Hjälp! Mina Guppy dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Hjälp! Mina Guppy dör!

    5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej,

    Du måste berätta mer... Hur stort kar, hur mycket fisk, vad för fisk, luft och cirkulation, hur länge har det varit igång, vilken mat och hur ofta osv..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Du måste berätta mer... Hur stort kar, hur mycket fisk, vad för fisk, luft och cirkulation, hur länge har det varit igång, vilken mat och hur ofta osv..
      Karet är på 61L. I det hade jag 12st Guppy (nu bara 7), en Ancistrus och en Crystal Red.

      Det har varit igång ca 5 månader. Bra cirkulation och jag antar att det är bra syre då ytan krusar sig ordentligt. Temperaturen står på 26 grader.

      Jag blandar flingfoder med algtabletter och röda mygglarver. Även lite gurka.
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Loelle
        Karet är på 61L. I det hade jag 12st Guppy (nu bara 7), en Ancistrus och en Crystal Red.

        Det har varit igång ca 5 månader. Bra cirkulation och jag antar att det är bra syre då ytan krusar sig ordentligt. Temperaturen står på 26 grader.

        Jag blandar flingfoder med algtabletter och röda mygglarver. Även lite gurka.
        Då skulle jag ta med lite vatten till Zoo affären och be dem testa allting pH, nitrat och KH... Svårt det där... Något proffs kanske har någon tanke... Lycka till
        Föresten, hur ofta och mycket matar du??? Fiskarna står inte och "lapar" vid ytan???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Då skulle jag ta med lite vatten till Zoo affären och be dem testa allting pH, nitrat och KH... Svårt det där... Något proffs kanske har någon tanke... Lycka till Föresten, hur ofta och mycket matar du???
          Ger en liten nypa flingfoder varge dag (utom när dom får röda mygg). Ser jag att någon inte han få något ger jag 1-2 flingor där den är. 1 algtablett ca var 3:e dag på natten. Röda mygg får dom inte så ofta då dom inte äter en hel ruta utan jag får håva upp resten efter en stund.

          I min djuraffär testar dom bara Nitrit och PH
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Låter som bakterier med tanke på fjällen. Men som vanligt svårt att säga utan att se dom live. Du byter väl vatten då och då. Du får prata lite med butiken, kanske ta med någon som är dålig och visa?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Maffia666

              #7
              Ursprungligen postat av Loelle
              5st av mina guppys har dött den senaste veckan. En hade utstående fjäll en dag innan hon dog. En hittade jag i en tät växt inlindad i något som såg ut som bomull. Två låg på botten och en var bakom pumpen. Jag testade nitrit aldeles nyss och det fanns inget. Flera av mina guppy som är kvar har jack i stjärtfenorna. varför har så många dött och Vad kan jag göra för att rädda resten?
              Var den svullen oxå kan det tyda på bukvattensot! kolla i forumet på det om det stämmer med dina fiskar.

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Låter som bakterier med tanke på fjällen. Men som vanligt svårt att säga utan att se dom live. Du byter väl vatten då och då. Du får prata lite med butiken, kanske ta med någon som är dålig och visa?
                Jodå, jag byter ca 20-25% i veckan om nitriten ser bra ut. Är det lite nitrit i så byter jag ca 50% och testar om vattnet efter ett par dagar för att se att det gått ner.

                Det är bara en som sett sjuk ut innan den dog - hon med utstående fjäll. Dom andra har jag bara sett när jag räknat fiskarna och inte hittat alla. Då har jag hittat dom i växter och bakom pumpen.

                Väldigt konstigt med den som var inlindad i "bomull" Jag trodde först att det var sånt material som finns i krukorna till växterna. Men, när jag håvade upp den såg jag att det var en fisk.
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • Loelle
                  • July 2007
                  • 623

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maffia666
                  Var den svullen oxå kan det tyda på bukvattensot! kolla i forumet på det om det stämmer med dina fiskar.
                  Vilken? Den med fjällen var svullen men jag trodde den var gravid...
                  Lelle
                  "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                  Kommentar

                  • Maffia666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Loelle
                    Vilken? Den med fjällen var svullen men jag trodde den var gravid...
                    Japp den med fjällen Den som var inlindad kan ha varit en svampinfektion.
                    Senast redigerad av Gäst; 28 August 2007, 15:13.

                    Kommentar

                    • Loelle
                      • July 2007
                      • 623

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maffia666
                      Japp den med fjällen Den som var inlindad kan ha varit en svampinfektion.
                      finns det något jag kan göra? Jag håvade upp 3st i morse...
                      Lelle
                      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Du ska inte ha någon nitrit alls... Konstigt efter 5 månader.. Det är inte nitrat du menar???

                        Om du inte har bra vatten så kan de utveckla en massa sjukdomar... Fjällen kan var bukvattensot och bomullen svamp, båda kan fisken få av dålig vattenbalans..

                        Har du mycket växter som trivs??? Dammsuger du botten??? Gör rent filter, filterkapacitet??
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Loelle
                          • July 2007
                          • 623

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Du ska inte ha någon nitrit alls... Konstigt efter 5 månader.. Det är inte nitrat du menar???

                          Om du inte har bra vatten så kan de utveckla en massa sjukdomar... Fjällen kan var bukvattensot och bomullen svamp, båda kan fisken få av dålig vattenbalans..

                          Har du mycket växter som trivs??? Dammsuger du botten??? Gör rent filter, filterkapacitet??
                          När jag sa att nitriten ser bra ut menade jag nitrit provet var helgult = ingen nitrit. Då byter jag bara ca 20-25% i veckan. Om prover däremot är lite orange så har jag lite nitrit i vattnet och då brukar jag byta lite mer vatten. Ca 50%. Slamsuger botten gör jag ca varannan vecka.

                          Var i djuraffären idag och fick med mig vad som såg ut som en halv brustablett. Den skulle visst ta bort dumma bakterier. Tyvärr slår den även ut nyttobakterierna så jag får tillsätta bakteriekultur och hålla koll på nitriten. Han sa även att jag genast skulle ta bort alla fiskar med utstående fjäll så jag får hålla koll på det oxå.
                          Lelle
                          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                          Kommentar

                          • Loelle
                            • July 2007
                            • 623

                            #14
                            Nu hittade jag en till fisk med "bomull" på sig så nu är bara 6st kvar...
                            Lelle
                            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #15
                              tycker du ska sluta med röda mygglarver för de kan innehålla höga halter av bakterier! Vill du ändå ge dem mygglarver så skölj dem noga i en sil med svalt vatten för mycket av bakterierna finns i det frysta vattnet! detta foder kan gott och väl vara orsak till att din fisks lever lagt av!(där av resta fjäll)
                              Senast redigerad av åheim; 28 August 2007, 18:59.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...