Hur ofta???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Loelle
    Jag har mina yngel i ett 12 liters plastakvarium med bara en syresten (och växter såklart) i. Det fungerar utmärkt. Visserligen är det lite bökigt då jag byter 2-3L nästan varge dag och fyller på med vatten från mitt 540L kar med perfekta vattenvärden. Bara man sköter det ordentligt behöver det inte vara så avancerat.

    Vet man dock från början att man kommer slarva med vattenbytena eller inte har ett kar med bra bakteriekultur att ta vatten ifrån är det såklart bäst med ett större som man kan bygga en egen balans i.
    Ja, fast det kräver som du säger dagliga vattebyten och det blir ju mycket skötsel i förhållande till den "nytta"/volym man får ut av det. Men alla gör som de vill, fast ett större akvarium blir mer lättskött, så är det bara, och det behöver ju inte betyda att man tänker slarva med vattenbytena för det....
    Senast redigerad av tummen; 08 December 2007, 17:39.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Ja, fast det kräver som du säger dagliga vattebyten och det blir ju mycket skötsel i förhållande till den "nytta"/volym man får ut av det. Men alla gör som de vill, fast ett större akvarium blir mer lättskött, så är det bara, och det behöver ju inte betyda att man tänker slarva med vattenbytena för det....
      Jag skulle gärna ha ett större yngelkar men detta fungerar för tillfället. Ynglena som bor där är dessutom snart så stora att dom kan flytta tillbaka till sina ordinare hem. När det bara är för några månade har jag inget imot lite jobb. Sen är det lätt att stoppa undan det lilla plastkaret när ynglen flyttat ut.
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Loelle
        Jag skulle gärna ha ett större yngelkar men detta fungerar för tillfället. Ynglena som bor där är dessutom snart så stora att dom kan flytta tillbaka till sina ordinare hem. När det bara är för några månade har jag inget imot lite jobb. Sen är det lätt att stoppa undan det lilla plastkaret när ynglen flyttat ut.
        Ja har man tid och ork så funkar det ju fint på det sätt du beskriver, jag ville bara påpeka för alla andra att det kanske inte är optimalt att göra så, just på grund av de problem som lätt uppstår i små akvarier, sedan kan man ju konstatera att måna proffessionella guppyodlare har små kar och att detta funkar bra.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Guest

          #19
          Hur lång tid tar det innan man kan lägga tillbaka ynglen till sitt ordinarie hem?

          Svärdisar?
          Guppy?
          Senast redigerad av Gäst; 09 December 2007, 20:02.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av aggehunk
            Hur lång tid tar det innan man kan lägga tillbaka ynglen till sitt ordinarie hem?

            Svärdisar?
            Gubby?
            Gubby??? Guppy menade du förståss!!!!

            Svaret på din fråga är: när de är större än de andra fiskarnas munnar. Då går de säkra tillsamans med föräldrafiskarna. Sedan beror det förståss på övriga akvarieinnevånare också....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Guest

              #21
              Ursprungligen postat av tummen

              Svaret på din fråga är: när de är större än de andra fiskarnas munnar. Då går de säkra tillsamans med föräldrafiskarna.


              Så sant tack : )

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av aggehunk
                Så sant tack : )
                Lycka till! Over and out!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...