Yngel?! Snabbt svar tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    Yngel?! Snabbt svar tack!

    Hej! Jag startade upp mitt akvarium igår med 11 neontetra och 4 guppy ( 2 honor och 2 hanar). Idag till min stora förvåning ser jag en pytteliten fisk utan färger. Undrar hur den har hamnat där? Har läst att neontetraorinte lägger rom ofta. Jag har inte fått med den från djuraffären. Kan en process gå så fort från rom till yngel? En liten fråga till, nöjer sig ynglen med den mat som de andra fiskarna får? Tacksam för svar!
    Senast redigerad av viktor333; 25 August 2007, 10:03.
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Det är nog ett guppy-yngel du ser. Honorna brukar vara med yngel redan när man köper dem då de ofta kan gå tillsammans med hanarna, och det tar "ett bra tag" för ynglen att få någon färg!
    Min zoon

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Jag missade: Ynglet kan äta samma mat som de andra får, typ smulat flingfoder.
      Min zoon

      Kommentar

      • viktor333
        • August 2007
        • 221

        #4
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Jag missade: Ynglet kan äta samma mat som de andra får, typ smulat flingfoder.
        ok, tack för svaren så snabbt men när han har blivit ett yngel så äts han inte upp av någom annan va? men jag undrar hur detta gick till?, det måste ju blivit fler rom?, och hur har han blivit till ett yngel så snabbt?

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Guppy föder levande ungar, läs mer här: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209599

          Tyvärr är risken stor att tetrorna kommer att ta ditt lilla yngel. Ett yngelkar (om du har plats) är en bra lösning, där kan du ha dina yngel tills de blir stora nog att inte bli uppätna.
          Säkert har det blivit fler yngel men de har blivit uppätna.
          Min zoon

          Kommentar

          • viktor333
            • August 2007
            • 221

            #6
            ok, en hyfsat stor vas ska väl kunna gå? bara för 2 dygn? Det ska väl bara va att byta vatten ibaland?

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Vad menas med "hyfsat stor" då? Och jag tror du behöver någon form av cirkulation.
              Jag vill inte ge mig in på att spekulera i hur många liter man kan ha yngel i heller, jag överlåter åt andra att svara på det.
              Min zoon

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Vad menas med "hyfsat stor" då? Och jag tror du behöver någon form av cirkulation.
                Jag vill inte ge mig in på att spekulera i hur många liter man kan ha yngel i heller, jag överlåter åt andra att svara på det.
                ok, du har varit till stor hjälp ändå

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av viktor333
                  ok, du har varit till stor hjälp ändå
                  Jag tycker att du skall koncentrera dig på NÄSTA kull istället. Om ynglet överlever i dtt akvarium så är det bra, men det är lite "overkill" att skaffa ett yngelkar till ETT guppyyngel, bättre då att flytta över honorna dit nästa gång det är dags. Med mycket växter i akvariet KAN ynglet klara sig ändå. Det är SVÅRT att mata endast ETT yngel i taget, det blir mycket mat över som förstör vattenkvaliteten, och då dör ynglet lätt ändå, även om det går ensamt. Jag låter alltid mina guppysar föda fritt i akvariet, men då har jag förståss inte tetror i det akvariet. Men som sagt, med mycket växter (glöm inte ytväxter!!!!) så klarar sig LAGOM många yngel i varje kull. Lycka till.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Tummen, det var liksom det jag tänkte, att han skulle ha till nya yngel! Jag skrev det visserligen inte, men det var underförstått trodde jag!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Tummen, det var liksom det jag tänkte, att han skulle ha till nya yngel! Jag skrev det visserligen inte, men det var underförstått trodde jag!
                      Nä, så förstod jag det inte!(Bevisligen!) Jag trodde vi pratade om det yngel som dykte upp oväntat.....sedan gav jag råd för framtiden....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Det var väl bara bra att du misstolkade, för du var säkert inte ensam om det! Nu fick vi klarhet i det hela!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Det var väl bara bra att du misstolkade, för du var säkert inte ensam om det! Nu fick vi klarhet i det hela!
                          Ja ibland skall man vara MYCKET övertydlig i skrift med vad man menar....man har ju svårt att ställa följdfrågor på en text, så som man gör när man pratar menar jag.... OVER AND OUT!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...