Endlers är så vackra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Endlers är så vackra!

    Jag fick för några veckor sedan ett antal Endlers Guppy av Ansjo. Jag kan tänka mig att det var runt femton stycken varav fyra riktigt vackra hanar, några större honor och ett antal pyttesmå yngel. Jag sa till Ansjo att; det är ingen idé, Discusarna och Rosentetrorna kommer att klippa dom på 0,1 sekunder...
    Men han hällde i dom i karet, flinade och sa; Jag är inte så säker på det - jag har Endlers i mina Discuskar.
    Jag trodde inte för en sekund att jag överhuvudtaget skulle bry mig om dessa Endlers, men nu är de helt oemotståndliga för min del. Jag tittar på dom varje dag och är helt absorberad!
    De är nu betydligt fler - jag har inte kunnat räkna dom, men dubbelt så många iallafall, och jag kan fanimej inte begripa hur de klarar sig med alla dessa "rovdjur" i baljan... men där är dom - och fler blir dom - och så förbålt vackra.
    Jag försökte ta ett par bilder men det gick ju bort i 790 km/h - så jag tog en liten filmsnutt. YouTube grumlar ju till bilden en aning men ni kan kanske kolla ändå om ni har lust
    Och, Tack än en gång Ansjo, för att du introducerade mig för dessa underbara små fiskar!
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    !
    Det kanske blir ett 960 Endlerskar istället för dina T-ciklider?
    Sug på den karamellen du, det är inte så vanligt med ett sådant kar.

    Och Sinatra? Sjunger du inte med en snutt där med?
    Senast redigerad av ansjo; 24 August 2007, 23:22.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Ja, Endlers knäcker verkligen vanlig tråk-guppy.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Hmmmm... not a bad idea...!
        Då behöver jag bara tigga till mig en liten påse Endlers till - eller kanske ta av egen produktion, haha! Så är karet fyllt på en månad, GREAT!!!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          !
          Det kanske blir ett 960 Endlerskar istället för dina T-ciklider?
          Sug på den karamellen du, det är inte så vanligt med ett sådant kar.

          Och Sinatra? Sjunger du inte med en snutt där med?

          Svarade egentligen på detta inlägg innan, men får göra så här;
          Jo, var det inte flummigt att Frankie Boys "Endlers Fry Way" gick i bakgrunden. Nog nynnade jag med alltid...

          Och Radio-räkorna! - visst är dom grymma, va?

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Ja, sjukt trevliga, en fröjd att se på. Mycket roligare än vanliga som sagt, och så mycket mer intressanta färgkombinationer. Vi har Endlers från två HELT olika ställen/stammar, börjar bli lite fina avkommor nu

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Det där måste vi tjôta lite mer om - jag är nämligen helt Cro Magnon-ovetande om Endlers, så jag suger gärna i mig lite fakta om dessa fina fiskar!

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Är också helt endlersfrälst, de är sådana snygga tåliga små rackare Hade ett endlerskar.. det blev två och nu funderar jag mig på att inte låta några gå med diskusarna om de inte skulle vantrivas för mycket utan inredning och växter, tror nog att de skulle uppskatta resterna haha!

                Så, grattis maxet, nu kommer du aldrig att tröttna på dom! [pssst, ansjo, bra gjort ]
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Endlers är som alla andra levandefödare, "just add water" så försökar dom sig Vi skaffade dom främst för att få bort proteinhinna i räkkaret Finns dck mäkta fina Endlers att importera från USA om man kollar typ AquaBid...

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av fifi
                    Är också helt endlersfrälst, de är sådana snygga tåliga små rackare Hade ett endlerskar.. det blev två och nu funderar jag mig på att inte låta några gå med diskusarna om de inte skulle vantrivas för mycket utan inredning och växter, tror nog att de skulle uppskatta resterna haha!

                    Så, grattis maxet, nu kommer du aldrig att tröttna på dom! [pssst, ansjo, bra gjort ]
                    Ja, du har rätt fiffet! Jag tröttnar inte på dessa - så jädrans fina alltså!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                      Endlers är som alla andra levandefödare, "just add water" så försökar dom sig Vi skaffade dom främst för att få bort proteinhinna i räkkaret Finns dck mäkta fina Endlers att importera från USA om man kollar typ AquaBid...

                      //C


                      Om jag inte är helt ute och åker MC... så tror jag att de här är just amerikanska...

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        Ja, Endlers knäcker verkligen vanlig tråk-guppy.

                        //C
                        Det finns många varianter som kan tävla med Endlers i skönhetstävlingar, jag önskar att jag får en riktigt bra bild på mina Ormskinnsguppy med lyrstjärt, de är minst lika fina som Endlers fast på ett annat sätt.....dessutom finns det odlingsvarianter av vanlig guppy med metallickroppsfärg, de är väldigt ovanliga i handeln, men oj så snygga!

                        Men visst är Endlers (de riktiga vildformerna alltså) fina, synd att många "Endlers" i affärerna i själva verket är hybrider men säljs som renrasiga, då vet folk inte snart hur en riktig Endlers skall se ut.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • EvaPeva
                          • May 2007
                          • 765

                          #13
                          Hej.
                          Jag är oxå helt såld på dessa små men väldigt vackra fiskar. Det var Arnold i Åled som introducerade mig dessa för 3 år sen & sen dess har jag alltid haft. Men man får ju många av dom. Jag lämnar i butik & ger bort hela tiden tycker, & så byter jag till nya stammar så det inte blir inavel. Just nu har jag bara Endlers + "städare" i ett kar. Älskar att sitta där & glo :-)

                          Mvh Eva

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #14
                            Det konstiga är att när jag hade ett mindre akvarium som var runt 90l så förökade de sig mer än vad de gör nu i mitt 225l akvarium, kan det bero på att jag har mollys där i tror ni dvs att de äter upp ynglen fast att jag har mycket flytväxter m.m?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Där kan du ha hittat en anledning.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...