Fråga om Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #16
    Ja, Platyyngel och halvvuxna platys har jag hur mycket som helst. Om någon kommer förbi Uppsala där jag bor så får ni gärna köpa billigt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla nya Platys som föds hela tiden. Har gett bort till alla akvarister jag känner nu. Man vill ju inte precis spola ner dem i toaletten! Det är trevliga fiskar, men kan bli ganska många! (Allt helt utan yngelakvarium eller kasse)
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #17
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Ja, Platyyngel och halvvuxna platys har jag hur mycket som helst. Om någon kommer förbi Uppsala där jag bor så får ni gärna köpa billigt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla nya Platys som föds hela tiden. Har gett bort till alla akvarister jag känner nu. Man vill ju inte precis spola ner dem i toaletten! Det är trevliga fiskar, men kan bli ganska många! (Allt helt utan yngelakvarium eller kasse)
      Jag själv har ju bara 3 st från början , 2 honor och en hane,, och nu kommer dessa små yngel 20 st,, som jag själv kommer spara ca 3 eller 4 st av.
      Sen får jag väl sälja dom först och främst till zooaffär. Men det ska bli kul att få se dom växa nu.

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #18
        tänkte på en sak om just platy och svärdbärare.

        Är platy mer född gladare än svärdbärare,,, om ni fattar vad jag menar???

        Kommentar

        • Saruman
          • October 2007
          • 183

          #19
          Jag tror inte att platys är född gladare än svärdbärare

          Kommentar

          • botia danio
            • January 2007
            • 86

            #20
            Svärdisarna är nog aningen mer agro. Mina svärdhonor mobbar varandra ganska mycket..
            Vad jag minns så var platysarna rena änglarna jämfört
            Goby, Indiska glasmalar.
            och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
            I ett annat akvarium 3 guppy

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #21
              det jag menar,,, är födder platy mer och oftare än svärdbärare gör??

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #22
                allt beror på från fisk till fisk men som folket säger här på forumet så är den gyllene regel när första ynglet har föds så tar det drygt mellan 3-4 veckor till nästa omg kommer

                För min platy tar det ca 4 veckor att få yngel o jag misstänker att det är likadant för svärdbärare med

                Men någon får gärna rätta till mig om jag skulle ha fel det som jag skrev

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #23
                  jag kan rätta dig,, har själv svärdbärare och det stämmer att det är ca 4-5 veckor mellan rum..

                  Så det är likadant med platy också,, bra att veta

                  Kommentar

                  • Saruman
                    • October 2007
                    • 183

                    #24
                    Tack!

                    då har jag fått lära mig något nytt ikväll då

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Platy guppy och svärdbärare, samt många arter av molly föder med c:a en månads mellanrum, ibland verkar de lägga in en paus emellan så det blir några dagar till men detta är en regel som brukar stämma rätt bra.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #26
                        mm,, svärdbärare har jag märkt det.

                        En annan sak till som har hänt mig första gången.
                        En svärdbärare har inte någe svart alls i magen, medan de andra har det.. Varför har inte hon svart någe borde väl hon ha,, för jag har sett att hanarna jagar henne med.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av elinj
                          mm,, svärdbärare har jag märkt det.

                          En annan sak till som har hänt mig första gången.
                          En svärdbärare har inte någe svart alls i magen, medan de andra har det.. Varför har inte hon svart någe borde väl hon ha,, för jag har sett att hanarna jagar henne med.
                          Någon typ av "fläck" finns där eller hur, för det är väl en gammal hona? Har hon nyss fött kan det vara ganska "ofärgat" i det området, men snart kommer det tillbaka....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #28
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Någon typ av "fläck" finns där eller hur, för det är väl en gammal hona? Har hon nyss fött kan det vara ganska "ofärgat" i det området, men snart kommer det tillbaka....
                            nej hon är inte gammal hon är ca 1½ månad gammal,, en liten fläck finns där men just den där stora svarta massan som de flesta har, har inte hon.

                            Ok... då får man se vad som händer,, för jag tänkte när de har fött, finns alltid den där stora svarta massan där,men inte på henne.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av elinj
                              nej hon är inte gammal hon är ca 1½ månad gammal,, en liten fläck finns där men just den där stora svarta massan som de flesta har, har inte hon.

                              Ok... då får man se vad som händer,, för jag tänkte när de har fött, finns alltid den där stora svarta massan där,men inte på henne.
                              Hon är inte könsmogen ännu, det kommer....det kan ju faktiskt också vara en hane som inte blivit könsmogen ännu, tiden får utvisa hur det ligger till.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • elinj
                                • July 2007
                                • 1100

                                #30
                                men hon är ju fullvuxen,, lika stor som de andra.. det är en hona eftersom den har ingen svärd eller killarnas könsorgan ( glömmer hela tiden bort vad det heter )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...