Yngel, svärdbärare eller platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av jubbe063
    Nej, en gång blandat är alltid blandat. Men rena gener vet jag väl inte om det är på alla svärdbärare och platysar du köper i affären heller, de flesta är korsningar för att få fram finare röda färger eller andra färger mm, och en del som ser ut att vara platysar kan ha gener från svärdbärare och tvärtom oxå.

    Men har du rena arter och vill behålla arten ren så skulle3 jag inte sätta både Platysar och Svärdbärare i samma kar, för då lär du aldrig kunna hålla arterna intakt med säkerhet .
    Det låter precis som om du läst mina tidigare inlägg i ämnet...de "akvariesvärdbärare" och "akvarieplaty" vi ser i affärena är mycket riktigt just hybrider som avlats tillbaka till "rätt" kroppsform(exteriör) beroende om man ville ha en svärdbärare eller en platy..... Vill man ha äkta vara får man gå med i POECILIA-sällskapet och hålla på med de rena (vildformerna av ) arterna, men de är ju (oftast) inte lika intensivt färgglada som akvarievarianterna....men å andra sidan så har de en helt annan charm i och med att de har kvar den naturliga färgsättningen, allt handlar ju i slutändan om vad man är ute efter.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Det låter precis som om du läst mina tidigare inlägg i ämnet....
      Ha ha, jo, jag har nog sett lite inlägg om detta men vet inte vilka alla som skrivit i ämne3t, men mest har jag gått på min erfarenhet och det jag lärt mig genom åren. Och det är ju inte direkt någon mystisk hemlighet att riktad avel används inom akvarievärlden för att få fram finare färger och fenor bland annat, se bara på guldfiskvarianterna, den ena fulaer eller snyggare än den andra ha ha..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av jubbe063
        Ha ha, jo, jag har nog sett lite inlägg om detta men vet inte vilka alla som skrivit i ämne3t, men mest har jag gått på min erfarenhet och det jag lärt mig genom åren. Och det är ju inte direkt någon mystisk hemlighet att riktad avel används inom akvarievärlden för att få fram finare färger och fenor bland annat, se bara på guldfiskvarianterna, den ena fulaer eller snyggare än den andra ha ha..
        Ja, men ordvalet kunde ha varit mitt, på pricken....
        Guldfiskar ja, men där har man ju i alla fall inte korsat olika arter, det är fortfarande Carassius auratus, det är bara det att kineserna hållit på i några tusen år, det är därför det finns så många varianter/avarter (välj själv vilket du tycker passar) av guldfiskar....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #19
          Ursprungligen postat av tummen
          Ja, men ordvalet kunde ha varit mitt, på pricken....
          Guldfiskar ja, men där har man ju i alla fall inte korsat olika arter, det är fortfarande Carassius auratus, det är bara det att kineserna hållit på i några tusen år, det är därför det finns så många varianter/avarter (välj själv vilket du tycker passar) av guldfiskar....
          Ok, Guldfisken var ett ovanligt dumt exempel, där har man ju gjort urval av egenskaper endast. Tja, kanske jag inspirerats av ditt ordval omedvetet he he, vem vet. Men huvudsaken det blir rätt fakta som kommer fram så spelar det inte någon roll ha ha ha...

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av jubbe063
            Ok, Guldfisken var ett ovanligt dumt exempel, där har man ju gjort urval av egenskaper endast. Tja, kanske jag inspirerats av ditt ordval omedvetet he he, vem vet. Men huvudsaken det blir rätt fakta som kommer fram så spelar det inte någon roll ha ha ha...
            DÄR håller jag med dig fullständigt, det är bara kul när man fått sina fakta så bra rotade här i forumet att man själv slipper skriva det....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              Kan molly också blanda sig i leken (hehe) med platy resp svärdbärare?
              I skolakvariet jag sköter finns två yngel som är knubbiga i kroppsformen, röda fram, vita om magen och svarta om stjärten. Otroligt söta!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...