Platy`s

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Platy`s

    Jag har funderat på att skaffa Platys men det sägs att man måste ha minst en hane på två honor. Varför kan jag inte bara ha en hane och en hona? Och hur ofta får de yngel? Vet inte om jag klarar av att ha massa yngel jämt och ständigt, jag är ganska ny på akvarium och vet inte hur man ska sköta yngel. Kan de växa upp i samma akvarium och hur snabbt blir de mogna för egna yngel? Vad ska jag göra om det blir för många för mitt akvarium?

    Hoppas någon kan hjälpa mig

    MVH Anneli
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Du bör skaffa minst 2 honor åt en hane för att inte den ensamma honan ska bli ihjäljagad.De får yngel ungefär en gång i månaden och låter du de gå kvar med föräldrarna och andra fiskar kommer en del att bli mat.Om du får för många kan du alltid försöka sälja de eller prata med någon zooaffär om de kan ta emot de.

    Kommentar

    • Algie
      • January 2007
      • 99

      #3
      Tack för din hjälp!

      Kan jag inte skaffa två av samma kön? Hur beter de sig då?
      Ska få köpa ej fullvuxna och då är det nog svårt att se kön.

      MVH Anneli

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Hej!
        Jag köpte tio platys 3hanar och 7 honor. Nu efter ca 3månaer är det ungfär lika många av varje kön och detta går hur bra som helst. Platy är ganska lätta att könsbestäma även om ddom är små. Honan är rundare och hanen smalare..

        MVH Anna!
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
          Hej!
          Jag köpte tio platys 3hanar och 7 honor. Nu efter ca 3månaer är det ungfär lika många av varje kön och detta går hur bra som helst. Platy är ganska lätta att könsbestäma även om ddom är små. Honan är rundare och hanen smalare..

          MVH Anna!
          Håller med om att platy är lätta att könsbestämma, men inte på eran beskrivning; hanarna har GONOPODIUM("snopp")istället för analfena, ser ut som en pinne. Honan har en mörk fläck på buken (dräktighetsfläcken, finns där jämt, men kan ibland variera ganska mycket i storlek) och en analfena. Platy ser i övrigt ganska lika ut, de kan till och med vara lika runda, både honor och hanar. Tänk på att de har förrådsbefruktning, en hona kan föda många kullar i rad om de bara gått med en hane tidigare, så du kan gott börja med 2-4 honor till att börja med om du vill, men de är ju som sagt rätt snälla så det går bra med ett par också, bara honan kan få lugn och ro genom att kunna gömma sig då och då, detta löser man bäst med mycket växter i akvariet. Inreder du akvariet så så behöver du inte göra så mycket för ynglen, se bara till att du smular torrfoder fint när de fötts så klarar sig alltid några yngel. Lycka till, fråga gärna mer om du undrar.....eller sök igenom detta forum, många frågor kommer igen har jag märkt....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...