Mollys = Växtätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Mollys = Växtätare?

    Hejsan!
    Liten fråga, mina Mollysar tuggar upp mina flytväxter, varför gör dom det?
    Jag ger dom mat, så dom hinner äta upp det under en viss tid, ser inte att maten åker ner till botten, men ger jag dom förlite mat iaf, eftersom mina växter får lida?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av streezz88
    Hejsan!
    Liten fråga, mina Mollysar tuggar upp mina flytväxter, varför gör dom det?
    Jag ger dom mat, så dom hinner äta upp det under en viss tid, ser inte att maten åker ner till botten, men ger jag dom förlite mat iaf, eftersom mina växter får lida?
    De gillar grönfoder, men det kan också vara frågan om rent tidsfödriv....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      De gillar grönfoder, men det kan också vara frågan om rent tidsfödriv....
      Men blir så less, köpte nya flytväxter idag, eftersom det behövdes, men jag märker att mina störta molly gärna trycker i sig växtdelarna.. Hon sliter loss små bitar och sedan äter hon upp det, är det något foder jag kan införskaffa som slutar med detta beteende? Annars kommer jag få köpa ihjäl mej med växter :P

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Jag kan ha mina mollys med flytväxter utan problem men svärmors mollys käkar upp hennes flytväxter (gång, på gång, på gång)
        / dtoppen /

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Flytande pellets med mycket spirulina? DET borde mätta dem tillräckligt för att lämna växterna ifred......alternativt skaffa andra mindre välsmakande ytväxter.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Flytande pellets med mycket spirulina? DET borde mätta dem tillräckligt för att lämna växterna ifred......alternativt skaffa andra mindre välsmakande ytväxter.....
            Nackdelen med den störta mollysen, är att hon äter på alla mina växter.
            Köpte en växt som liknar sjögräs, och den rycker hon loss från roten. Blir så arg, mina flytväxter var jätte fina när jag köpte dom idag, men nu... Usch, det ser ut som skelett, allt det gröna är borta, bara själva "bladet" kvar. ser genomskinligt ut.

            Det där flytande pellets du skrev om med mycket spirulina, vad heter det märket, och finns det överallt?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av streezz88
              Nackdelen med den störta mollysen, är att hon äter på alla mina växter.
              Köpte en växt som liknar sjögräs, och den rycker hon loss från roten. Blir så arg, mina flytväxter var jätte fina när jag köpte dom idag, men nu... Usch, det ser ut som skelett, allt det gröna är borta, bara själva "bladet" kvar. ser genomskinligt ut.

              Det där flytande pellets du skrev om med mycket spirulina, vad heter det märket, och finns det överallt?
              Det går nog bra med olika foder för t.ex-. Tanganyika och Malawiciklider. Men det skall vara i pelletsform, och du kan gärna blöta dem en liten stund så de inte föräter sig på dem (de sväller i magen om de äts hela innan ve svällt....inte bra för magen om man är molly....)....De finns från flera olika tillverkare.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Det går nog bra med olika foder för t.ex-. Tanganyika och Malawiciklider. Men det skall vara i pelletsform, och du kan gärna blöta dem en liten stund så de inte föräter sig på dem (de sväller i magen om de äts hela innan ve svällt....inte bra för magen om man är molly....)....De finns från flera olika tillverkare.

                Oki tack. ska köpa det till helgen, hon verkar ha ätit upp det mesta,så nu är hon less ;P
                haha..

                Kommentar

                • Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

                  #9
                  jag har ett vegetabiliskt flingfoder för tex mollys och andra växtätare..de får dom ofta och de tuggar väldigt väldigt lite på mina växter. fodert heter tetra phyll. pova me de!

                  Kommentar

                  • lordi.4ever.94
                    • September 2007
                    • 117

                    #10
                    Mina molly dalmatin och platy äter åxå på växterna! jag tycker att det är iriterande så vad ska jag göra?
                    // lordi.4ever.94

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
                      Mina molly dalmatin och platy äter åxå på växterna! jag tycker att det är iriterande så vad ska jag göra?
                      Tycker ditt uttryck på din molly är lite rolig. De heter Dalmatiner Molly gör som jag, testa något av de som dom tipsat mig om. Ska testa de fodren dom sagt här, så hoppas jag att dom slutar med sitt ouppfostande beteende

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av streezz88
                        Tycker ditt uttryck på din molly är lite rolig. De heter Dalmatiner Molly gör som jag, testa något av de som dom tipsat mig om. Ska testa de fodren dom sagt här, så hoppas jag att dom slutar med sitt ouppfostande beteende
                        Hur går det, har de slutat äta växterna?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Hur går det, har de slutat äta växterna?
                          Jooh .. men näsan alla har dött, och jag vet inte varför

                          Kommentar

                          • Lill_Lena
                            • September 2006
                            • 173

                            #14
                            Ursprungligen postat av streezz88
                            Jooh .. men näsan alla har dött, och jag vet inte varför
                            aj ajdå....vart nå symptom på dom?

                            Kommentar

                            • mazzkot
                              • June 2007
                              • 400

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Flytande pellets med mycket spirulina? DET borde mätta dem tillräckligt för att lämna växterna ifred......alternativt skaffa andra mindre välsmakande ytväxter.....
                              Det har nog inte att göra med att dom inte blir mätta iaf skulle jag tro utan det är nog som tummen säger tidsfördriv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...