Hjälp ett svullet öga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Hjälp ett svullet öga.

    har en guppy som har ett svullet vänster öga, vit runt omkring,, har de bråkat eller är det en sjukdom.. ska jag bort fisken där ifrån, eller ska jag avakta och se vad som händer?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kanske kan det vara ett resultat av en smäll den har fått av någon annan fisk, ja.

    Kan också vara en liten bakterieinfektion som kan läka ut av sig själv. En liten salttillsats är aldrig fel, heller. Annars kan man behandla med något bredverkande medel, som t ex General Tonic.

    Tycker du ska avvakta lite och se vad som händer.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ok.. vad bra.. general tonic kan man köpa vart.hur gör man med det????

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Jag tycker att det låter som glosöga. Tyvärr är det något jag aldrig lyckats kurera på någon fisk. Jag tycker INTE att man skall "salta" sötvattensfisk överhuvudtaget, det ställer lättare till problem än det rättar till missförhållanden. Min erfarenhet är att vissa arter lätt drabbas av glosögdhet om man slarvar med vattenkvaliteten. Byt vatten och hoppas på det bästa med andra ord, en "bredverkande" medicin skulle jag avstå ifrån, det kan rentav ta livet av en redan sjuk fisk om det vill sig illa. Medicin skall man använda först då man diagnosticerat sjukdomen, och då skall man använda så lite som möjligt. Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Min gamla skalare har också ett sådannt öga. Grått, svullet, jag är nästan helt säker på att han fått en smäll när de andra hade yngel.
          Jag har också väntat men nu har han sett ut såhär i en vecka tror jag och det blir inte bättre men inte sämre heller.
          Nja kanske inte riktigt så grått nu längre men lika svullet är det.. (Jag har det akvariet brevid datorn)
          Ska man bara låta det vara? Han är ju pigg och äter som vanligt. Salt kan jag ju inte ha i pga mina pansarmalar
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det finns något som heter "Pop-Eye disease", också. Kolla gärna på fisksjukhuset jag har som länk på min sida.

            Tetra General Tonic finns i akvariebutiker, och visst har jag räddat en och anan firre med den. Men som tummen säger kan medicinen också ta kål på fiskar. Jag fick den tråkiga lärdomen när jag behandlade mot vitaprick och hade en hujeta-gädda i akvariet...de tål inte metaller i vattnet. <snyft>
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Medicinen Fungarol tar glosöga, fick det i ameca-karet för en månad sen eller så - i med några tabletter, låta vara i 5 dagar sedan vattenbyte och poff alla var friska.. Den är emot bakteriella sjukdomar och kostade omkring en hundring för 20 tabletter [1 per 20-30 liter] och ja, jag fick ett gott resultat i alla fall och förlorade ingen fisk alls då jag medicinerade så fort jag insåg vad det var och inte ville chansa med salt eller låta det läka ut av sig självt.

              Och amanoräkan jag inte lyckades fiska upp överlevde medicinen - det står en varning på men jag fick bara upp 4 räkor och tänkte att det får bära eller brista på den sista där :P Ampullariorna tror jag däremot inte gillade det, hade några ganska små och de flesta har jag sett döda efter detta [kan bero på annat med, men för säkerhets skull bör man nog plocka upp dem] även om några överlevt.

              Men - bästa är ju att sköta vattenbytena så att man kan förebygga sjukdomar överhuvudtaget
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                mm byter vatten var 10 de dag i det akvariet.. 275l akvarie.
                Ska kolla upp den medicinen, ska ju till akvarieaffären i morgon med zoopet syd
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  mm byter vatten var 10 de dag i det akvariet.. 275l akvarie.
                  Ska kolla upp den medicinen, ska ju till akvarieaffären i morgon med zoopet syd

                  Det låter som en bra tidsperioden mellan bytena Så det beror det inte på! Men alla kommer att drabbas av sjukdomar i karen någon gång tyvärr och det man kan göra är antingen plocka bort de sjuka fiskarna och hoppas att de övriga klarar sig eller medicinera
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    mm ska nog medicinera, men vet du hur malar tål medicinen? Jag har ju både ancistrus och pansarmalar där.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      mm ska nog medicinera, men vet du hur malar tål medicinen? Jag har ju både ancistrus och pansarmalar där.
                      Malar borde tåla det, har ju ancistrus i det karet och de har klarat sig fint
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      • elinj
                        • July 2007
                        • 1100

                        #12
                        ena fisken som hade ett svullet öga (guppy) har klarat sig jätte bra, är precis som den ska vara.. de har blivt lite mer aktiva nu när jag köpte medlet.

                        Kommentar

                        • fifi
                          • August 2006
                          • 695

                          #13
                          Härligt! Grattis elin
                          mvh
                          Fifi

                          I'm so cute, I poop rainbows.

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            mm känns jätte bra, men är lite orolig för en fisk,,
                            black mollyn,, har förtfarande kostiga ögon och har nu fått en konstig underläpp.

                            Nu har min enda black molly hane dött.. dog precis han var så fin..

                            Ska inte skaffa mig någon ny fisk förs all nitrit är borta från mitt kar, men man blir lite ledsen att den fina hanen gick bort.. kraftig fin ryggfena.. ett kort ord för det jag känner är f-a-n.
                            Senast redigerad av elinj; 31 August 2007, 20:40.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av solbacka
                              mm byter vatten var 10 de dag i det akvariet.. 275l akvarie.
                              Ska kolla upp den medicinen, ska ju till akvarieaffären i morgon med zoopet syd
                              Hur mycket byter du då? Kanske att du behöver byta mer varje gång, eller lägga in ett litet byte till emellan de stora bytena....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...