Korsning mellan två olika guppy sorter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Korsning mellan två olika guppy sorter?

    Jag köpte en endlers guppy hane idag och endlers hona, Hanen började nästan på direkten att leka med en vanlig guppy hona.

    Hur blir korsningen om man nu denna endlers får till det med honan, hur kommer yngelna se ut när de har vuxit till sig?

    Någon som har fått så?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man vet inte resultatet eftersom det beror på hur dominanta arvsanlagen är hos resp. föräldrar. Därför kommer korsningar mellan två olika arter alltid att resultera i olika resultat från gång till gång.

    Rent generellt kan man dock säga att det som är mest positivt med endlers (att de är små) samt med vanliga guppy (stora vackra fenor) kommer att försämras för avkomman.
    Så en sådan avkomma är därför helt utan värde och man skall aldrig sälja eller ge bort dom - man kan dock gärna behålla dom om man känner för det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Än så länge vill jag inte sälja dom,, har så lite fisk nu efter jag fick nitrit.

      tänkte på en sak, kommer avkomman ha några problem om det kommer några? I såna fall vad kan problem vara?
      Senast redigerad av elinj; 07 September 2007, 11:46.

      Kommentar

      • Jenny054
        • May 2007
        • 920

        #4
        Men hur är det med viltfångade och Endlers då då Kjell?
        Dom är ju väldigt lika varann, men Endlers har lite mer färger.

        Kan man korsa dom utan större bekymmer?
        The fish is jumping.....
        Bloggen:
        http://aquastyle.blogspot.com/
        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Alla guppy-varianter kan korsas med varandra, men skall inte göra det om man inte bedriver en mycket noggranna linjeavel (innebär många generationers odling). Detta eftersom all okontrolleread avel innebär ett misch masch som ingen vill ha.

          Så man skall varken sälja eller ge bort korsningar eftersom man inte vet vad det är och vad resultatet sedan blir när dessa i sin tur sedan leker.
          Har man köpt eller fått sådana fiskar har man alla rätt att bli sur på köparen.

          Däremot som jag skrev ovan - vill man ha korsningar i sitt hemmaakvarium så kan man gärna ha det om man tycker det är kul.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            men kjell det blir inga skador eller liknade om man korsar dom.
            Vill ju inte att de ska må dåligt.

            För om det inte är så , är det ju kul att se hur korningarna kan se ut.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av elinj
              men kjell det blir inga skador eller liknade om man korsar dom.
              Vill ju inte att de ska må dåligt.

              För om det inte är så , är det ju kul att se hur korningarna kan se ut.
              Jo visst kan det ge genetiska deformationer - det kan man inte veta
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                ok, då får vi se hur det går..
                Det är ju bara att ta bort dom som inte är friska.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Alla guppy-varianter kan korsas med varandra, men skall inte göra det om man inte bedriver en mycket noggranna linjeavel (innebär många generationers odling). Detta eftersom all okontrolleread avel innebär ett misch masch som ingen vill ha.

                  Så man skall varken sälja eller ge bort korsningar eftersom man inte vet vad det är och vad resultatet sedan blir när dessa i sin tur sedan leker.
                  Har man köpt eller fått sådana fiskar har man alla rätt att bli sur på köparen.

                  Däremot som jag skrev ovan - vill man ha korsningar i sitt hemmaakvarium så kan man gärna ha det om man tycker det är kul.
                  Nu kan man ju faktiskt undra om inte det redan hänt långt tillbaka i tiden att man använde olika guppyarter för att få fram de "akvarieguppy" vi har idag!? Att de skulle bli "sämre" håller jag inte riktigt med om, de blir livskraftiga och pigga, och i hög grad så behåller de fina färger, om än i andra färgkombinationer.
                  Även vanliga "mixguppy" blir ju något annat än de ursprungliga föräldrarnas färger om man korsar två varianter....de flesta akvarieaffärer har ju dessutom guppy blandade i samma akvarium, så även OM man kan plocka ut et "äkta" par så är ju oftast honorna parade med flera andra hanar. Därför blir affärsguppy nästan aldrig som de man köper i längden. Så jag svarar att det beror på den enskilde akvaristen hur man vill göra, genetiska defekter kan ju faktiskt uppträda inom en art också, det som händer om ett enskilt yngel bär på en sådan defekt är väl ofatast att de inte lever så länge, men det händer ju också med vanliga guppy ibland.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    Jag köpte en endlers guppy hane idag och endlers hona, Hanen började nästan på direkten att leka med en vanlig guppy hona.

                    Hur blir korsningen om man nu denna endlers får till det med honan, hur kommer yngelna se ut när de har vuxit till sig?

                    Någon som har fått så?
                    Först måste du kunna skilja på ARTER och SORTER!!!!!!
                    Ja, jag har ett akvarium med mixguppy, Endlers X vanlig guppy blir först en mix av båda, sedan för varje generation så kan man få massor av varianter, men man får ibland tillbaka "rena" Endlers (inte genetiskt! De är fortfarande hybrider!!!) och i väldigt sällsynta fall även den vanliga guppy man startade med, men det allra vanligaste är ju förståss att man slutligen har en helt ny typ av guppy, vilket kan vara väldigt spännande....

                    Vill också påpeka att många "Endlers" i affärerna i själva verket är uppenbara hybrider....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Nu kan man ju faktiskt undra om inte det redan hänt långt tillbaka i tiden att man använde olika guppyarter för att få fram de "akvarieguppy" vi har idag!? Att de skulle bli "sämre" håller jag inte riktigt med om, de blir livskraftiga och pigga, och i hög grad så behåller de fina färger, om än i andra färgkombinationer.
                      Även vanliga "mixguppy" blir ju något annat än de ursprungliga föräldrarnas färger om man korsar två varianter....de flesta akvarieaffärer har ju dessutom guppy blandade i samma akvarium, så även OM man kan plocka ut et "äkta" par så är ju oftast honorna parade med flera andra hanar. Därför blir affärsguppy nästan aldrig som de man köper i längden. Så jag svarar att det beror på den enskilde akvaristen hur man vill göra, genetiska defekter kan ju faktiskt uppträda inom en art också, det som händer om ett enskilt yngel bär på en sådan defekt är väl ofatast att de inte lever så länge, men det händer ju också med vanliga guppy ibland.....
                      Visst är det som du skriver att de flesta (om inte alla) guppy-varianter som finns i handeln är avelsformer som är resultatet av en korsning.
                      Dock så måste skilja mellan en kontrollerad avel och en okontrollerad avel som sker i detta fall mellan en vanlig guppy och endlers.
                      Vid en kontrollerad linjeavel så odlar man i många generationer under flera år och när man sedan nått det avsedda resultatet så korsar man de olika inavlade stammarna för att få bort de genetiska defekter som kan ha uppstått.

                      Sedan om man korsar olika färgvarianter (sådana som inte skiljer sig i kroppsform) så spelar det kanske mindre roll - annat än att det då är mixguppy där man sedan inte kan veta något om vilka yngel de producerar.

                      Dock att korsa små och stora guppyvarianter blir alldeles fel. De kan ju t.ex. "få ryggraden" från endlers och " få fenorna" från vanliga vilket innebär att ryggraden kommer att knäckas.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Dock att korsa små och stora guppyvarianter blir alldeles fel. De kan ju t.ex. "få ryggraden" från endlers och " få fenorna" från vanliga vilket innebär att ryggraden kommer att knäckas.
                        vi får väl först och främst se om det kommer några eller om dom bara lekte med varandra ändå.
                        för de har ju trots allt inte träffat varandra förrut.

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Först måste du kunna skilja på ARTER och SORTER!!!!!!
                          jag vet vilket är vilket men underliggt någ känns det bäst att skriva sorter.

                          Men jag ska skriva arter nästa gång

                          Kommentar

                          • Pinup
                            • May 2005
                            • 22

                            #14
                            En fråga:-)

                            Är inte alla guppys samma art ursprungligen ? el finns det flera ursprungsarter?
                            250 lit med 5 slöjisar och 2 siameser

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pinup
                              En fråga:-)

                              Är inte alla guppys samma art ursprungligen ? el finns det flera ursprungsarter?
                              Det finns olika åsikter i ämnet. Många menar ju att t.ex. endlers är en egen art - Poecilia wingei.
                              Oavsett vilket (dvs om det är olika arter eller om det rör sig om olika populationer av en art) så tycker jag att man bör hålla isär de olika arterna/populationerna/varianterna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...