Surt men sant om levandeföda/födare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Surt men sant om levandeföda/födare

    Har ett par jaguarciklider som totalvägrar att äta granulat, pellets, sticks...
    Dessa har jag matat under sommaren med sötvattens fångade elristeyngel...
    Nu så finns dessa yngel inte kvar utan har växt till sig o dragit ut på frivatten.

    Frågade en polare vad jag kunde ge istället...och han sa att jag skulle börja odla guppy eller svärdbärare...

    Någon som vet vad jag kan använda som substitut till elristorna???

    Vill inte föda upp sällskaps fisk i form av guppy o svärdbärare då detta känns som djurplågeri.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Det är väl inte djurplågeri att ge fisk levande fisk som mat? Det är ju naturens gång. Du har ju redan matat med yngel och det är väl inte direkt någon skillnad på yngel och yngel..?
    Räkbiten


    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #3
      jag matar mina scalarer med överskottet av molly-yngel, tycker det är ett bra sätt att slippa få akvarierna överbefolkade

      Tycker precis som Annaica att du likagärna kan odla fisk som mat som att fånga elritsor. Dessutom borde väl de infångade fiskara innebära en viss smittorisk.

      Men se till att ge dina foderfiskar ett bra liv så länge de lever tycker jag.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Jag gjorde också så när jag hade Jack Dempsey dvs att jag gav dem endlersyngel när jag hade jättemånga och de älskade det och annat levande tex flugor, maskar osv. Så jag ser inget fel i det men jag hade inte endlers enbart för att de skulle bli föda men det är ju en fråga som många kan tycka olika i...Gör som du själv tycker känns bäst.

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Bra...då ska jag gå o snacka med grabben min...är nämnligen i hans akvarie som det finns svärbärare, guppys o mollys samt några platys...
          Sista jag såg fanns det upp emot 40 yngel...
          Frågan är hur stora de ska vara innan jag kan mata.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            Personligen har jag guppy för att mata mina gurami med yngel, tyvärr har jag inte riktigt haft hjärta att fånga ynglen för att ge till guramin än.
            Konstigt vad många bortförklaringar man kan komma med när man väl ska göra det, sen blir dom för stora och då väntar man på nästa kull..
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Tja, de bör väl inte vara helt fullvuxna i alla fall men ändå lite "matiga" när man ger dem till de större fiskarna. Kanske två veckor gamla?

              Som knyttet och annaica säger; du behöver inte ha jättedåligt samvete för att du föder upp yngel till mat, var bara noga med att de har det bra under det liv de får och se även till att spara några så att du inte sedan står där med inga yngel och vuxna fiskar som dött av ålder. Så länge som man sköter om sina fiskar så är det "okej" eller vad man ska säga.

              Får ju själv massor med mollys och endlers, sålde 70 av de sistnämnda förra veckan till en djuraffär, hade jag haft större fiskar som krävde levandefoder skulle jag gett dem ynglen med.. kanske i alla fall, men så är jag lite blödig och löjligt fäst vid just mollysarna och endlerserna

              Eller ja.. löjligt fäst vid alla fiskarna med tanke på att jag handmatar min teleskopslöjstjärt som tappat ett öga och har lite svårt att se maten ibland.. Men det är kanske bara jag!

              Så lycka till med småfiskodlingen! Bättre ändå att ge dina stora fiskar mat som du vet är smittofri och har haft det bra!
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ha ha..

                Ursprungligen postat av icejoy
                Personligen har jag guppy för att mata mina gurami med yngel, tyvärr har jag inte riktigt haft hjärta att fånga ynglen för att ge till guramin än.
                Konstigt vad många bortförklaringar man kan komma med när man väl ska göra det, sen blir dom för stora och då väntar man på nästa kull..
                Du lär inte bli någon mördare iaf...

                Jag är likadan... Har t om svårt att avliva sjuka, skadade eller missbildade fiskar... Hade ett endlersyngel som hade fel på ryggen och överlevde trots skadan... Hade henne kvar i yngelbaljan och kallade henne barnmorskan.. När jag skulle ta bort yngelkaret så bad jag min karl att lägga henne i kokhett vatten...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Du lär inte bli någon mördare iaf...

                  Jag är likadan... Har t om svårt att avliva sjuka, skadade eller missbildade fiskar...
                  ja, usch samma här, men det är ju ett nödvändigt ont. Ibland fantiserar jag om att ha någon rejäl rovfisk som skulle kunna göra jobbet åt mig även med vuxna fiskar som är för stora för att sväljas av scalarerna
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av firefox75
                    Har ett par jaguarciklider som totalvägrar att äta granulat, pellets, sticks...
                    Dessa har jag matat under sommaren med sötvattens fångade elristeyngel...
                    Nu så finns dessa yngel inte kvar utan har växt till sig o dragit ut på frivatten.

                    Frågade en polare vad jag kunde ge istället...och han sa att jag skulle börja odla guppy eller svärdbärare...

                    Någon som vet vad jag kan använda som substitut till elristorna???

                    Vill inte föda upp sällskaps fisk i form av guppy o svärdbärare då detta känns som djurplågeri.
                    Jag tycker du skall testa med räkor (frysta) istället om du inte vill mata med fiskar. Annars kan du ju alltid köpa billigt av någon som har mycket guppy över....
                    Ett annat sätt är ju att odla någon lättodlad ciklid som du sedan matar jaguarerna med, Herotilapia multispinosa till exempel.....eller paletter.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...