Sant eller falskt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    Sant eller falskt?

    Hej, Idag fick jag en ny platy. Men jag undrar om detta är sant; Killen i djuraffären sa att platysar kunde vara både hona och hane, samtidigt xD Alltså mittimellan (eller vad man ska säga) stämmer det eller hittade han bara på det?
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Yejjeh
    Hej, Idag fick jag en ny platy. Men jag undrar om detta är sant; Killen i djuraffären sa att platysar kunde vara både hona och hane, samtidigt xD Alltså mittimellan (eller vad man ska säga) stämmer det eller hittade han bara på det?
    Han pratar i nattmössan, jag har aldrig hört att platy byter kön, däremot förekommer det att SVÄRDBÄRARE byter kön, från hona till hane men de blir då sterila.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Yejjeh
      • October 2007
      • 150

      #3
      Okej, jag förstod det han blev lite sur på oss för att han gjort fel. Så han snackade nog innom fel område xD
      Söker silvermollys
      Och andra levandefödare
      50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

      Kommentar

      • rabelius
        • March 2002
        • 27

        #4
        Vanlig platy har jag heller aldrig hört talas om att de skulle kunna byta kön eller vara båda könen samtidigt. Däremot finns det en molly-art som man kan säga är både hanne och hona samtidigt. Vidare ger korsningar av vissa platypopulationer enbart hannar eller enbart honor som avkomma.

        /David

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av rabelius
          Vanlig platy har jag heller aldrig hört talas om att de skulle kunna byta kön eller vara båda könen samtidigt. Däremot finns det en molly-art som man kan säga är både hanne och hona samtidigt. Vidare ger korsningar av vissa platypopulationer enbart hannar eller enbart honor som avkomma.

          /David
          Rättelse; det är korsningar av vissa platyarter med olika genuppsättningar som ger enbart honor eller hanar, detta kan också uppträda med svärdbärare där desa platyarter funnits med tidigare i avelsarbetet.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Yejjeh
            • October 2007
            • 150

            #6
            Men jag har en "hane". Jag tror iallafall att han är en hane. "Han" är lika tjock som en full gravid hona och min andra hane uppvaktar "honom". Jag är ganska förvirrat :S
            Söker silvermollys
            Och andra levandefödare
            50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

            Kommentar

            • rabelius
              • March 2002
              • 27

              #7
              Hannar av Xiphophorus har gonopodium. Kolla efter det, det är det enklaste sättet att se känsskillnad på dessa.

              Det stämmer att det är platy med olika genuppsättning som ger enkönad avkomma. Exempelvis nordliga och sydliga populationer av X. maculatus som möjligen numera är beskrivna som olika arter.

              Det här med vad som bestämer kön hos fisk är inte lika enkelt som hos många andra djur. Inte alla har könskromosomer utan en massa miljöparametrar kan också påverka vilket kön det blir på avkomman.

              /David

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av rabelius
                Vanlig platy har jag heller aldrig hört talas om att de skulle kunna byta kön eller vara båda könen samtidigt. Däremot finns det en molly-art som man kan säga är både hanne och hona samtidigt. Vidare ger korsningar av vissa platypopulationer enbart hannar eller enbart honor som avkomma.

                /David
                Mitt minne är fortfarande kanon, men det har blivit så himla kort på gamla dar, men jag har för mig att jag en gång hört i ett föredrag att det fanns en svärdbärarart som var "tvåkönad". Denna art fanns bara i ett mycket begränsat område.
                Kan det stämma - eller minns jag så illa så att det var en molly det gällde.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Han pratar i nattmössan, jag har aldrig hört att platy byter kön, däremot förekommer det att SVÄRDBÄRARE byter kön, från hona till hane men de blir då sterila.
                  Du har rätt när du säger att det är bara Svärdbärare kan byta kön men att dem blir sterila stämmer inte dem kan även prodocera efter en sådan byte av kön sen är det bara honan som blir en hane.Sen kan Platy och Svärdbärare korsas om man har en av varje i ett akvarium och vad händer då jo en väl fungerande halv platysom kan byta kön.Så affären kanske hade lite rätt i alla fall
                  Senast redigerad av Patrik Steen; 29 October 2007, 18:26.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • rabelius
                    • March 2002
                    • 27

                    #10
                    Mollyarten jag talade om heter Poecilia formosa. Den består egentligen enbart av honor men eftersom honorna befruktar sina ägg själva kan man kanske säga att de är tvåkönade. Det riktigt märkliga med denna art är att honorna måste para sig med hannar från någon närbesläktad art, men hannarnas mjölke befruktar alltså inte äggen utan behövs för att stimulera honornas äggproduktion.

                    Jag har tyvärr aldrig hört talas om att denna art funnits i handeln, däremot var det en artikel i DATZ för något år sedan om den.

                    /David

                    Kommentar

                    • Sara1111
                      • April 2007
                      • 202

                      #11
                      I mollyfallet lär det ju i så fall handla om partogenes. Honan lär ju inte ha hanliga gonader (könsdelar) och befruktar i så fall inte sig själv utan producerar helt enkelt ägg med samma genetiska uppsättning som henne själv.
                      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                      Kommentar

                      • rabelius
                        • March 2002
                        • 27

                        #12
                        Japp, jag har nu läst på lite och du har helt rätt, det handlar om en variant av partenogenes som tydligen kallas gynogenes. Avkomman är alltså kloner av honan.

                        Det finns en annan kul tandkarp, Kryptolebias (tidigare Rivulus) marmoraus, som faktiskt är en sann hermafrodit med både hanliga och honliga könsdelar. Här befruktar honan verkligen sina egna ägg. Den förekommer (om än sällsynt) i hobbyn bland killifolk.

                        /David

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av stene
                          Du har rätt när du säger att det är bara Svärdbärare kan byta kön men att dem blir sterila stämmer inte dem kan även prodocera efter en sådan byte av kön sen är det bara honan som blir en hane.Sen kan Platy och Svärdbärare korsas om man har en av varje i ett akvarium och vad händer då jo en väl fungerande halv platysom kan byta kön.Så affären kanske hade lite rätt i alla fall
                          Alla mina könsbytande honor jag haft genom åren har blivit sterila i alla fall....Men det finns ju säkert undantag även i detta fallet som bekräftar regeln....jag ändrar mig härmed till att de OFTAST blir sterila, ok?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av rabelius
                            Japp, jag har nu läst på lite och du har helt rätt, det handlar om en variant av partenogenes som tydligen kallas gynogenes. Avkomman är alltså kloner av honan.

                            Det finns en annan kul tandkarp, Kryptolebias (tidigare Rivulus) marmoraus, som faktiskt är en sann hermafrodit med både hanliga och honliga könsdelar. Här befruktar honan verkligen sina egna ägg. Den förekommer (om än sällsynt) i hobbyn bland killifolk.

                            /David
                            Detta använder även guldfiskar i vissa populationer sig av har jag hört....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Yejjeh
                              • October 2007
                              • 150

                              #15
                              Ursprungligen postat av rabelius
                              Hannar av Xiphophorus har gonopodium. Kolla efter det, det är det enklaste sättet att se känsskillnad på dessa.

                              Det stämmer att det är platy med olika genuppsättning som ger enkönad avkomma. Exempelvis nordliga och sydliga populationer av X. maculatus som möjligen numera är beskrivna som olika arter.

                              Det här med vad som bestämer kön hos fisk är inte lika enkelt som hos många andra djur. Inte alla har könskromosomer utan en massa miljöparametrar kan också påverka vilket kön det blir på avkomman.

                              /David
                              Ja, det vet jag. Jag tror att han har ett gonopodium. Men det är inte lika skarpt som hos den andra hanen.
                              Söker silvermollys
                              Och andra levandefödare
                              50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...