Yngel förflyttning eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Yngel förflyttning eller inte?

    Jag har en yngelkasse i karet med både svärdbärare och guppy yngel..

    Skulle man kunna ta över dom till en störe bytta, för de är för små för det stora karet vill inte att de ska bli uppätna.
    Denna bytta jag pratar om , har dock ingen pump, men om har en liten glas bytta med grus och lite växter, + att föra över syresten till den istället för att ligga i den stora karet.

    Skulle det fungera?

    För det blir ju lite mer för fiskarna att röra sig i, men är osäker på om det skulle fungera.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Aldrig flyttat yngel själv men när jag själv hade levandefödare läste jag en del om just att flytta yngel och hittade att det är en risk att flytta yngel, speciellt om de kommer i nytt vatten eftersom de är känsliga för stora förändringar i vatten kvalitén.

    Är de för stora för din yngelkasse så kanske de är dags att släppa ut dom i karet? har du bara gott om täta växter (tex. javamossa) så klarar de sig bra i karet med de vuxna, yngel är riktigt snabba!
    Räkbiten


    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jag tog en stor syltburk, kanske 5-7 liter, sög upp lite grus med häverten från det stora karet, tog ett par växter + vatten oxå från det stora.

      det gick alldeles utmärkt, blev ju samma vatten som dom kom ifrån.

      lät dom (mollys + platy yngel) gå i syltburken i 2-3 veckor.

      häftiga vattenbyten, typ varje dag, 1-2 liter (vatten från det stora karet).

      efter 2-3 veckor var det ingen som gav sig på dom ynglen.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        Jag har bara ett litet problem, har inget störe än att det rymmer ca 1l till 1½ liter. räcker det?
        Senast redigerad av elinj; 10 September 2007, 14:09.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av Annaica
          Aldrig flyttat yngel själv men när jag själv hade levandefödare läste jag en del om just att flytta yngel och hittade att det är en risk att flytta yngel, speciellt om de kommer i nytt vatten eftersom de är känsliga för stora förändringar i vatten kvalitén.

          Är de för stora för din yngelkasse så kanske de är dags att släppa ut dom i karet? har du bara gott om täta växter (tex. javamossa) så klarar de sig bra i karet med de vuxna, yngel är riktigt snabba!

          nä de är för små för det, jag tänkte mest att de är ju några stycken,, kan bli lite trångt för dom att simma så nära in på varandra

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av elinj
            nä de är för små för det, jag tänkte mest att de är ju några stycken,, kan bli lite trångt för dom att simma så nära in på varandra
            Finns yngelkassar i olika storlek

            Om utrymmet i yngelkassen är en kubik dm (1dm hög, 1dm bred, 1dm djup) så rymmer yngelkassen 1 liter. Och då skulle jag personligen tycka det är onödigt att flytta dom då det nya utrymmet är lika stort.
            Räkbiten


            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av Annaica
              Finns yngelkassar i olika storlek

              Om utrymmet i yngelkassen är en kubik dm (1dm hög, 1dm bred, 1dm djup) så rymmer yngelkassen 1 liter. Och då skulle jag personligen tycka det är onödigt att flytta dom då det nya utrymmet är lika stort.

              det var ju inte kul, men men då får de vara där de är.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av elinj
                det var ju inte kul, men men då får de vara där de är.
                Om du anser dig tvungen att flytta dem så ta en vanlig hink, sätt i syrestenen och bered dig på täta vattenbyten framöver. Annars kanske ett till akvarium vore något, köp ett i storleken 30-50 liter så kan du låta ynglen växa upp där, annars är rådet med mycket växter (varav javamossan är en bra växt) mycket bättre, då slipper ynglen flytta när de är som mest känsliga.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  jag bestämde mig att släppa ut dom,, så några har klarat av sig,

                  men åt andra sidan kommer det ju flera yngel.
                  men tack för era tips.....

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    jag bestämde mig att släppa ut dom,, så några har klarat av sig,

                    men åt andra sidan kommer det ju flera yngel.
                    men tack för era tips.....

                    Hur går det nu då? Hur många yngel klarade sig? Och visst; det går fler "tåg" om man säger så. Fortsätt fråga, vi är många som gärna svarar....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...