Varför dör mina guppyn och mina algätare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Näbbgäddan
    • May 2007
    • 18

    Varför dör mina guppyn och mina algätare??

    Nu har det hänt igen. 1 Guppy hona och en algätare har dött efter att jag delvatten bytt 1/3 del av vattnet.( Detta gör jag varje vecka). Samma sak har hänt tidigare 1 guppy och en algätare den gången med. Vattentester visar ingenting konstigt på PH och NO2. Jag fyller på med tempurerat vatten via vattenslang från duschen. Kan det vara temperaturen på vattnet som tar kål på dem? Innan vatten bytet brukar jag ha ca 25-27 grader i akvariet som är på 112L. Eller kan det slam som virvlar upp när vatten fylls på igen göra att de dör? Jag har svårt att tro det för det blir klart i akvariet snabbt igen.
    Är Guppy ingen specielt långlivad fisk art?? Verkar som honorna ynglar ihjäl sig
    Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


    Källa: George W. Bush
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #2
    testa å byt lite mindre vatten i veckan vetja.Det kan vara så att det blir för mkt "nytt" vatten om du förstår hur jag menar.Lycka till

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Näbbgäddan
      Nu har det hänt igen. 1 Guppy hona och en algätare har dött efter att jag delvatten bytt 1/3 del av vattnet.( Detta gör jag varje vecka). Samma sak har hänt tidigare 1 guppy och en algätare den gången med. Vattentester visar ingenting konstigt på PH och NO2. Jag fyller på med tempurerat vatten via vattenslang från duschen. Kan det vara temperaturen på vattnet som tar kål på dem? Innan vatten bytet brukar jag ha ca 25-27 grader i akvariet som är på 112L. Eller kan det slam som virvlar upp när vatten fylls på igen göra att de dör? Jag har svårt att tro det för det blir klart i akvariet snabbt igen.
      Är Guppy ingen specielt långlivad fisk art?? Verkar som honorna ynglar ihjäl sig
      Guppy lever MAX ett år ungefär, så de kan mycket väl ha dött av ålder.. Vilken algätare har du? Mina Ancistrus har tyvärr "för vana" att dö sådär knall fall utan anledning ibland. Jag tror du kan sänka temperaturen en del, till ungefär 23-25 grader istället. Du kan ju också ha fyllt på med för varmt vatten av misstag, det är bättre att fylla med något svalare vatten än det var från början, då simulerar du bara ett vanligt skyfall, så det är ingen fara. Jag tycker du kan fortsätta att byta en tredjedel om du vill, det är dina fiskar vana vid nu ändå. Lycka till i fortsättningen.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...