Hur många klarar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronicca
    • November 2007
    • 53

    Hur många klarar sig?

    Hej min fråga lyder:
    Ni som har mycket växter i erat akvarium och låter honorna föda fritt hur många yngel brukar klara sig då? klarar sig guppy yngel bättre än molly yngel eller är det ungefär samma antal ?

    I mitt akvarium så är det mollys och guppy med 4 st växter som går från botten och upp till ytan ( speciellt för yngel ) + 3 täta växter som är låga i ett hörn sen har jag 1 växt som går upp till ytan men som inte är så tät och en som bara är för syns skull.
    Senast redigerad av veronicca; 25 November 2007, 16:11.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jag har guppy och svärdbärare som har ynglat, och ungefär 5-8 yngel per kull brukar klara sig. Guppyna går med neontetror så där blir det några färre.
    Det kan vara olika också beroende på när på dygnet honorna ynglar. Den stora fördelen är att ynglen brukar växa betydligt fortare på det här sättet än i en trång yngelkasse.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Sara1111
      • April 2007
      • 202

      #3
      Jag låter dom alltid föda fritt. Har aldrig haft molly men när det gäller platy och guppy har förhållandevis lika många klarat sig. Dvs det har blivit fler guppy än platy eftersom dom får fler ungar. Det brukar bli tillräckligt många (för många) tillslut ändå.
      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

      Kommentar

      • veronicca
        • November 2007
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Jag har guppy och svärdbärare som har ynglat, och ungefär 5-8 yngel per kull brukar klara sig. Guppyna går med neontetror så där blir det några färre.
        Det kan vara olika också beroende på när på dygnet honorna ynglar. Den stora fördelen är att ynglen brukar växa betydligt fortare på det här sättet än i en trång yngelkasse.

        Yngelkassen är inte så bra har 9 guppy yngel däri nu som föddes i akvariet som jag håvade upp men det är ju ingen yta för dom att simma på. och jag tycker inte det är så snällt mot honorna och de hoppar ur den på natten så tänkte att dom får föda fritt men vill ju ha några som växer upp men då vet jag att det är några stycken iallfall.

        Kommentar

        • veronicca
          • November 2007
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Sara1111
          Jag låter dom alltid föda fritt. Har aldrig haft molly men när det gäller platy och guppy har förhållandevis lika många klarat sig. Dvs det har blivit fler guppy än platy eftersom dom får fler ungar. Det brukar bli tillräckligt många (för många) tillslut ändå.

          Hur mycket växter har du då? Är det lagom det jag har. får knappt platts med fler innan jag köpt ett större akvarium. :P

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Jag har endlers guppy. Alla yngel klarar såg då föräldrarna inte äter sin egen avkomma. Men de får å andra sidan inte å stora kullar. Kanske 8 per kull eller så. Men det blir fort överbefolkat när inga yngel "går åt". Blir till att resna och sälja ibland.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ursprungligen postat av veronicca
              Hur mycket växter har du då? Är det lagom det jag har. får knappt platts med fler innan jag köpt ett större akvarium. :P

              Det viktiga är egentligen inte hur många växter man har, utan att det är "rätt" sorts. Jag tycker att det du har verkar bra, dvs några går upp till ytan, några på botten.
              En jättebra växt som jag har, heter Hygroforma diffidens, vi kallar den "rucola" för den har sådana flikigas blad, som ynglen kan simma igenom men inte de vuxna. Den växer dessutom snabbt upp till ytan så att ynglen kommer upp till maten. Rekommenderas.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • veronicca
                • November 2007
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Det viktiga är egentligen inte hur många växter man har, utan att det är "rätt" sorts. Jag tycker att det du har verkar bra, dvs några går upp till ytan, några på botten.
                En jättebra växt som jag har, heter Hygroforma diffidens, vi kallar den "rucola" för den har sådana flikigas blad, som ynglen kan simma igenom men inte de vuxna. Den växer dessutom snabbt upp till ytan så att ynglen kommer upp till maten. Rekommenderas.

                jag tror faktiskt att de 4 yngel växterna jag har är Limnophila sessiliflora eller något liknande kollade lite på växtbeskrivningen och dom ser ut så ungefär. och de mindre är Anubias barteri var. nana

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ursprungligen postat av veronicca
                  jag tror faktiskt att de 4 yngel växterna jag har är Limnophila sessiliflora eller något liknande kollade lite på växtbeskrivningen och dom ser ut så ungefär. och de mindre är Anubias barteri var. nana
                  Ja, men dom är ju jättebra!!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Äh, växten heter förstås Hygrophilia diffiformis, titta på växtbeskrivningarna!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • veronicca
                      • November 2007
                      • 53

                      #11
                      Har två honor som ska föda vilken dag som hälst nu så hoppas att det blir några yngel kvar så inte alla blir uppätna... förra kullen så klarade sig 9 st men dom fångade jag in i yngelkasse när jag upptäckte dom vill ju spara de allra första ynglen

                      Kommentar

                      • sunken
                        • June 2007
                        • 36

                        #12
                        jag fick 134 svärdbärar yngel den 13 dec alla har klarat sig....

                        Kommentar

                        • veronicca
                          • November 2007
                          • 53

                          #13
                          Ursprungligen postat av sunken
                          jag fick 134 svärdbärar yngel den 13 dec alla har klarat sig....

                          oj då det va många...

                          Idag har en av honorna ( den fulaste honon men det är väl inte så stor risk att alla ungar får samma färg som henne ) fött små knottar har lyckats se 6 st än så länge,,

                          Då är frågan kan ynglen fastna (trassla in sig ) i växterna eller ser det bara ut så för att de gömmer sig? Vill ju hjälpa dom men jag förstår ju att jag kan ju inte riva ut allt i akvariet och fånga upp ynglen varje gång :P

                          Kommentar

                          • sunken
                            • June 2007
                            • 36

                            #14
                            dom gör allt för att gömma sej dom 3 första veckorna.....har du inget mindre akvarium och lägga dom i...

                            Kommentar

                            • veronicca
                              • November 2007
                              • 53

                              #15
                              Ursprungligen postat av sunken
                              dom gör allt för att gömma sej dom 3 första veckorna.....har du inget mindre akvarium och lägga dom i...
                              Nej jag har ju inte det Ska köpa ett större akvarium så då har jag det akvariet jag har nu som jag kan ha som yngel akvarie. men får se nu hur många som klarar sig blir det ett par stycken så behövs inge yngelakvarium då det är både stressande för alla vuxna och yngel när man ska jaga rätt på dom små.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...