Guppy-yngel... tror jag.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Khulii-mannen
    • October 2007
    • 14

Guppy-yngel... tror jag.

Köpte lite Gaffelmossa häromdagen. Upptäckte kort därefter att jag fått 2 st yngel i akvariet. Hur de lyckades överleva resan hem och att jag sköljde och kramade ur mossan i ett durksalg över vasken innan jag lade det i tanken är för mig obegripligt! Men kul!

Gissar på att det är guppy-yngel då det var sådana fiskar i karet jag fick mossan ur. Har enbart Khuliiålar i karet i övrigt så de bör vara säkra från att bli uppätna. Men jag har aldrig haft gyppies, än mindre guppy-yngel.

Frågan är: Är det något jag bör veta om ynglen, ska de ha någon särskild mat eller tuggar de på de sedvanliga fiskmatsflingorna de med?

Min hemsida.
    http://www.agersten.se
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

jag har för mig att de har pratat om det ska finnas speciell yngelmat, men jag matar mina guppys yngel med vanliga flingor bara krossar dom så att de kan lätt ta in det i munnen.
    Mata dom lite oftare.

Kommentar

• tummen
      • March 2005
      • 5199

Ursprungligen postat av Khulii-mannen
      Köpte lite Gaffelmossa häromdagen. Upptäckte kort därefter att jag fått 2 st yngel i akvariet. Hur de lyckades överleva resan hem och att jag sköljde och kramade ur mossan i ett durksalg över vasken innan jag lade det i tanken är för mig obegripligt! Men kul!

Gissar på att det är guppy-yngel då det var sådana fiskar i karet jag fick mossan ur. Har enbart Khuliiålar i karet i övrigt så de bör vara säkra från att bli uppätna. Men jag har aldrig haft gyppies, än mindre guppy-yngel.

Frågan är: Är det något jag bör veta om ynglen, ska de ha någon särskild mat eller tuggar de på de sedvanliga fiskmatsflingorna de med?

elinj har rätt i att man kan smula torrfoder fint (kör det i morteln) så kan ynglen klara sig på enbart torrfoder, men ännu bättre blir det om man varierar kosten maxmalt; man kan då skaffa flera olika typer av torrfoder som en början, gärna ett foder med mycket SPIRULINAALGER som omväxling till ett med animaliskt innehåll, men även frysfoder är bra, skaffa bosmider/smådafnier, det är smått nog och även dina lhulisar kommer tycka om det, när ynglen växer så kan man mata med vuxen fryst artemia, mygglarver, räkmix som smulas i vattnet mm. Vill man sedan gå et steg till så går man ut och fångar levandefoder i någon damm, eller så odlar man levandefoder ihemma, bra yngelfoder och till lite större fisk är micromask & grindalmask. Sedan kan man ju kläcka artemianauplier också. Mata guppyynglen ofta men pyttelite åt gången. Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...