Ungfödar soppa i 112 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Ungfödar soppa i 112 liters.

    Jag och min pojkvän har ett 112 liters kar med en kampfiakhane ett stim med neon och kardinaltetror och ungefödare.
    Nu undrar jag hur kommer ungfödarna att korsa sig med varandra??
    Vi har följande:

    1 Sunset Wagtail Platy hane
    1 Sunset Platy hona
    1 Grå blå Platy
    Dom borde ju lämpligen korsa sig med varndra?

    1 Svärdbärar hane
    1 Svärdbärar hona
    Dom borde ju också få till det tillsammans

    Så här långt är ju allt i sin ordning,förutom att svärdbärar hane är svart och silver grå vit, och honan är ljus ornageröd och vit, men färgen spelar väl ingen roll antar jag, :P

    Men sen så har vi även:

    1 Molly hane som antagligen är kosrning mellan guld molly och vanlig molly, från ett tidigare kar.
    1 Guld molly hona

    1 Black molly hona
    1 Lyrstjärts molly hona,( detheter väl så när stjärt fenen liksom är så där snyggt spetsig eller hur man ska förklara)

    Nu är ju frågan, dom svarta mollysarna har ingen engen hel svart hane,kommer dom nöja sig med våran lilla guldmolly kille?
    Eler borde vi skaffa en Black Molly hane till dem?
    Ska nämna också att det finns 4 små röda platy ungdomar också, inte jätte små yngel men långt ifrån vuxna än på ett tag.
    Och kommer Platy killarna gå på Svärdbärar honan och kommer svärbärar killen gå på Platy tjejen?

    Om ni tycker att vi har en lite rörig hopsätning av fiskar så är det för att vi tog över de flesta utom kampfisken de två gul mollysarna och Sunset platysarna, från en kompis som var vungen att göra sig av med sitt kar.

    Väldigt tacksam för svar på frågorna och även övriga synpunkter på vårat kar,
    Mvh/ Emmilie
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av NattDimma
    Jag och min pojkvän har ett 112 liters kar med en kampfiakhane ett stim med neon och kardinaltetror och ungefödare.
    Nu undrar jag hur kommer ungfödarna att korsa sig med varandra??
    Vi har följande:

    1 Sunset Wagtail Platy hane
    1 Sunset Platy hona
    1 Grå blå Platy
    Dom borde ju lämpligen korsa sig med varndra?

    1 Svärdbärar hane
    1 Svärdbärar hona
    Dom borde ju också få till det tillsammans

    Så här långt är ju allt i sin ordning,förutom att svärdbärar hane är svart och silver grå vit, och honan är ljus ornageröd och vit, men färgen spelar väl ingen roll antar jag, :P

    Men sen så har vi även:

    1 Molly hane som antagligen är kosrning mellan guld molly och vanlig molly, från ett tidigare kar.
    1 Guld molly hona

    1 Black molly hona
    1 Lyrstjärts molly hona,( detheter väl så när stjärt fenen liksom är så där snyggt spetsig eller hur man ska förklara)

    Nu är ju frågan, dom svarta mollysarna har ingen engen hel svart hane,kommer dom nöja sig med våran lilla guldmolly kille?
    Eler borde vi skaffa en Black Molly hane till dem?
    Ska nämna också att det finns 4 små röda platy ungdomar också, inte jätte små yngel men långt ifrån vuxna än på ett tag.
    Och kommer Platy killarna gå på Svärdbärar honan och kommer svärbärar killen gå på Platy tjejen?

    Om ni tycker att vi har en lite rörig hopsätning av fiskar så är det för att vi tog över de flesta utom kampfisken de två gul mollysarna och Sunset platysarna, från en kompis som var vungen att göra sig av med sitt kar.

    Väldigt tacksam för svar på frågorna och även övriga synpunkter på vårat kar,
    Mvh/ Emmilie
    Platy korsar sig med varandra, oavsett färgvariant...
    Svärdbärare parar sig med varandra, oavsett färgvariant.
    Mollysarna, båda sorterna, kan (och kommer) korsa sig med varandra.

    Dessutom kan platy och svärdbärare korsa sig.
    Likaså molly med svärdbärare, men det är mindre troligt. De flesta arter håller sig till "rätt art för det mesta, "rätt2 spermier verkar dessutom ha "företräde" om man säger så. Själv har jag en gång fått "pluppysar" (platy korsade med guppy), men då hade jag bara platyhonor med guppyhanar i det akvariet, och ynglen blev aldrig vuxna...
    Under avelsarbetet med svärdbärare och platy har man använt sig av båda arterna för att få fram starkare färger och även för att flytta över färganlag och fenformer mellan arterna, alla "akvariestammar" av svärdbärare och platy är därför egentligen mer eller mindre hybrider, men de är sedan renavlade till att likna "rätt" art. Eventuella "nya" hybrider i ditt akvarium kommer kanske därför att bli svåra att skilja ut från "äkta" yngel.

    Men du kan lugnt ha dem så här, låt naturen ha sin gång, och eventuella korsningar kan gott vara kvar, är de fertila så komer de ju snart "smälta in" med de övriga om man säger så. Är de inte livskraftiga så lever de en kort tid och dör sedan redan som yngel, och rensas då ut på "naturlig" väg....

    Ha det bra! Thomas.
    Senast redigerad av tummen; 21 September 2007, 07:37.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Platy korsar sig med varandra, oavsett färgvariant...
      Svärdbärare parar sig med varandra, oavsett färgvariant.
      Mollysarna, båda sorterna, kan (och kommer) korsa sig med varandra.

      Dessutom kan platy och svärdbärare korsa sig.
      Likaså molly med svärdbärare, men det är mindre troligt. De flesta arter håller sig till "rätt art för det mesta, "rätt2 spermier verkar dessutom ha "företräde" om man säger så. Själv har jag en gång fått "pluppysar" (platy korsade med guppy), men då hade jag bara platyhonor med guppyhanar i det akvariet, och ynglen blev aldrig vuxna...
      Under avelsarbetet med svärdbärare och platy har man använt sig av båda arterna för att få fram starkare färger och även för att flytta över färganlag och fenformer mellan arterna, alla "akvariestammar" av svärdbärare och platy är därför egentligen mer eller mindre hybrider, men de är sedan renavlade till att likna "rätt" art. Eventuella "nya" hybrider i ditt akvarium kommer kanske därför att bli svåra att skilja ut från "äkta" yngel.

      Men du kan lugnt ha dem så här, låt naturen ha sin gång, och eventuella korsningar kan gott vara kvar, är de fertila så komer de ju snart "smälta in" med de övriga om man säger så. Är de inte livskraftiga så lever de en kort tid och dör sedan redan som yngel, och rensas då ut på "naturlig" väg....

      Ha det bra! Thomas.
      Pluppysar! Det lät sött. Hur såg de ut egentligen?!?
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ampe
        Pluppysar! Det lät sött. Hur såg de ut egentligen?!?
        De levde bara några dagar, så de liknade bara vanliga ungfödaryngel.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Platy korsar sig med varandra, oavsett färgvariant...
          Svärdbärare parar sig med varandra, oavsett färgvariant.
          Mollysarna, båda sorterna, kan (och kommer) korsa sig med varandra.

          Dessutom kan platy och svärdbärare korsa sig.
          Likaså molly med svärdbärare, men det är mindre troligt. De flesta arter håller sig till "rätt art för det mesta, "rätt2 spermier verkar dessutom ha "företräde" om man säger så. Själv har jag en gång fått "pluppysar" (platy korsade med guppy), men då hade jag bara platyhonor med guppyhanar i det akvariet, och ynglen blev aldrig vuxna...
          Under avelsarbetet med svärdbärare och platy har man använt sig av båda arterna för att få fram starkare färger och även för att flytta över färganlag och fenformer mellan arterna, alla "akvariestammar" av svärdbärare och platy är därför egentligen mer eller mindre hybrider, men de är sedan renavlade till att likna "rätt" art. Eventuella "nya" hybrider i ditt akvarium kommer kanske därför att bli svåra att skilja ut från "äkta" yngel.

          Men du kan lugnt ha dem så här, låt naturen ha sin gång, och eventuella korsningar kan gott vara kvar, är de fertila så komer de ju snart "smälta in" med de övriga om man säger så. Är de inte livskraftiga så lever de en kort tid och dör sedan redan som yngel, och rensas då ut på "naturlig" väg....

          Ha det bra! Thomas.
          Okej vad bra at det komemr att funka, och det spelar inte mig nån roll att det kommer bli hybrid yngel. Jag tänkte bara att om dom inte skulle korsa sig med varandra så skulle jag ha skaffat en svart molly hane åt dom svarta molly honorna så dom också kunde få lite yngel,

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av NattDimma
            Okej vad bra at det komemr att funka, och det spelar inte mig nån roll att det kommer bli hybrid yngel. Jag tänkte bara att om dom inte skulle korsa sig med varandra så skulle jag ha skaffat en svart molly hane åt dom svarta molly honorna så dom också kunde få lite yngel,
            Det behövs inte, men å andra sidan så skadar det inte heller....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...