ner till mina guppysar och kollar läget då det fanns andra ärenden ner till lägenheten. Alla såg ut att ha överlevt, möjligen någon mindre som strykit med, hade dock fått fler yngel under tiden med. Så matade de lite när vi var där så det klarar sig tills jag kommer ner.

                            Jag stoppade i långtidsfoder i alla fall innan jag åkte och den har de i alla fall ätit av nu. Det är inte någon pelletsform utan en massa som är ihoptryckt i en liten burk typ som man kan dela och ge efter behov.
                            Jag var själv borta 9 dagar över jul, så mina fiskar fick klara sig utan foder 7 dagar allt som allt och det gick bra.
                            Var långtidsfodret som små hårda korvar alltså? Köpte förut nå´t liknande till jobbet.......
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Fridas
                              • September 2007
                              • 629

                              #29
                              Ursprungligen postat av AnnLo
                              Självklart att det blir yngel om man har av båda könen, förstår vem som helst. Det var bara det att de blev lite väl mycket ett tag, men har fått iväg en hel del och det som är kvar verkar funka bra i akvariumet så. Har även pratat med en som jobbar på en djuraffär och det lät som de kunde ta med om det skulle bli så. Plockade bort en växt och tog av en del andra i helgen så det blev mer öppet och då ser det inte ut som att det är "överfullt" längre. Funderar dock på att skaffa någon fisk som håller det hela på en liten jämnare nivå. Någon som har förslag på vad som är bra?
                              I mitt 110L kar får jag inte behålla ett yngel eftersom mina neontetror är där och äter direkt. Jag har bara 7 tetror men de jobbar hårt När jag vill ha yngel kvar får jag koppa över honan till ett yngelkar innan hon ska föda. Det tycker jag funkar bra. Fiskarna sköter detta bra själva i det stora karet och det känns mer naturligt på det viset, och så slipper man en massinvasion med yngel rätt vad det är.

                              Att du rensat lite vid växterna är nog också bra. Har man tätt planterat blir det ju enklare för stora "yngelkullar" att överleva. Har man lite mer sporadiskt med växter så blir det nog svårare.

                              Lycka till!
                              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                              Kommentar

                              • AnnLo
                                • October 2007
                                • 40

                                #30
                                Ursprungligen postat av tummen
                                Jag var själv borta 9 dagar över jul, så mina fiskar fick klara sig utan foder 7 dagar allt som allt och det gick bra.
                                Var långtidsfodret som små hårda korvar alltså? Köpte förut nå´t liknande till jobbet.......

                                Långtidsfodret var inte som små hårda korvar utan är som en geggig massa som ligger i en aluminiumform som man plockar ur och lägger i akvariumet. Det blir inge smuts efter den och så. Man kan även dela den utifall man inte ska vara borta så länge och efter hur många fiskar man har. Försöker komma på vad den heter.. Kommer inte på de nu, men ska kolla i morgon när jag är i lägenheten igen. Om förpackningen finns kvar med andra ord.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...