Hjälp.... AKUT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Hjälp.... AKUT!

    Min ena Molly ligger på botten hela tiden som en död fisk, men kommer fram då maten ska ges.
    Varför gör hon så här?
    är hon på väg att dö?
    Eller nått annat om är fel?
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Lite mer info behövs..
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Vic
      Lite mer info behövs..
      Under dagarna ser det ut som att hon "kippar efter andan" hon hyper ventilerar ligger som ett rör typ så här / (med huvudet neråt) sedan nu ligger hon på botten och bara ligger, hon ser död ut men ser att hennes gälar rör sig, sedan använder hon bara ena sidfenan.
      Hon har varit så ett par dagar nu, men ännu har livet inte tagit död på henne.
      Men vad kan det vara för fel? Är hon less på allt, eller kan det vara så att hon mobbas av det andra, och bara ligger på botten för att vara ifred?

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        är det så med dina andra fiskar med? Det kan va nitriten... jag tror inte den fisken kommer klara sig

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
          är det så med dina andra fiskar med? Det kan va nitriten... jag tror inte den fisken kommer klara sig
          Nej det är bara den fisken, de andra är allerta och leker med varandra eller hur man ska förklara..
          Haft igång akvariet ett bra tag nu, och inga av de andra ser ut att må dåligt.
          Hon är igång ibland, men sen ligger hon bara stilla.. =/
          kan hon vara gammal, hon är nästan dubbelt så stor som de andra..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter som om hon sjunger på sista versen, tyvärr! Om fisken har blivit så dålig att den ligger på bottnen och hyperventilerar brukar det inte finnas så mycket att göra, testa ett vattenbyte med lite kallare vatten och se om det piggar upp henne.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det låter som om hon sjunger på sista versen, tyvärr! Om fisken har blivit så dålig att den ligger på bottnen och hyperventilerar brukar det inte finnas så mycket att göra, testa ett vattenbyte med lite kallare vatten och se om det piggar upp henne.
              Hon rör sig nu ser jag, men ibland blir hon som en död sill, ser att hon skrapar kroppen mot min skifferskiva jag har i akvariet, är det ett normal beteende?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nej, varken det eller de tidigare symptomen du beskrivit. Hon är säkert äldre än dina andra du har om hon är så mycket större, och det är nog inte så mycket annat att göra än vänta och se. Blir hon sämre så fär du göra något åt det, blir hon bättre så är det bara att gratulera.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nej, varken det eller de tidigare symptomen du beskrivit. Hon är säkert äldre än dina andra du har om hon är så mycket större, och det är nog inte så mycket annat att göra än vänta och se. Blir hon sämre så fär du göra något åt det, blir hon bättre så är det bara att gratulera.
                  Okay, ska hålla ett extra öga på henne under tiden nu, och se vad som händer, vad ska jag göra om hon lider ? vågar väl inte direkt göra något drastiskt :$

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Skulle hon bli mycket sämre så är det tyvärr bara en sak att göra...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Skulle hon bli mycket sämre så är det tyvärr bara en sak att göra...
                      Okay tack så mycket för din hjällp
                      NU får tiden bara visa sin gång..

                      Kommentar

                      • knaperstekt
                        • August 2007
                        • 77

                        #12
                        Annars kanske det är värt med ett litet nitrit-test? När jag hade det (visserligen i ett nystartat akvarium) så var det bara en fisk som visade symtom på det - en platy som mest låg med magen mot botten och såg extremt ansträngd ut när den simmade. Efter flera små vattenbyten så försvann nitritet och platyn är numera lika pigg och glad som dom andra fiskarna.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av knaperstekt
                          Annars kanske det är värt med ett litet nitrit-test? När jag hade det (visserligen i ett nystartat akvarium) så var det bara en fisk som visade symtom på det - en platy som mest låg med magen mot botten och såg extremt ansträngd ut när den simmade. Efter flera små vattenbyten så försvann nitritet och platyn är numera lika pigg och glad som dom andra fiskarna.
                          Det är väldigt ovanligt att endast en fisk reagerar på dåligt vatten, det troligaste i detta fall är nog att den är gammal, precis som Ansjo säger, och att tiden får utvisa hur det är ställt.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Det är väldigt ovanligt att endast en fisk reagerar på dåligt vatten, det troligaste i detta fall är nog att den är gammal, precis som Ansjo säger, och att tiden får utvisa hur det är ställt.
                            Jag var i djuraffären igår och kollade med dom,
                            tydligen så är min dalmartinermolly en segelfensmolly då hon är så mycket större jämfört med de andra, och när jag såg hur dom höll på i affären (segelfensmollyn) så märkte jag att nästan alla i det akvariet gjorde så som min hona gör, är det ett speciellt beteende från en segelfensmolly eller var alla i djuraffären sjuka?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av streezz88
                              Jag var i djuraffären igår och kollade med dom,
                              tydligen så är min dalmartinermolly en segelfensmolly då hon är så mycket större jämfört med de andra, och när jag såg hur dom höll på i affären (segelfensmollyn) så märkte jag att nästan alla i det akvariet gjorde så som min hona gör, är det ett speciellt beteende från en segelfensmolly eller var alla i djuraffären sjuka?
                              jag har segelfens molly sedan några år tillbaka och de är en mycket aktiv fisk och vackra när de spänner ut sina stora ryggfenor (hanarna) och det är inte ett normalt beteende att de lägger sig på botten och sedan bara simmar med ena fenan... det är tecken på ohälsa och vad orsaken är kan vara svår att fastställa! Om man inte kan ställa en diagnos så är nog det bästa att göra dagliga mindra vattenbyten för att inte belasta fisken med dåligt vatten!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...